• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • VildVittra

Har ingen om vad jag ska ha på mig....ammar ju och är storlek 48 så det är inte lätt...men det blir bara vi härhemma i allafall...men nått lite snyggt vore ju kul....

ja inte liksom mysbyxor och t-shirt i allafall....har en vinröd klänning som jag bara haft en enda gång..men den är lite förstor...kanske får ta fram symaskinen

(ska ändå sy nya gardiner till dotterns rum till advent, mossgröna sammetsgardiner med guldfrägade omtag med tofsar. Så ska hon ha rödmetalic stjärna i sitt fönster)

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Alexander 22 augusti -11
  • Tiger Af Lilja
    Flisan79 skrev 2011-11-10 13:53:44 följande:
    Måste tyvärr ha något amningsvänligt så ett litet fodral fungerar inte. Gillar annars att klä upp mig i klänning. Svart, rött eller lite guld kanske. 
    Jag måste också ha amningsvänligt..
    Får se vad man hittar..
  • Viggo och pyrets mamma

Tycker det är jättesvårt att fixa julkläder när man är gravid,  var gravid i 22 förra gången, nu kommer jag va i v 18 och har inte en susning om hur stor mage jag kommer ha. Har 38 i kläder i vanliga fall, och kommer fortfarande i mina jeans i strl 30 tum utan problem, går in i v 12 imorgon. Hade velat ha ett fodral som framhäver magen, men i princip alla mammaklänningar har princessskärning under bysten och sen vida under det. Någon som har ett förslag på var jag kan hitta ett mammafodral med plats för liten kula??

-Mammas älskling 080425-
  • Eena

Hej! Jag skrev en hel del i tråden förra året men har legat lågt en så länge i år. Men nu har julkänslorna verkligen kommit igång! Har köpt första julklapparna och idag beställde jag lite nytt från Jotex. Har köpt större hus sen förra året så jag behöver MYCKET nytt! Har inte råd med allt i år men nånstans måste man ju börja. Sen har jag snart köpt klart så jag kan packa lådan till Hoppets Stjärna. Ska bli mysigt att göra tillsammans med treårige sonen i helgen. en fråga till er andra. Jag vill ha såna stora fina tallkottar till julkransen och annat men hittar bara små. Vet ni om det är för sent på året eller om jag helt enkelt tänker på nåt annat än tallkottar...?

• Viggo och pyrets mamma

Funderar på denna..... Med en liten svart Bolero upptill

www.asos.com/ASOS/ASOS-Maternity-Rouched-Dress-With-Bow/Prod/pgeproduct.aspx&cid=5813&sh=0&pge=2&pgesize=20&sort=-1&clr=Hi+risk+red

Eller möjligtvis denna.....

www.asos.com/ASOS/ASOS-Maternity-Exclusive-Dress-With-Ruched-Wrap-Bust/Prod/pgeproduct.aspx&cid=5813&sh=0&pge=2&pgesize=20&sort=-1&clr=Moroccan+blue

Den sista funkar ju till nyår också iom att den inte är röd.....

Vad tycker ni?? 

-Mammas älskling 080425-
  • EeMe

Du tänker på tallkottar men de är inte från vanliga tallar så är svåra att hitta i naturen... Hör i blomsteraffären...

• VildVittra
    Viggo och pyrets mamma skrev 2011-11-10 15:25:34 följande:

Funderar på denna..... Med en liten svart Bolero upptill

www.asos.com/ASOS/ASOS-Maternity-Rouched-Dres...

Eller möjligtvis denna.....

www.asos.com/ASOS/ASOS-Maternity-Exclusive-Dr...

Den sista funkar ju till nyår också iom att den inte är röd.....

Vad tycker ni?? 

Jag tycker den blå då den röda liksom hade fel röd färg enlig mig...tycker en röd klänning på julen ska vara julröd...men naturligtvis är smaken som baken.....delad =)
    Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Alexander 22 augusti -11
  • Eena

Hmmm... Sonen plockade såna på en badplats utanför stan i somras. Kanske måste ta en tur dit nån dag

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!