Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

Jag längtar till jul!!!

Vem tycker ni skulle passa som julvärd 2019?

Jag tyckte Kattis gjorde ett bra jobb 2018, har läst på nätet att vissa tycker hon borde få bli en ny ständig julvärd, på liknande sätt som Arne Weise tidigare var julvärd i många år i rad.

Vad tycker ni?

Årets svenska julbiofilm är "Jag kommer hem till jul" med bland annat Peter Jöback, Susanne Reuter och Loa Falkman. Nån som har planer att se den?.

• UndrandeSökare
    legomum skrev 2019-11-12 12:08:33 följande:

Så var det klart. Marianne Mörck ska bli årets julvärd.

Jag tror det var hon som var "Kapten Doris" i sommarlov i somras.

Känner inte igen henne från något annat, tänk vad lite vanlig tv som vi tittar på hemma här egentligen.

Marianne Mörck är sångerska och skådespelerska, hon spelade mot bland annat Lillbabs i tvserien "Bonusfamiljen". Jag tror att hon blir bra, jag läste att hon kommer göra precis som Kattis gjorde på julafton 2018, och ha några gäster med sig i studion.
  • UndrandeSökare
    Nandez skrev 2019-11-13 15:28:07 följande:

Har du börjat fixa lite inför jul?

Jag har köpt nya stearinljus och gjort i ordning en adventsljusstake. Har ni också gjort det? Eller är sånt omodernt numera?
  • UndrandeSökare
    fluu skrev 2019-11-14 09:20:49 följande:

Jag hoppas inte att det blir en trend att ha med.gäster. Nåt år är väl okej, men jag tycker att det bryter kontakten mellan julvärden och publiken om det finns gäster med.

Jag håller med dig att det kan vara bättre med endast en julvärd, och inte gäster också, kan bli lite rörigt om det blir många gäster.

Egentligen tycker jag svt borde återinföra att ha samma julvärd år efter år, som på Arne Weises tid Förutsatt att de hittar nån bra och trevlig person som kan och vill ställa upp på julafton flera år i rad. Men det kanske blir svårt att hitta någon sådan?

Eller varför inte använda tidigare inspelningar av Arne? Det borde ju finnas massor av såna så många år som han var julvärd? Kan man titta på samma Kalle Anka, Karl-Bertil Jonsson och Per Oscarsson i Kan du vissla Johanna varje julafton, så borde man kunna visa Arne som julvärd också ? Vad tycker ni?
  • UndrandeSökare
    AniieeHär skrev 2019-11-14 19:32:19 följande:

Jag funderar på att starta några trådar för att kora den sämsta julkalendern genom åren. Alltid annars handlar det ju om den bästa och det är alltid Teskedsgumman som vinner. Vad säger ni? Do or don't?

Jag läste nån artikel att de hade haft nån undersökning och då vann Sunes jul, och på andra plats kom Mysteriet på Greveholm tror jag när det gäller bästa julkalendrar.

När det gäller sämsta julkalendrar så verkar många tycka att Marias jul (eller vad den hette) tecknad kalender från 1980-talet var bland de sämsta.
  • UndrandeSökare
    AniieeHär skrev 2019-11-14 19:32:19 följande:

Jag funderar på att starta några trådar för att kora den sämsta julkalendern genom åren. Alltid annars handlar det ju om den bästa och det är alltid Teskedsgumman som vinner. Vad säger ni? Do or don't?

Du får gärna lägga in länkar här sen till de nya trådarna om sämsta julkalendrarna.

Några av de gamla julkalendrarna kan man se på tex Svtplay, om man vill påminna sig innan man röstar. Men tänker att det kan bli svårare att kunna rösta om man missat många kalendrar eller inte minns dem och de inte finns på nätet.
  • UndrandeSökare

Finns det någon adventskalender som ni minns mycket av? (Oavsett bra eller mindre bra)? Jag minns att jag såg och gillade Trolltider. Sen tyckte jag Stjärnhuset (med Siv Ruud) var intressant för man fick lära sig om stjärnorna/stjärnbilder.

• UndrandeSökare
    Furienna skrev 2019-11-15 12:32:41 följande:

Ja, jag kommer ihåg alla från 90-talet till att börja med.

Vilken tyckte du var bäst av dem från 1990-talet?
  • UndrandeSökare
    fluu skrev 2019-11-15 18:47:20 följande:

Och varför blev det det bilden? Försöker igen:

Intressant, vilken tidning och nr är receptet från?
  • UndrandeSökare
    fluu skrev 2019-11-15 18:39:13 följande:

Jag minns att den första jag verkligen minns ordentligt var Pelle Svanslös. Då var jag fyra år. Jag minns att jag blev helt förtrollad av allt julmagiskt och jag får fortfarande samma känsla när jag ser den. Av jul i kapernaum så satte trollet så pass traumatiska spår att jg minns just det fast att jag var ännu yngre när den kom. Jag har nu som vuxen sett detta troll på Youtube och jag fattar varför jag blev vettskrämd av det som barn Mina absoluta favoritkalender är dick Tomtemaskinen. Den kom samma år jag föddes, men jag fick den i julklapp när jag var sex år och har sett den minst tre gånger om året sedan dess!

Pelle Svanslös minns jag att jag såg.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!