• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Mariella81
    asdfghj skrev 2011-11-24 20:06:57 följande:
    Behöver tips!
    Har huset fullt av kattungar så det blir ingen gran i år..men så fick jag syn på alla fina julgranskulor jag köpte förra året, vill ha upp dom! Vad kan man göra mer med dom än hänga i granen?

Jag har planer på att hänga upp någon fin gren (typ trollhassel) i taket på vårt uterum och hänga våra fina glaskulor där. Kanske någon ljusslinga att trä runt också. Blir antagligen inte mer än planer för min del eftersom vi flyttar in i vår nya lägenhet 1 vecka innan jul, men kanske nästa år  
  • EeMe

Julkulor är ju jättefina att "bunta ihop" och hänga i fönstren

• LitenStrumpa
    sassus skrev 2011-11-24 18:52:56 följande:
    Kan tipsa om pepparkaksmuffinsen man hittar på dagensmuffins.se. Jättegoda! Bakade de till fredagsfikat på jobbet, och gjorde en frosting som jag klickade på dem. Blev väldigt uppskattat. 
    Hittade inget recept :( du skulle inte vilje skriva receptet här?
    Eleonor01 skrev 2011-11-24 19:41:37 följande:
    Sassus

Pepparkaksmuffins lät gott! Ska prova det i helgen. Ska ändå baka saffransmuffins å göra ett pepparkakshus :) tack för tipset!
    Åh..saffransmuffins lät supergott, har du ngt bra recept? (som du vill dela med dig av?)
  • passau

har just varit i en mysig butik och ätit en paj med risgrynsgröt i! jättegod!!! mer som någon blandning av cheesecake och paj...

• molly50
    Tussilussan skrev 2011-11-24 16:34:55 följande:
    Hm..undrar om man ska baka lussebullar ikväll
    Annars är julen framme här hemma nu, ser att fler å fler har börjat ta fram adventsljusstakarna i fönstren med..helmysigt

På lördag blir det upp till Luleå å handla julklapparna

Har ni andra kvar nåt på era jullistor eller är ni redan klar me allt?
    Långt därifrån. *S* Men vi ska väl ut och handla litegrann imorgon. :)
    Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • Viggo och pyrets mamma
    lalasmama skrev 2011-11-24 18:04:36 följande:
    Någon som köpt Jill Johnssons Julskiva på Ica? Är den bra?
    Jag har den och tycker den var supermysig, men så är jag ju ett sant fan av Jill också
    -Mammas älskling 080425-
  • Eleonor01

Har inget speciellt recept. Tar nåt i högen för med saffran kan det inte gå fel :) jag är jätte dålig på att baka lussekatter. Mina blir alltid så torra eller för lösa så saffransmuffins har lagom svårighetsgrad för min del ;) prova med crème chees frosting! Mums!!

Cream cheese frosting till cupcake

Ingredienser
    60 g mjukt smör
    5 dl florsocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 msk färskpressad citron, saften
    100 g Philadelphiaost
    Några droppar valfri karamellfärg

• Annika i Gbg
    sassus skrev 2011-11-24 18:52:56 följande:
    Kan tipsa om pepparkaksmuffinsen man hittar på dagensmuffins.se. Jättegoda! Bakade de till fredagsfikat på jobbet, och gjorde en frosting som jag klickade på dem. Blev väldigt uppskattat. 
    Jag misstänker att det kom med ett s för mycket. Var det dessa?
    http://www.dagensmuffin.se/show.pl?id=185 
    Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Viggo och pyrets mamma
    Tussilussan skrev 2011-11-25 08:27:09 följande:
    Ser ut som det ska snöa på söndag här! då kanske de blir skyltsöndag ändå  för vår del
    men ut å rida i nysnön är isf ett måste, nån fler som rider?
    Rider också, men inte just nu för att jag är gravid, hann ta upp ridningen efter uppehåll för sonen och hann rida 3 ggr innan jag upptäckte att jag var gravid med nr 2, så ridkondisen var inte tillräckligt bra för att jag skulle våga mig på att rida även som gravid, men ska börja igen myyyycket snabbare efter nr 2 än jag gjorde med sonen. Efter sonen tog det drygt 3 år innan jag tog upp ridningen igen, nu räknar jag med att starta direkt efter sommaruppehållet nästa år, då kommer bebis va 3 mnd :-P Får se hur det går, blir till att öva mycket knipmuskler fram tills dess.
    -Mammas älskling 080425-
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!