• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50
    nyfiknaflickan skrev 2012-10-14 20:51:35 följande:
    Vilka färger har ni på pyntet i julgranen? Är så velig och älskar alldeles för många stilar och färger. Men ska försöka ena tankarna till nån form av färgkod; kanske guld, creme och rött. Eller rött,silver,cremevitt..Vad är finast tro?
    Jag brukar ha röda kulor och annat rött pynt plus glitter i granen och en toppstjärna eller spira. Inte för mycket och inte för lite.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Mama Mia
    Mallas skrev 2012-10-14 19:58:17 följande:
    Hur gör ni med julkalender till era barn? Har en 2-åring som jag vill inviga i jultraditionerna men jag vill inte ha chokladkalender och tror att han är för liten för tv-kalendern. Göra en egen? Paket varje dag eller adventspaket? Vad har ni i om ni gör egna?

I år blir det första året med paketkalender, barnen blir 2 o 4 i januari. 2-åringen får mest brio tågdelar och duplobitar. Tror inte han kommer bry sig så mycket om vad som är i.

Stora tjejen har tidigare år haft vanliga kalendrar med bilder, dom har hon gillat.
  • Mama Mia
    nyfiknaflickan skrev 2012-10-14 20:51:35 följande:
    Vilka färger har ni på pyntet i julgranen? Är så velig och älskar alldeles för många stilar och färger. Men ska försöka ena tankarna till nån form av färgkod; kanske guld, creme och rött. Eller rött,silver,cremevitt..Vad är finast tro?

Jag gillar färgkoder, alternativt stilkoder. Jag har mest haft rött o silver, men frågan är väl om jag kommer få bestämma i år, med en pysslig 4-åring.

Skulle nog helst vilja ha en gran fylld med handgjort, traditionellt pynt typ halmstjärnor och sydda hjärtan. Men då ska jag ju hinna göra tillräckligt mycket också, för en sån som jag kan ju inte köpa det

Vill du absolut ha med creme i din gran så röstar jag för guld, annars vanligt vitt om det blir silver.
  • Tiger Af Lilja

Vår gran blir gammaldagsgran: Rött med röda äpplen, vitt med vita strutar med julkarameller, rödvita polkakäppar, svenska julgransflaggor, och levande ljus. Alla paket under ska ha givetvis gammaldags papper,snöre och stämpel på :)

• Pigelinen

Vår lilla på 2år får vanlig kalender från ica utan något i, och stora tejjen Pet shop som jag köpte på Gekås.
    Jag ser ingen anledning till att ge paket varje dag i 24 dagar, men det är min åsikt;) Hade gärna gett även min stora dotter vanlig kalender men ifjol så fick hon av farmor en Hello Kitty med ringar i. Farmor ville vara snäll då hon hade köpt chokladkalendrar till övriga barn och mina barn äter inte godis än. Så nu har stora pratat om sin kalender jättelänge så då får jag väl köra på en prylgrej ;)

Annars har jag som jag sagt innan köpt Julberättelser, en bok som barnen kommer få på 1a advent så ska vi läsa lite varje dag.

Var så sugen på alla mina gamla jultidningar i helgen men kan inte hitta dem... börjar bli orolig över vart jag lagt dem... i fjol var jag inte mitt vanliga jag... lilla dottern beslöt sig nämligen  augusti ifjol när hon var 6 månader att inte sova, minst en gång i timmen var hon vaken i ett halvår... dettta inföll då över jul så jag var allt annat än pigg och ordningsam;) Kommer ihåg när vi hade julbak med kompisarna och vi började fnittra som övergick till skrattanfall utöver denna planet och sen även riktiga tårar, jag bara grät och skrattade om vart annat... så jobbigt men samtidigt befriande. Nu sover pyret bättre men nu jobbar jag istället så vi får se hur denna jul blir;)

• Delphin80

Själv så har vi börjat städa inför julen. Gått genom förrådet letade fram julsaker och la dem lätttillgänliga i förrådet. Nu ska vi ta tag i dem andra förråd samt så har jag börjat handla några till julklappar.

Längtar efter jul och advent nu.

• ems87

Jag har också börjat städa lite inför julen. Putsat fönster innan det blir för kallt, torka ur skåp och garderober, tvätta täcken och kuddar... egentligen är det bara en storstädning, men för mig själv så tänker jag att jag städar inför julen Solig

Angående tema på julgranen: vår gran har rött och guld som färger, sen har jag en massa gammaldags saker i.

• kickan89

Vi har lila i vardagsrummet där granen brukar stå och rött och lila skär sig ju så fult... Så vi brukar pynta i silver/grått och vitt och så har vi rosa, vitt och silver i granen. Brukar bli rätt fint ändå, och riktig mysbelysning med rosa lampor i granen :P Hade det funkat hade jag gärna haft rött och guld men känns lite överkurs att byta ut matta och allt till jul för att kunna ha rött i granen :P fast jag är nästan lite sugen på att göra det ändå! I köket kör vi en massa rött i alla fall så att det blir lite julfärg :)

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!