Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

Jag längtar till jul!!!

Rödtjärnens Anna skrev 2019-11-15 20:21:19 följande:

Julstrul med Staffan och Bengt gillade jag, men jag älskade och älskar fortfarande Trolltider. Mina föräldrar köpte den på LP-skiva till mig och jag lyssnade sönder skivan och min syster (5 år yngre) lyssnade med mig. Vi kan varenda hack i skivan.

Jag sjunger fortfarande vissa av sångerna från kalendern väldigt ofta, min 2-åring verkar gilla sångerna.

Vissa av de gamla Julkalendrarna kan man köpa på dvd, bland annat Trolltider, om du vill visa den för din 2-åring
  • UndrandeSökare
    molly50 skrev 2019-11-16 12:09:02 följande:

Tack för tipset! Det ska nog jag göra till mina barn. 

Varsågod ! Ja, kan endera bli trevlig julklapp eller mysig ny tv-tradition i hemmet att titta på ett nytt avsnitt varje morgon (eller kväll) under december (beroende på barnens ålder). Jag köpte Trolltider och Sunes jul på min lokala Willysmataffär 1 dvd för 59kr eller 2 för 99kr. Men jag har sett att de finns att köpa på nätet också.

Kolla på Ginza, Cdon, Discshop eller liknande ställen.

Trolltider har redan visats i repris en gång. Den visades både 1979 och 1985 står det på dvdfodralet.
  • UndrandeSökare
    Furienna skrev 2019-11-15 12:05:28 följande:
    legomum skrev 2019-11-15 08:36:03 följande:

Usch den kommer jag ihåg. Den var verkligen inte bra.

legomum skrev 2019-11-15 08:39:13 följande:

Fast julkalendern är ju för barnen inte de vuxna. De hade nog kunnat göra den kalendern bra men så som den var upplagd var den inte det.

Jag var 12 år det året den kalendern var och jag uppskattade inte den, inte min syster heller som var 8 år.

Som sagt, någon tänkte sig inte riktigt för. Berättelsen bygger ju på två ungdomsromaner, och inte på barnböcker. Men det ska ju inte behöva betyda att tonåringar och vuxna inte kan uppskatta den. Jag har letat efter avsnitt av den här julkalendern i flera år, och ännu har jag bara sett tre av dem. Märköigt nog kräver SVT att den knte ska finnas på YouTube, fast de vägrar lägga ut den själva. :(
    På Wikipedia kan du se vilka av Julkalendrarna som finns utgivna på dvd, men just Marias barn finns tyvärr inte utgiven på dvd (iallafall inte enligt denna lista). Har du kontaktat Svt och frågat om den finns att få tag på ? Ifall du vill se den tänkte jag?

• UndrandeSökare
    Furienna skrev 2019-11-17 01:25:34 följande:

Nej, jag har inte kontaktat SVT. Jag tror i och för sig inte att de kan göra så mycket, om det är omöjligt för dem att ens lägga ut den på Öppet Arkiv.

Tänker att det kan ju vara intressant att veta varför de inte lägger ut den på öppet arkiv eller varför den inte heller ges ut på dvd? Jag gissar att tex Svt blivit nekade visningsrättigheterna av nån anledning. Det står bara att det är en illustrerad version av Cecil Bodkers (ska vara o med streck igenom). romaner om Maria och Jesis, i sin tur baserat på Bibeln.

När det gäller tex Julkalendern Tusen år till julafton (2015) med Erik Haag och Lotta Lundgren, så står det på Wikipedia att för närvarande finns inga planer på en dvd-utgåva, eftersom det föreligger tvist kring rättigheterna om tv-serien.
  • UndrandeSökare
    Furienna skrev 2019-11-17 12:36:13 följande:

Jag har ju bara antagit att "Marias barn" var så impopulär, att en DVD-utgåva inte skulle vara lönsam. Jag har ingen aning om det ligger något mer bakom.

Sedan är det jag, som skrivit en stor del av Wikipedia-artikeln om "Marias barn".

Det är ju möjligt att Marias barn skulle vara olönsam att ge ut som dvd, eller kanske människor stötte sig på det alltför religiösa innehållet? Men det förklarar ju inte isåfall varför svt inte vill att nåt material från den får finnas på Youtube?

Av alla kalendrar som sändes 1960-1971 så är det endast 2 som getts ut på dvd (Teskedsgumman och Herkules Jonsson, som var en julkalender med Tage Danielsson).

Inte heller Broster Broster (1971) finns som dvd, den handlade om en familj som väntade barn och om att vara mot köphysteri och miljöförstöring med bland annat Carl-Gustav Lindstedt och Claire Wikholm. Orsaken att den inte kommit ut på dvd kan ju vara att den blev impopulär för att den var alltför politisk?
  • UndrandeSökare
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-11-17 20:05:51 följande:

Jag har stått och hållt i den flera gånger innan jag fick barn men då kändes det lite löjligt att köpa en julkalender. Men nu får jag väl göra det och säga att jag köper det till sonen..

Ja, gör det du ! Skulle sonen sen inte vara så intresserad, så kan du ju se den själv när han somnat Jag såg att vissa nätbutiker har extrapris på julkalendrar på dvd nu inför jul. Så om inte din lokala mataffär säljer den, så kolla på Genza, Cdon, Discshop eller andra liknande ställen så hittar du den nog !
  • UndrandeSökare
    Nandez skrev 2019-11-19 17:22:08 följande:

Tyckte att de fanns både på Ginza och CDON.

Jo, det verkar vara ganska många butiker som säljer äldre Julkalendrar på dvd nu. Den finns för 69kr på Ginza plus frakt såg jag. Men vissa mataffärer säljer dvdfilmer 1 för 59kr eller 2 för 99kr, så kolla runt på såna ställen om du vill också om du är på jakt efter Trolltider elller nån annan. Det finns drygt 40 olika gamla julkalendrar som givits ut redan på dvd allt från Teskedsgumman till förra årets Storm på Lugna gatan. Ca 10 finns ju på Svts öppet arkiv om du vill kolla där först. Kanske en dvdfilm i julklapp kan passa till något av barnbarnen?
  • UndrandeSökare
    Nandez skrev 2019-11-19 17:27:58 följande:

Har plockat fram lite adventsbelysning i köksfönstren.

Kunde inte låta bli

Låter mysigt
  • UndrandeSökare
    Nandez skrev 2019-11-19 17:23:39 följande:

Jag har oockså sett att några har satt upp stakar och stjärnor redan.

Jag har bara sett nån granne som satt upp ljusslingor i trädgården/på uteplatsen. Än så länge har bara gjort iordning adventsljusstaken med stearinljus, och så har vi köpt en krans att sätta på dörren och en amarylis till köksbordet. Har köpt nån julklapp också. Så det är en hel del kvar att fixa.
  • UndrandeSökare
    AniieeHär skrev 2019-11-24 22:36:04 följande:

Jag hittade asken på rusta (det är chokladpraliner likt geisha eller fazermint).

Willys säljer den också. Jag har prövat den tidigare, men gillade den inte tyvärr. Föredrar hemlagat julgodis, vi brukar göra en mängd olika sorter varje jul.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!