Jag längtar till jul!!!
Är det någon som har tips på pyssel med jultema för barn i åldrarna 3-8 år? Jag tänkte styra upp en pysseldag för kusinerna i december med tillhörande adventsfika men vet inte riktigt vad som passar att göra.
Är det någon som har tips på pyssel med jultema för barn i åldrarna 3-8 år? Jag tänkte styra upp en pysseldag för kusinerna i december med tillhörande adventsfika men vet inte riktigt vad som passar att göra.
Erfdgt - Tack för tipsen!
Idag kunde jag inte stå emot längre utan köpte med mig 101 idéer hem. Hittade en massa små roliga pyssel som jag kan tänka mig att fixa med inför jul.
Ems87 - Jag har tidigare år bakat kladdkaka med vit choklad och saffran. Den gick hem hos sällskapet. Har en annan favorit på lager som jag inte minns namnet på nu men som består av chokladbotten, kolasås, mint, chokladtryffel och polkagrisar. Undrar om det kanske blir det sistnämnda som jag bjuder helgens fikagäster på :)
Här hemma försöker vi sakta men säkert hitta våra egna julrutiner. Efter att i alla år tillsammans ha flängt runt mellan alla separerade föräldrar och släktingar som är osams så beslutade vi oss förra året för att vara hemma på julafton. Vi fick ett spontant besök från min familj som sedan for vidare till det stora kaotiska julfirandet som vi tackade nej till men svärfar föredrog att fira jul hemma med sin sambo istället för med sitt barn och barnbarn. Däremot var vi välkomna dit vilket bara skulle ha blivit trist för sonen då det inte finns något att göra där för honom. I år har min familj frågat om de kan vara hos oss och troligtvis blir det så. Nu har jag chansen att på riktigt få planera en julafton som jag önskar ha det. Tar gärna del av era jular för inspiration!
Marlean - Vi får se vilka som hinns med. Oftast är viljan större än tidstillgången men jag är bra sugen på en granbock till farstun och kanske lite isdekorationer.
Igår var jag på Ikea för första gången på länge. Hade visst förträngt att de flesta verkade vara lediga alt ha halvdag på jobbet så det var galet mycket människor i varuhuset. Sonen har precis fyllt 3 år och han fick premiära i Småland och jag shoppade på egen hand under 60 min. Härligt! Fick med mig en hel del ljus inför advent och lite annat smått och gott. Köpte även med mig små skålar som ska användas till gottebordet så det kan dukas ordentligt med allt möjligt. Nu börjar jag längta ordentligt inför julförberedelserna!
Ni som julplanerar, vad är det som ni planerar in utöver julkort och julklappar? Julbak? Några traditioner som ni brukar ha?
Så snart hetsen på jobbet har lagt sig en aning ska jag också botanisera i allt det juliga och börja planera. Vi har som tradition att få till en bakdag tillsammans mina systrar, vår mamma och alla våra barn. Nu är sonen dessutom så pass stor att han kan vara med och pyssla så i år tänkte jag arrangera en mer barnvänlig bak och pysseldag. Har tänkt göra egen pepparkaksdeg för första gången och har blivit utmanad i pepparkakshusbygge. Det blir en utmaning efter att i alla år ha kört på färdigt hus.
Köpte på mig två nya jultidningar häromdagen och är nu extremt sugen på att planera inför julen men ffa veckorna innan. Första julmarknaden drar igång nästa helg och sedan rullar det bara på. Det blir absolut ett besök på Taxinge slotts julmarknad, Steninge slott och Sigtuna. Om det hinns med så tänkte vi besöka någon av de lokala också. Vi var på en förra året som hade pyssel för de små, dans runt granen mm. Det var toppen för hela familjen!
Någon som kan tipsa om bra utomhusblommor som blir fina att ha nu under vintern. Vill pynta trappen lite.
Tack för blomtips molly50!
Det är jag också sugen på att göra Lunah! Vad använde du för recept? Något du fått tips?
LCG - Vi var också på Taxinge julmarknad i lördags. Hörde att det hade varit ca 30 personer där totalt på fredagen. Kanske lite lite med folk men troligtvis behagligare än i lördags. Stundtals var det mycket folk!
LCG - Smart! Vi kom strax före elva och gick direkt och fikade. Åkte därifrån strax före kl 14 och det var en del folk där samtidigt. Jag gillar dock Taxinges julmarknad så det blir helt klart ett besök där även nästa år men då ska jag satsa på att vara ledig en vardag. Haha. Just det. Det kommer jag ju vara. Glömde bort att jag kommer vara föräldraledig nästa höst :)
Började fixa hemma lite smått igår. Idag kompletterade jag med nya röda gardiner. Imorgon fortsätter jag fixandet här hemma med städning, mer julbelysning, göra pepparkaksdeg och skaffa material till granrisbocken. Trevlig adventshelg till er alla!
Har precis gjort min första pepparkaksdeg någonsin. Trots att jag hade mindre mjöl i än vad som stod i receptet så tyckte jag den kändes lite torr. Återstår att se hur det blev imorgon. Duger den så blir det pepparkakshusbygge imorgon. Sen ska vi även försöka hinna med att sätta upp den nya ljusslingan på baksidan och få ordning på det sista pyntet.
Här har det redan avverkats saffran i mängder. Tur det är billigt i år! Gjorde egen pepparkaksdeg för första gången i år men det blev inte alls bra :( Torr och jäklig trots att jag inte hade i allt mjöl som man skulle enligt receptet. Får se om den går att rädda. Imorse bakade jag saffransscones till frukost. Nu funderar jag på om vi ska ner en sväng på den lokala julmarknaden innan vi åker iväg till vänner på fika eller om jag ska ge mig på pepparkaksdegen. Andra saker jag skulle vilja hinna med denna helg är att klä bocken med granris, baka pepparkakshus och sätta ihop det och kanske pynta med det sista som ännu inte har fått sin plats. Hur ser er helg ut?
Fy fasiken vilken besvikelse husbyggemama :(
Idag hittade jag en låda med saknade julsaker. Nu kan jag äntligen få upp lite julbelysning i de sista rummen och pynta med lite annat smått och gott. Tänk om helgerna kunde vara lite längre så man hann med allt man skulle vilja. Förra året var jag ledig varje fredag i december. Välbehövligt och tid över till att även njuta av tiden innan jul. Tyvärr var det inte möjligt att göra så i år men det ska helt en del av julupptakten i fortsättningen.
Nu hoppas jag på att även vi kan få mer snö så det räcker för pulkaåkning. Det låter som ni som har varit ute idag har haft en mysig dag tillsammans med familjen!