Inlägg från: Lena |Visa alla inlägg
  • Lena

Jag längtar till jul!!!

Jag rekommenderar egen kniv och kokbok från ca 5 och då få välja mat ibland och vara med och laga.

• Lena

Jag gör enkla långjästa bröd. Bara att röra ihop och sen jäsa 8-10h. Forma till bröd och jäsa en timme igen och sen grädda.

• Lena

Man vill ha 50% vetemjöl special för jäsningen men resten kan vara vilket grovt mjöl som helst och frön och liknande

• Lena
    husbyggemama skrev 2014-11-02 07:19:58 följande:

Om du orkar får du gärna skriva hur man gör. Låter väldigt intressant. Ingen mjölk och inget vetemjöl. Ska man ljumma vörten eller hur gör man?

Rågikt är 50% fint rågmjöl och 50% vetemjöl
  • Lena

Jag har just fått sex halvdagar ledigt från jobbet i december så jag kan förbereda julen :)

• Lena

Fikade nyss med pepparkakor och säsongens första glögg framför Frost med hela familjen.

• Lena
    Abbe83 skrev 2014-11-21 08:47:46 följande:

Jag har börjat köpa julklappar och slagit in flera stycken, tycker det är jätteroligt att både köpa julklappar och slå in dom. Beställde nya presentpapper och presentband från Lagerhaus. Har några julklappar kvar att köpa men vet vad jag ska köpa till alla förutom våra katter och hunden. 
    Ni som har husdjur brukar ni köpa julklappar till dom? Vad ska ni köpa i så fall?
    Mina mamma tycker det är knäppt att jag både köper julklappar och födelsedagspresenter till djuren. Men för mig är det självklart att köpa presenter till alla familjemedlemmar. 

Vi brukade göra små paket av toarullar med godis i som hunden fick öppna
  • Lena

Vi har ett presentkort kvar till yngsta systerdottern att köpa. Sen ska jag sy julkläder till barnen och en skjorta till mannen.

Adventssaker åker upp till helgen, julpyssel nästa helg, helgen efter julstädning och julgardinerna ska upp.

• Lena

Jag kan inte komma på vad min man ska få i present. Han jagar, gillar fantasy/sf, brädspel, datorspel och klassiska engelska kläder. Jag tycker han har allt redan.

• Lena
    Aniiee skrev 2014-11-29 16:47:38 följande:
    Hela Tolkiens "Histroy of Middle-earth"?  En jaktkniv + en uppsättning Lanskys slipsystem? Battlestar Galactica, hela serien? Ett bords-RPG? Ett tv-spelsRPG? En Tweedkavaj med arbågsskydd?

I don't know.....
    Tack för tipsen. Det blev yllemjukisbyxor för det önskade han sig.

Kniv, knivslip och tweedkavaj har han redan :)
  • Lena

Vi har gjort risgrynspannacota med clementingele över som julefterrätt

• Lena

Lika antal paket brukar vi köra på men stora barnet får dyrare saker

• Lena

Jag jobbar två halvdagar i veckan de fyra veckorna innan jul och gör sista arbetsdagen den 18:e

• Lena

Inget smör och ingen grädde här men låg värme, lång koktid och minst 3% fett på mjölken.

• Lena

Även jag städar med nästan bara såpa. Vi dammtorkar vid julstädningen, det gör vi inte alltid annars

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!