• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Koppkaka

Vilken bra idé! Den ska jag nog sno, fast jag kommer nog färga kristyren grön och pudra över florsocker

• Muuulin

Men nu börjar jullängtan komma rejält! Tur jag kan gå in på den här tråden och läsa lite för att stilla julsuget lite ;) 
    Tror barnen längtar lika mycket som mig, dom har kollat på Ensam hemma 1&2 runt 5 gånger hittills ;) 

Har 3 flaskor glögg i skafferiet (chili/choklad, lingon/blåbär och vanlig glögg) som bara står där och frestar mig, men ett tag till ska jag allt hålla mig!! 

Har skrivit ner vad alla ska få i julklapp, och köpt ungefär hälften av allt, MEN en är kvar och det är samma visa varje år: Vad ska svärfar få i julklapp!? 

Han är 66 år, gillar fiske och dom har en husvagn vid nån sjö dom brukar åka till.
    En riktig mysfarbror som gillar att kolla på tv/hockey ;) 
    Men han/dom har ju typ allt. Fiskegrejjer har han, en ganska ny fiskeväska, termosar, murrika för matlagning utomhus..
    Och tidigare har han fått bl.a skoterhandskar, Whiskeyflaska med "egen" etikett, nån korg med lite blandat i.. 

Vad ska vi köpa iår!? Ge mig alla tips och ideer ni har ;)

• kickan89

Muuulin kanske biljetter till någon hockeymatch eller årskort (om det nu finns sådana?) till det lag han hejar på? Om han inte bara gillar hockey på tv vill säga :P eller kanske en box med några filmer eller någon serie han gillar? Prenumeration på någon fisketidning om han gillat att "slöläsa" :)

I november får man väl börja med saffransbullarna i alla fall? Dottern fyller år 13/11 så jag tänker baka det tills dess iaf:P

• molly50
    hyschad skrev 2012-10-08 09:38:05 följande:
    Och förresten, till mitt pepparkakshus så brukar jag alltid göra en stor, "snötäckt" skog för att göra det lite mer landskapsaktigt.

Vänd upp och ner på glassstrutar, vanliga som man köper på affären, och spritsa "piggar" på struten. Börja längst ner och fortsätt uppåt, "Piggarna" lägger sig ner över varandra och ser ut som snödränkta granar. Riktigt mysigt, men lite pillgöra.  

Det låter som en bra idé för mig som tänkt försöka ge mig på att göra pepparkakshus med mina barn i år.
    lollsanT skrev 2012-10-08 11:36:04 följande:

Jag har bilder på 2 av mina pepparkakshus i mitt galleri.

För 2 år sedan gjorde jag en skalenlig kopia av huset vi höll på bygga dammsjostigen.blogspot.se/2010/12/julgran-och... (ja, lite knäpp är jag )

Jag brukar lägga lite mandelspån och pudra kakao över som gång upp till huset. Till balkongräcket använde jag tandpetare

Men du,vad fint! Jag fick många idéer där!
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Muuulin

Ja det finns ju årskort, men dom bor en bit ifrån arenan och tror inte han är SÅ förtjust att fara iväg hela tiden. Alla grabbarna for på match en gång, och det tror jag han tyckte var roligt så kanske bli bjuden på nån enstaka hemmamatch vore nåt! :) Måste jag skriva ner på "förslagslistan".

Serier eller tidningar blir jag osäker på. Han läser dagstidningen, men det verkar inte vara mer än så. Bra tips dock, tack :D 

Å klart du får baka saffransbullar i November!! Jag tänker iallafall göra lussekatter nångång ibörjan av November ;) Är inte lika tidig som min kompis som bakade lussekatter för 2 veckor sen ;)

• lollsanT
    molly50 skrev 2012-10-08 12:59:24 följande:

Det låter som en bra idé för mig som tänkt försöka ge mig på att göra pepparkakshus med mina barn i år.

Men du,vad fint! Jag fick många idéer där!

Vad kul!!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!