• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50

Gkad första advent allihopa! :) Idag blir det julskyltning. Om vädret tillåter förstås. Här har det regnat och blåst ordentligt hela dagen. Typiskt! ;-/

Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • Pigelinen

Var på ICA idag o skulle köpa byggsats för pepparkakshus, orkar inte baka deg, men vet ni vad... de hade inte fåt in några än??? Jag blev jättepaff, är inte de lite sent??? Sen hade aftonbladet en julbilaga idag men när jag kom till kassan så sa hon att nä, den får man bara köpa om man köper aftonbladet... men hallå??? lär ju vara många som enbart köper tidningen o inte bilagan... Expressens julbilaga som jag köpte för ett tag sedan fick man köpa utan tidningen... jag blev lack och sket i tidningen o gick hem o surade ;)

• Flisan79

Fast vad jag vet är det alltid så att man är tvungen att köpa tidningen för att få köpa bilagan. Vissa affärer kan vara snälla ibland och låta en köpa bilagan löst dock.

• Pigelinen
    Flisan79 skrev 2011-11-27 15:43:13 följande:
    Fast vad jag vet är det alltid så att man är tvungen att köpa tidningen för att få köpa bilagan. Vissa affärer kan vara snälla ibland och låta en köpa bilagan löst dock.
    men jag fattar inte poängen med det... är väl bättre att man köper bilagan än inget? Och som jag skrev innan så köper ju inte alla bilagan ändå.
  • Flisan79

Jag håller med och undrar samma sak. Är nämligen väldigt förtjust i tex söndagsbilagan och sofis mode. Hade helst köpt dem löst men köper ju då tidningen iaf. Är väl det de tjänar på. Sånna som mig

• bomboo

Så här ser vår adventljusstake ut iår :)
  • Tussilussan

Igår blev man nästan klar med julklappsshoppingen
    idag har hela familjen bakat lussebullar och mjukpepparkaka, och ett minijulbord till middag.
    kvällen slutade med snöfall!! Äntligen säger jag bara!!
    När barnen har lagts sig blir det å slå in paketen och se nån julig film med massa gott till

hur går de för er andra?

• Eena

Nu är hela familjen helt slut efter att ha haft 22 vuxna och 20 barn hemma på adventsfika hela eftermiddagen. Så nöjd med dagen! Älskar att träffa alla vännerna och tycker just första advent är en sån perfekt dag att samla alla

• molly50

Här är några julklappar klara,köpte julklappspapper och etikettter idag. Har varit på julskyltning med maken och barnen idag. Det var mysigt,men tråkigt väder. Men de har lovat snö här till kvällen så vi får väl se hur det blir. Men jag vill nog se det innan jag tror det.
    Bakning och så´nt har jag inte kommit igång med än,men det ska bli nå´n dag det med,tillsammans med familjen. :)

Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!