Inlägg från: MamaPapa |Visa alla inlägg
  • MamaPapa

Jag längtar till jul!!!

Pigelinen - håller med om att nytt Wii soel lär uppskattas av alla tre killarna om de nu har en sådan. Har de spelet Skylander kan man också köpa till figurer.

Andra förslag är pyjamasar med favoritfigurer eller kuliga tofflor. Eller kanske påslakanset med favoritfigur / sportlag etc.

• MamaPapa

Jotti - förra året gjorde jag "snowman soup" till vår skolas julbasar - sålde slut på nolltid. Det är drickchokladpulver (typ Oboj), fint förpackat i cellofanstrut eller billig glasburk tillsamnans med marshmallows och en mini-polkagrisstång. På påsen/burken sätter man en etikett med instruktionerna skrivet som rim. Googla snowman soup så får du se bilder och massa varianter / ideer. Du kan inspireras av dikterna / rimmen o skriva egna på svenska.

• MamaPapa

Son 9 år gillar böcker, lego och Wii-spel/PS3. Använder dator och iPad så en gång fick han presentkort på iTunes.

Son 1.5 år gillar böcker med djurfoton och böcker man lyfter flikar i. Lastbilar, traktorer. Å så är han förälskad i min hårfön men någon sådan får han inte

• MamaPapa

Apotheosis: jag bor också utomlands (England) o man får typ börja planera julbordet i Augusti på den årliga hemresan till Sverige... I år köpte jag vörtbrödskryddor o saffran (billigare i Sverige o så finns bara den trådiga varianten här hos oss). Julskinka inget problem (gammon orökt som är som rimmad skinka). Prinskorv köper vi också med oss o fryser.
    Ikea här säljer glögg med alkohol - men det kanske de inte får i Kalifornien? Köper öven sill därifrån.
    De sålde julmust förut men har slutat med set tyvärr så det är en annan sak som vi "importerar". Kommer familj hit över julen får de ta med sig rödbetssallad också.

Men det bästa med att bo o fira julen utomlands är att vi får TVÅ jular! En svensk på julafton i Engelsk på juldagen

• MamaPapa

Knäck, hemgjord jordgubbsmarshmallows, marsipanbollar med romrussin doppade i mörk choklad

Skulle vilja prova på att göra polkagris men är orolig att det kladdar överallt o man bränner sig. Någon som provat?

• MamaPapa

Carolaj83: jag har liknande problem... Har en 9-åring och en på 18 mån. "Får" aldrig köpa nåt till yngsta för att vi redan har grejer från 1:a. Han har fått EN ny leksak sedan han föddes. Jag har svårt att argumentera emot - vet ju att han är för liten för att fatta o tycker det är lika kul med brorsans gamla leksaksbil inslagen som nåt nytt. Jag har försökt säga till maken som det är - att det är för MIN skull, inte minstingens. JAG tycker det är kul att handla julklappar o ge bort.
    Sedan har vi så smått julfirande ändå - bara vi 4 plus svärfar. Så det blir tyvärr inte så mkt julklappsköpande som jag vill

• MamaPapa

Mina kollegor mobbar mig när jag berättar om hur jag planerar inför julen. Har berättat att 1 oktober kommer Julbibeln fram. Det är ett anteckningshäfte med julmotiv som jag från 1 oktober bär med mig i handväskan. Här skriver jag ner ALLT - mat, godis, julkort, eventuella julkalas (lussefika), julklappar etc etc. Inköpslistor (uppdelat så jag kan köpa sånt som håller sig längre innan o bara färskvaror precis innan) och städ/sysslolistor (också utspritt över flera dagar så inte allt kommer sista minuten). Veckan innan jul får varje dag en egen sida med saker som ska bakas/städas/lagas...

Å så säger de att jag är "obsessed" - nähä

• MamaPapa

Hehe ... ja de är nog bara avundsjuka !
    Jag njuter av förberedelserna nästan lika mkt som själva julen - att planera o förbereda får mig att njuta av julen längre känns det som.
    Sedan är det så himla praktiskt att ha sin lilla julbibel med sig överallt när man kommer på nåt. Visst, skulle kunna använda iphonen men det ger inte samma känsla som julbibeln. Och ja - sedan jag införde den för tio år sedan så har jag inte stressat en enda jul. Men så är jag ett litet controlfreak också

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!