• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • MeraMia

Någon i tråden nämnde en egen bok med familjerecept till syskon.
    Har snott idén så nu håller jag på att samla ihop recept från mamma, mormor, mig själv och ska även besöka farmor denna vecka och se vad vi kan få till. Hon är en sån där tant som lagar mat och bakar utan recept, så det kan gå lite hur som helst :)
    Fast jag kommer inte skriva för hand utan printa ut från datorn, fast sätta på nåt fint papper som omslag. Typ scrapbookpapper som är lite grövre.
    Denna kommer jag ge mamma, mina systrar och svägerskan på julafton, lite som ett extra paket.

• sassus
    Muuulin skrev 2012-10-08 11:35:02 följande:
    Men nu börjar jullängtan komma rejält! Tur jag kan gå in på den här tråden och läsa lite för att stilla julsuget lite ;) 
    Tror barnen längtar lika mycket som mig, dom har kollat på Ensam hemma 1&2 runt 5 gånger hittills ;) 

Har 3 flaskor glögg i skafferiet (chili/choklad, lingon/blåbär och vanlig glögg) som bara står där och frestar mig, men ett tag till ska jag allt hålla mig!! 

Har skrivit ner vad alla ska få i julklapp, och köpt ungefär hälften av allt, MEN en är kvar och det är samma visa varje år: Vad ska svärfar få i julklapp!? 

Han är 66 år, gillar fiske och dom har en husvagn vid nån sjö dom brukar åka till.
    En riktig mysfarbror som gillar att kolla på tv/hockey ;) 
    Men han/dom har ju typ allt. Fiskegrejjer har han, en ganska ny fiskeväska, termosar, murrika för matlagning utomhus..
    Och tidigare har han fått bl.a skoterhandskar, Whiskeyflaska med "egen" etikett, nån korg med lite blandat i.. 

Vad ska vi köpa iår!? Ge mig alla tips och ideer ni har ;)
    En tidningsprenumeration på nån tidning om fiske eller friluftsliv kanske? Eller en fin fiskkokbok. Gillar han matlagning kanske nån bok av Leif Mannerström kan vara lite kul. 
  • Mama Mia

Äntligen kan jag påbörja tomteverkstan ordentligt! Jag brukar göra större delen av julklapparna själv och har börjat känna mig lätt stressad över att jag inte är igång än. Men ett scrapalbum jag skulle göra till min far om hans bröllop har hängt över mig. Nu är jag äntligen klar med det så nu kan jag koncentrera mig på julklapps- och julkortstillverkningen istället.

Längtar sååå till julen nu och tills det är tillåtet att jula på riktigt. Så länge myser jag med ljus och julmusik när jag är ensam.

• litengunnarolle
    Koppkaka skrev 2012-10-08 14:39:26 följande:
    Julen närmar sig! Nyss var det reklam för risifrutti saffran på tv
    Och ica har ju lite julig reklam nu också! :)
  • Mamma SL
    litengunnarolle skrev 2012-10-08 17:48:53 följande:
    Och ica har ju lite julig reklam nu också! :)
    Näe jag tycker Icas reklam bara talar om att vi måste vänta länge till på julen:(
  • litengunnarolle
    Mamma SL skrev 2012-10-08 18:00:56 följande:
    Näe jag tycker Icas reklam bara talar om att vi måste vänta länge till på julen:(
    Haha, tja, det beror väl snarast på vems perspektiv man tänker ur ;) Stig (heter han så, den där chefen?) verar ju vara inne på samma spår som alla här inne :) Medan de andra inte är lika med på tåget...
  • lollsanT

för er som gör egna julklappar - för nått år sedan gav vi farmor/farfar och mormor/morfar varsin korg med syltade kantareller, torkade enbär, svartvinbärsgele, hårt tunnbröd, en flaska rött som passar till vilt och en ask med olika chokladpraliner. Väldigt uppskattat

• Mama Mia
    elinaehn skrev 2012-10-08 17:57:49 följande:
    Mama Mia har du tips på hemtillverkade klappar?

Tja, beror väl på inom vilket område du vill tillverka? Näst på listan här ska jag göra en tubhalsduk på Quick knit till farsans fru. Mamma ska få några scrappade sidor på barnen till ett album hon fick förra julen. Tanken är att det ska fyllas på med ett par sidor per år.

Till lillkillen tänkte jag virka en bil med husvagn.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!