• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Apotheosis

och ingen julmust! Gråter hur överlever de en hel vinter utan tio backar nygårdas julmust light i glasflaskor? :(

• Pigelinen

Nu har vi bestämt och fått med övriga syrror;) Vi är tre med två barn var. Så vi har bokat in en lördag i början av januari och så ska vi ta med pappa o hans fru och bowla och äta mat. Blir bra, så då var denklappen också klar;) I LIKE!!!!

Jag jobbar som HK-lärare och idag gjorde vi klart grovplaneringen för resten av terminen och gissa vem som njöt när vi kom till planering av julbord och lektionerna där omkring;)

Snart dax att planera in stora julbaket för kompisarna också!!! Vi hyr min lektionsal och barkar massa gott och så delar vi upp alla saker så får man av allt. Gott o trevligt!

• skruttarnas mamma

förra året tröttnade jag på att hela min familj (alltså mamma +3 bröder) gnällde över att jag började längta efter jul i september (vilket jag gör varje år, inget nytt direkt) så till min födelsedag i början av oktober serverade jag jansson, köttbullar, prinskorv, rödbetssallad, ägg,sill och lax, till "tårta" gjorde jag cheesecake med pepparkakssmulor som botten, kommer inte ihåg om jag fick tag på julmust =/

tänkte nog göra det till en tradition för det blev väldigt uppskattat =)  

• skruttarnas mamma

hittade en tråd jag skrev om det förra året, och då hade affärerna börjat med julmust och även glögg i mitten av oktober =) 

• kickan89

Julen brukar faktiskt komma tidigt till butikerna ;) hade inte Ikea julsaker redan i september förra året? När jag jobbade på Ica minns jag att det började komma pepparkaksdeg, julmust och glögg jättetidigt, trodde jag såg fel när jag tog emot leveransen i september-oktober nån gång :P

• Koppkaka

Jag älskar julen men jag tycker november är lagom. Tidigare än så förstör liksom känslan.

• molly50
    Koppkaka skrev 2012-09-18 16:55:54 följande:
    Jag älskar julen men jag tycker november är lagom. Tidigare än så förstör liksom känslan.

Det där kan jag faktiskt hålla med om. Jag älskar också julen,men tycker att det förtar lite av julkänslan när det börjar dyka upp julsaker i affärerna så tidigt som i september-oktober.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Vitsippan87

Här har jag varje kväll i över en vecka tänt ett yankee candle som luktar juuul:) längtar ännu mer nu tills julen!:)

• MamaPapa

Apotheosis: jag bor också utomlands (England) o man får typ börja planera julbordet i Augusti på den årliga hemresan till Sverige... I år köpte jag vörtbrödskryddor o saffran (billigare i Sverige o så finns bara den trådiga varianten här hos oss). Julskinka inget problem (gammon orökt som är som rimmad skinka). Prinskorv köper vi också med oss o fryser.
    Ikea här säljer glögg med alkohol - men det kanske de inte får i Kalifornien? Köper öven sill därifrån.
    De sålde julmust förut men har slutat med set tyvärr så det är en annan sak som vi "importerar". Kommer familj hit över julen får de ta med sig rödbetssallad också.

Men det bästa med att bo o fira julen utomlands är att vi får TVÅ jular! En svensk på julafton i Engelsk på juldagen

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!