Inlägg från: Erfdgt |Visa alla inlägg
  • Erfdgt

Åh, nästan så jag måste skicka iväg maken till affären nu.. jag vill också ha en jultidning! hehe

• Erfdgt
    Okej, nu har jag kanske rett ut det här med paket. Vår dotter fyller år ca en vecka före julafton, så det ska också planeras.

Födelsedag: Legodockhus, entrebiljett till Leos lekland, nagellack + klistermärken till naglarna. Ja, plus ett kalas för 35 vänner.
    Julstrumpan: Pysselbok, godis och något fler litet paket som jag ännu funderar på.
    Julklappar: Tofflor, pyjamas, monster high-film, prenumeration på tidning.
    Hon ska också få nya julkulor och belysning till sin gran, en adventskalender och nya julgardiner till sitt rum.

Det blir inte jäääättemkt presenter i år, men hon har önskat sig allt detta, så hoppas det ska bli bra Hon får ju presenter av alla andra i våra familjer också. Hon hade önskat sig en surfplatta, men hon var så duktig på att sälja jultidningar att hon får där en ny CD-spelare samt en surfplatta och då är det ju väldigt onödigt att vi köper en till. Vi måste dessutom dra ner på priset lite för presenter i år, då vi har en hel del saker att köpa till bebisen också. Puh...

Är det någon som vet var man kan hitta pyjamasar i flerpack? Finns det? Har hittat i England, men tänkte om det finns att köpa i Sverige också.

• Erfdgt
    Koppkaka skrev 2013-11-07 13:08:09 följande:
    Men nää, inte Andreas Weise! Han är så tillgjord och tråkig
    Jag håller med, inte han!
  • Erfdgt

Jag lägger nog min röst på Mark jag med, skulle vara trevligt och mysigt :)

• Erfdgt
    molly50 skrev 2013-11-07 16:28:25 följande:
    Jag tror att pyamasar i fleråack går att hitta på de flesta ställen såsom H&M,Lindex,Kappahl,Åhléns,Ellos och Haléns för att bara nämna några. Har köpt där själv till mina barn.

Jag har bara kikat på hemsidorna, men där hittar jag inget tyvärr :(
  • Erfdgt
    molly50 skrev 2013-11-07 17:39:20 följande:

Ok. Det var konstigt. Där har jag brukat hitta i alla fall.
    Dom har ju pyjamasar, men inte flerpack.
  • Erfdgt
    Pigelinen skrev 2013-11-07 18:39:54 följande:
    Ni som inte gör egna kalendrar, vad har ni köpt till era barn? Jag tycker att det är sjukt dyrt med 200-250kr st... Brukar köpa på ullared men mamma glömde iår...
    Förra året köpte jag en på Ica för.. 25kr tror jag det var. Det var Disneyprinsessor och i den fanns lite godis och andra småprylar, tex sudd och liknande. Dottern tyckte väldigt mkt om den :)

Men det verkar inte finnas just något mellanting mellan chokladkalendrar för 10kr/st och dom jättedyra för över 200kr. Tyvärr.
  • Erfdgt
    Marlean skrev 2013-11-08 01:59:31 följande:
    Cellbes har 2-pack pyjamasar iaf.

Totalt glömt att kolla där, tack! :)
  • Erfdgt
    Marlean skrev 2013-11-08 01:59:31 följande:
    Cellbes har 2-pack pyjamasar iaf.

Jag hittade en perfekt där i hela 6 delar, stort tack! :D
  • Erfdgt
    molly50 skrev 2013-11-08 09:38:40 följande:
    Jag hittade det här på Kappahl: www.kappahl.se/category/estore/artiklar/barn/.../ Lindex www.lindex.com/se/barn/baby-44-86-cl/underkla.../ H&M För flickor: www.hm.com/se/subdepartment/KIDS För pojkar: www.hm.com/se/subdepartment/KIDS Men du menar kanske större flerpack än 2?         
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3

Ju fler desto bättre :) Men jag behöver storlek 134 och det var inte lika lätt att hitta :P Blir nog att beställd från Marks and Spencer trots allt :)
  • Erfdgt
    molly50 skrev 2013-11-09 11:47:48 följande:

Aha,oki. Jag trodde det var till en bebis.
    Hehe jaha, då förstår jag. Det är inte alls lika svårt att hitta :)
  • Erfdgt
    MamaPapa skrev 2013-11-08 19:42:47 följande:
    När jag bodde i Sverige minns jag inte att det var så många som hade paketkalendrar - hur länge har det varit poppis? Låter som det blir dyrt? Hur vanligt är det?
    Vi hade inte det när vi var små, jag är född -87 och min syster - 89. Jag vet inte heller av att någon kompis hade det. Det var TV-kalendern och när vi blev lite äldre, så blev chokladkalendrarna väldigt poppis.

Till min dotter (7år) köper vi TV-kalendern och sedan har hon en liten julgran i trä med små lådor och den gör jag en godiskalender av åt henne faktiskt. Man kan ju lägga ner små saker, ryms tex något sudd, en ring eller liknande i lådorna.

Förra året hittade jag iofs en kalender på ICA med såna småsaker blandat med godis i för 25kr, så köpte den.

Vet dock av en bekant som har en adventskalender med fyra större påsar, som det står 1, 2, 3, 4 på, som barnen öppnar varje advent och där ligger det ett lite större paket. Däremellan är det TV-kalendern som gäller varje dag. En ganska bra idé om man inte vill lägga ut en hel massa pengar på paketkalender, men ändå vill göra något sådant.
  • Erfdgt

Här sätter vi igång tillverkningen av likör ikväll. Inte till oss, men som klappar.

Det blir en blåbär, en lingon, en kaffe och en lite mer julig variant med apelsin, kanel och nejlika. Förhoppningsvis ska dom bli bra :) Jag har aldrig gjort det förut, men det verkar ju inte alltför avancerat ;P

• Erfdgt
    lalasmama skrev 2013-11-09 17:30:33 följande:
    Erfdgt: åh hur gör du den juliga likören, låter som en rolig annorlunda julklapp
    ½ kanelstång
    Skal och juice av 2 apelsiner
    3 kryddnejlikor
    2 dl socker
    70 cl okryddad sprit (brännvin special är bra)

Plus att jag nog kommer lägga till ett par korn kardemumma också :)

Man blandar allt i en glasburk, vänder den/skakar någon gång om dagen, och låter den stå 2-4 veckor. Sedan silar man allt först i en vanlig sil och sedan genom tex ett kaffefilter och ner i en glasflaska :)

Vi ska göra flera små flaskor, så att varje person får av varje smak. Dom hade jättefina glasflaskor på Rusta för 10kr/st.
  • Erfdgt
    Koppkaka skrev 2013-11-09 22:32:46 följande:
    Jag köper färdiga etiketter. Jag har obscena mängder julklappsinslagningsgrejer. Snören, rosetter, säkert 40 rullar med papper (köper nya varje år men försöker göra slut på iallafall en om året ), etiketter och paketpynt!

Pyntar ni era paket?
    Det gör jag och mamma! Vi köper på mellandagsrean, minijulgranskulor, flerpack med olika små julpynt, klistermärken osv och sätter på paketen omsorgsfullt utvalt och matchat det är jätteroligt! Jag har många gånger fått kommentarer som "men Gud hur orkar du? Man sliter ju bara upp paketen ändå?"
    Och det kanske vissa gör, och även om någon inte bryr sig så har jag gjort mitt yttersta för att lägga lite extra kärlek i min gåva genom att smycka även utsidan och tagit mig den tiden! Sen är det många som uppskattar det också
    Jag försöker att pynta lite. Använder gärna spetssnören när jag slår in, lackstång i olika färger med olika sigill och jag har en vana att sticka små hjärtan i olika färger och sätta på paketen :) Det är roligare att öppna ett fint paket tycker jag :)
  • Erfdgt
    Kobran skrev 2013-11-11 16:24:37 följande:
    Vilken bra tråd! Pysslade lite julkort idag medan sambon var borta, lyssnande till julmusik samtidigt - vilken lycka! Skönt man kan se att jag inte är den enda som längtar till julen :)
    Vad fint det blev :) Aldrig sett en sådan gran tidigare, väldigt rolig idé :)
  • Erfdgt
    Kramardig skrev 2013-11-11 19:06:12 följande:
    Idag beställde jag nya gardiner till vardagsrummet och sonen, samt ett bäddset till sonen. Nu längtar jag massvis! Två grannar har börjat julpynta idag, själv ska jag försöka hålla mig tills gardinerna kommer! :)
    Härligt :) Vart hittade du gardinerna? :)
  • Erfdgt

Jag och dottern har börjat göra julfint till balkongen idag. Vi pyntar inte direkt något, förutom fågelmat :) Alla fina fåglarna blir pyntet :) Vi gör egna talgbollar och hänger upp dom i ett träd ("bygger" ett träd på balkongen). Brukar bli väldigt mysigt :)

• Erfdgt
    MsHerveaux skrev 2013-11-21 11:36:53 följande:
    Årets värd på svt blir Petra Mede. Jag är riktigt besviken Rynkar på näsan
    Hera78 skrev 2013-11-21 11:37:34 följande:
    Är inte heller så förtjust i Petra Mede, hade mycket hellre sett Mark!
    Neelah skrev 2013-11-21 11:57:19 följande:
    Nää... inte Petra Mede. Jag klarar bara inte av henne.
    Taninen skrev 2013-11-21 12:03:01 följande:
    Näää, gillar inte heller Petra Mede :(
    LCG skrev 2013-11-21 12:08:07 följande:
    Åh neeeeej!! Inte Petra Mede!! Jag grejar inte henne. Hon är alldeles för flamsig och tramsig och den enda som skrattar åt hennes skämt är hon själv... 
    Jag kan inte annat än instämma med er ovan. Om allt. Jag klarar inte heller av henne. Jag tycker inte att hon är rolig och hon känns inte det minsta mysig. Jag är väldigt besviken på det valet faktiskt :( Jag hade också mkt hellre sett Mark som julvärd faktiskt.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!