• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • NicoDylansMamma

Igår bakade jag lussekatter kunde inte hålla mig längre.
    Nu satt jag och kollade efter adventskalendrar till barnen och hittade Playmobils kalendrar på Hikmet så nu har dom valt varsin så dom ska jag beställa nu i oktober när jag köper dom första julklapparna till barnen.
    Har också köpt några julklappar redan på Tradera som inte kunde vänta.  

• Pigelinen

Yes vann just en auktio. Av barnboken Julberättelser av Astrid Lindgren en samlingsbok som inte finns att köpa längre men jag tycker att den är så fin så jag ville ha den. Hoppas att det inte var någon här inne som jag bidade mot då den sprang i väg i pris!

• MeraMia
    Pigelinen skrev 2012-10-07 10:18:52 följande:
    Sitter och letar julklappar till min 4 åriga dotter. Hon har börjat rida och behöver endel till det, framförallt skor, de behöver ju ha ridsko med klack, någon som vet vart man kan köpa ridskor till barn billigt?  Vill inte lägga för mycket pengar på det ifall hon kommer att tröttna, samtidigt som jag vill ha ordentliga så att hon inte fastnar med foten om hon ev skulle ramla av.

Såg på Ullared när jag var där för en månad sedan men de minsta var stl 28 och tänkte att så stora fötter har hon ju inte... nä hä... inser nu att det är nog den storlek hon har....
    Biltema & ÖoB har billiga hästgrejer men inte så stort sortiment.
    Jag kommer inte på nån annan billig men däremot kan du få lite tips på butiker.

www.hooks.se
    www.borjes-tingsryd.se

Sen gissar jag att hon  skulle uppskatta det mesta som har med hästar att göra, typ brevpapper, tröja med en häst på, ridvantar m.m.

http://www.hooks.se/Presentartiklar Här kanske du hittar nåt?

• az81

En jul fråga passar jag på att komma med här. Jag skall för tredje gången i mitt liv och tredje året i rad göra ett pepparkakshus. Min fråga..... Hur gör jag för att det inte skall se ut som ett ruckel? det blir snett och inte alls speciellt fint men det har ju sin charm men är trött på att alla skrattar åt mitt försök att göra ett någorlunda bra pepparkakshus. Förra året limmade jag i hop eländet med limpistol men det blev inte bättre för det.

Så jag undrar redan nu om det finns något bra knep för att lyckas med huset?

• saronica

Ett knep är att grädda bitarna på kartong ( kartongen ska vara samma form som hus bitarna ). och slipa kanterna med fint sandpapper när dom är klara och fortfarande är på kartongen.

• az81
    saronica skrev 2012-10-07 11:40:57 följande:
    Ett knep är att grädda bitarna på kartong ( kartongen ska vara samma form som hus bitarna ). och slipa kanterna med fint sandpapper när dom är klara och fortfarande är på kartongen.

Tackar för tipset. Skall testa det senare.
  • Frökenolson

Jag skär delarna efter kartongmallen jag hör både för och efter gräddningen. Det brukar då bli rakt, förra året var första gången jag monterade ihop pepparkakshuset med bara kristyr. Det tig många timmar men blev väldigt rakt och fint. Kan lägga upp en bild från datorn sen...

• az81
    Frökenolson skrev 2012-10-07 12:15:02 följande:
    Jag skär delarna efter kartongmallen jag hör både för och efter gräddningen. Det brukar då bli rakt, förra året var första gången jag monterade ihop pepparkakshuset med bara kristyr. Det tig många timmar men blev väldigt rakt och fint. Kan lägga upp en bild från datorn sen...

Tack för tipset, skall testa även det. Det kommer nog bli många hus för min del i år. 
     vill gärna se bilder.
  • molly50
    Gurkan skrev 2012-10-07 06:49:11 följande:

När jag gick på viktväktarna hade jag en klok konsulent som vid jultider sa till oss att det ärinte vad du äter mellan jul och nyår som påverkar utan det du äter mellan nyår och jul!

Ja,det har vår konsulent också sagt. Det låter bra,tycker jag.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    Pigelinen skrev 2012-10-07 10:18:52 följande:
    Sitter och letar julklappar till min 4 åriga dotter. Hon har börjat rida och behöver endel till det, framförallt skor, de behöver ju ha ridsko med klack, någon som vet vart man kan köpa ridskor till barn billigt?  Vill inte lägga för mycket pengar på det ifall hon kommer att tröttna, samtidigt som jag vill ha ordentliga så att hon inte fastnar med foten om hon ev skulle ramla av.

Såg på Ullared när jag var där för en månad sedan men de minsta var stl 28 och tänkte att så stora fötter har hon ju inte... nä hä... inser nu att det är nog den storlek hon har....

Hööks.se brukar ha bra,och inte alltför,dyra saker. Dä brukar jag handla åt mig själv.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!