• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • BlivandeMama

Köpt en del julklappar och jul dekoration redan :) åh vill ha december månad nu!!

• Janniiike

Jag beställde grejer för några v sen från panduro och där var jätte mkt fint julpyssel! Så nu ser jag fram emot att få tid över till alla julkort som ska göras. :D

• az81
    nyfiknaflickan skrev 2012-10-09 20:28:47 följande:
    Behöver julklappstips till min 8-åring. Vad har ni köpt/tänker köpa till era barn som är mellan 7-10 år? Tack för en underbar tråd...:D

Tycker din 8- åring om att läsa så är det ju aldrig fel med vanliga böcker.  När jag var i den åldern fick jag mycket böcker.
  • tuzzla

Åh. Vi har just flyttat in i världens största kåk... Typ haha.
    Med höga, djupa fönster. Ska bli underbart att få julpynta här!
    Skulle bara önskat att vi hann få ut alla hemska plastmattor à la 70-tal och få fram trägolven under, men det får väl bli till nästa jul istället.
    I år får jag iaf äntligen min gigantiska julgran. Kungsgran ofc!

• Janniiike

Någon med lite tips om vad som passar i en julkorg? Tänkte baka och fixa hemma och sen ge bort till mamma/pappa/svärföräldrar m.m. Nån god sylt kanske? Bröd? Inlagt? Godis? :D

• Frökenolson
    tuzzla skrev 2012-10-10 08:26:30 följande:
    Åh. Vi har just flyttat in i världens största kåk... Typ haha.
    Med höga, djupa fönster. Ska bli underbart att få julpynta här!
    Skulle bara önskat att vi hann få ut alla hemska plastmattor à la 70-tal och få fram trägolven under, men det får väl bli till nästa jul istället.
    I år får jag iaf äntligen min gigantiska julgran. Kungsgran ofc!

hi hi, så tänkte jag vår första jul. vi flyttade in 1 november, jag han inte till jul med gjorde det i mellandagarna. Under de hemska mattorna låg ett fantastiskt såpat orginalgolv, råplank. Jippie!!
  • Pigelinen

Skulle åkt till stan idag och passat på att besöka Rusta men jag är dunderförkyld så nu ska jag istället försöka ta hand om två småbarn som är allt annat än sugna på att sitta stilla. Hade gärna legat i soffan med Allers och fantiserat..

Ska försöka skriva lite önskelistor till mor o farföräldrar på sånt de kan köpa till våra kids. Den stora dottern 4år, funderar jag på teater o biobiljetter till. Lillan ska strax få större säng så till henen kan gamilngarna få köpa täcke o kudde o sängkläder.

Behöver tips på vad vi ska köpa till min mamma och hennes man.. övriga gamlingar är klara. Mamma fyller dessutom år i slutet av november.

Sen ska jag hitta på något bra till min man, vet inte vad ännu mer än at than ska få en bilatlas, en ny med nya vägar i... den vi har är typ 10år gamal. Vet att endel tycker att det är omodernt och ja vi har gps men min make vill gärna ha en atlas o titta i när vi är ute och åker;)

• Mamma SL
    http://lekmer.se/geomag/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=geomag&utm_campaign=Varum%C3%A4rken+-+D+-+J&utm_content=s1UV02NWx_pcrid_12693289828_kword_geomag_match_e_plid_

http://www.br-leksaker.se/M%C3%A4rken/AIR%20HOGS/AIR%20HOGS%20Saw%20Blade.aspx?id=628360&vid=181438A
    nyfiknaflickan skrev 2012-10-09 20:28:47 följande:
    Behöver julklappstips till min 8-åring. Vad har ni köpt/tänker köpa till era barn som är mellan 7-10 år? Tack för en underbar tråd...:D
    Det här är vad min son vill ha, han blir åtta i januari. Jag gjorde så att jag satte mig med barnen i soffan och kollade på disney channel med barnen. Efter första reklampausen var önskelistan klar. I tv-reklamen tycker jag att det är mindre skräp än vad det är i reklamen som kommer i brevlådan, dessutom är det så mycket saker i pappersreklamen så de vet inte vad de ska välja utan väljer typ allt så man blir inget klokare på vad de verkligen vill ha ändå.
  • molly50
    husbyggemama skrev 2012-10-09 19:59:40 följande:
    Här kommer äntligen mina bilder från förra julen, är inte så kompis med datorn så har inte lyckats lägga in bilder förrän nu 'skäms'
    Tyvärr är bilderna tagna med ajfånen och dessutom med ett skal som gjorde dem suddiga, det tog ett tag innan jag kom på det. Hoppas ni kan njuta av stämningen ändå. Först är det advenstkalendern som dottern och jag gjorde.
    Sen är det det nya skåpet som vi målat vitt och sen satt julbyn på.
    Nya julgardiner blev det förra året, köpte kappa på metervara på göksäter för 29 kr/ meter. blev riktigt nöjd.
    Sen kommer julstrumpan som jag sydde fem stycken av och även där fyndade jag på Göksäter. två stuvbitar för sammanlagt 50 kr, räckte dessutom till en gardin i sovrummet.
    Sist är det vår gran.

Vad mysigt det ser ut! Jag får ju en massa idéer här,så jag får väl huset fullt med julpynt i år! *S*
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • MissFrost
    Pigelinen skrev 2012-10-10 09:09:03 följande:
    Skulle åkt till stan idag och passat på att besöka Rusta men jag är dunderförkyld så nu ska jag istället försöka ta hand om två småbarn som är allt annat än sugna på att sitta stilla. Hade gärna legat i soffan med Allers och fantiserat..

Ska försöka skriva lite önskelistor till mor o farföräldrar på sånt de kan köpa till våra kids. Den stora dottern 4år, funderar jag på teater o biobiljetter till. Lillan ska strax få större säng så till henen kan gamilngarna få köpa täcke o kudde o sängkläder.

Behöver tips på vad vi ska köpa till min mamma och hennes man.. övriga gamlingar är klara. Mamma fyller dessutom år i slutet av november.

Sen ska jag hitta på något bra till min man, vet inte vad ännu mer än at than ska få en bilatlas, en ny med nya vägar i... den vi har är typ 10år gamal. Vet att endel tycker att det är omodernt och ja vi har gps men min make vill gärna ha en atlas o titta i när vi är ute och åker;)
    Då måste jag tipsa dig om en bilatlas som jag tänker köpa. Förutom vägkartor över Sverige innehåller boken även stadskartor över de 20 största städerna SAMT speciella kartor med upplevelser och sevärdigheter...

http://www.bokus.com/bok/9788770777599/sverige-atlas-guide-2012/
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!