• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Koppkaka

Själv har jag börjat kika på, och även köpa julkort. Jag är lite av en julkortsfanatiker och köper oftast på mig typ dubbelt så många som jag egentligen behöver.. Nu hittade jag dessutom fina julkort på Tradera, billiga buntar. Så jag har budat på ett par såna också ;) Hihi.

Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • molly50
    bomboo skrev 2011-11-10 19:44:46 följande:

Hittade en ny fin klänning från Nelly.com ska rådfråga sambon när han kommer hem om vilken klänning han tycker är finast, den som inte min storlek finns i (kanske kommer in igen) och som jag blev helt förälskad i när jag såg den. Eller den här nya klänningen, som också är jättefin och kanske kommer kunna gå att använda lite oftare än den andra (billigare är den också).

Vad tycker ni? den andra klänningen är ju den där klänningen som jag har lagt upp här tusen gånger :P

Den här var också jättefin! :)
    Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • Viggo och pyrets mamma

Åhh idag är det forst ute, nu får jag julfeeling på riktigt

-Mammas älskling 080425-
  • MrsTM

Åh idag tänder de upp belysningen till Julstaden Göteborg! Måste nog gå en promenad på stan ikväll och insupa stämningen. Många jippon i GBG idag med anledning av det magiska datumet.

Hade velat se massvigseln i Domkyrkan men kunde inte med att ta ut semester för en sån grej. Flört

11 brudpar som viger sig i Göteborgs domkyrka idag 11-11-11 klockan 11.11!

• Neelah
    Koppkaka skrev 2011-11-10 23:32:24 följande:
    Själv har jag börjat kika på, och även köpa julkort. Jag är lite av en julkortsfanatiker och köper oftast på mig typ dubbelt så många som jag egentligen behöver.. Nu hittade jag dessutom fina julkort på Tradera, billiga buntar. Så jag har budat på ett par såna också ;) Hihi.
    Kul! Jag gör mina egna julkort och den 19:e november ska vi träffas ett 20-tal personer och göra julkort tillsammans. Undrar om det bli juligt fika också då...
    Följ dina drömmar var de än leder
  • VildVittra
    Flisan79 skrev 2011-11-11 11:42:33 följande:
    Tänkte för första gången göra julkort med fota av barnen. Måste bara lyckas ta ett bra kort på alla tre

Samma här, ska försöka få till foton i morrn så det är dagsljus. Ska lägga alla tre på golvet med huvudena mot varandra och försöka ta en bild uppefrån. Stora sonen kan ju ligga still, han är liksom 7 år...och mini är bara 2 månader..han ligger där man lägger honom...men hur jag ska få tösen på 19 månader att ligga där har jag ingen aning om i dag haha. Blir inte lätt men ska försöka i allafall.

Visar resultatet här sen...får se om det blev nått. Sen blir det nog VistaPrint och sätta i hop nått där då jag inte är bra på att göra själv.

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Alexander 22 augusti -11
  • Eliin80

Mrs TM: Aha, tack för länken. Är det det som är nostalgiboken som du skrev om?

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • MrsTM
    Eliin80 skrev 2011-11-11 11:54:03 följande:
    Mrs TM: Aha, tack för länken. Är det det som är nostalgiboken som du skrev om?
    Precis, det är mycket nostalgi i den!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!