Inlägg från: Lena |Visa alla inlägg
  • Lena

Jag längtar till jul!!!

Nu är allt köpt och inslaget till paketkalendern. En del julklappar är köpa och inslagna, de flesta är bestämda

• Lena

Pepparkaksmått, julgranskulor, klistermärken, plastdjur, tatueringar, burkar med pärlor, lösmustacher, leklera, kavel

• Lena

Jag tyckte till maken att jag skulle börja med julkort igår men det tyckte han var en månad för tidigt.

• Lena
    Frajda 80 skrev 2013-11-06 10:38:28 följande:

Har du något enkelt recept där brödet blir så där fluffigt gott?
    Jag gör detta

Vörtbröd
    6g jäst
    5dl porter
    1dl julmust
    1tsk soja
    1msk sirap
    11dl rågsikt
    1tsk salt
    2dl russin
    grovt rågmjöl

Smula jästen. Rör i porter, julmust, soja och sirap. Rör till jästen har löst sig. Blanda i rågsikt och salt. Rör till en jämn deg. Rör i russinen. Täck bunken med plastfolie. Ställ att jäsa över natten.

Mjöla jäsformarna med grovt rågmjöl, häll ut överblivet mjöl på bakbordet. Ta ut degen på bakbordet och forma till en klump. Dela upp i två delar och vik och forma varje del några gånger och lägg sen i jäsformen. Strö överblivet mjöl över. Sätt ugnen på 300g. Låt jäsa under bakduk i 1h

Vänd ena jäsformen upp och ner på en bakspade och skussa in brödet i ugnen. Sänk till 250 grader och grädda i 20min. Sänk värmen till 225 grader. Kolla temperaturen, för varje grad kvar till 90 grader låt brödet vara inne i två minuter till. Upprepa proceduren med bröd nummer två.

• Lena

Nej men det är bara att dra i hörnens och sen lägga ovanpå. Sök på vila-vika bröd för mer info

• Lena

Det luktade lussekatter när jag gick till jobbet i morse. Jag blev så sugen

• Lena

Jag var på en 2nd hand idag och två jultidningar för fem kronor styck följde med mig hem :)

• Lena

Här snöade det visst i natt men nu är det snöblandat regn.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!