• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Pigelinen

Kan ju skriva vad övriga ska få så kanske jag ger någon annan förslag;)

Pappa o fru: Har lagt ihop med syskon och familjer så vi är 16 personer som ska ta med dem på en heldag i bowlinghallen med mat. Pappa o hans fru älskar när vi samlas alla, sker välidgt sällan då vi bor långt ifrån varandra. Vi har redan bokat dag så att alla ska kunna;)

Svärfar o fru: påslakarnsett som jag köpe i sommras när Coop sålde ut sitt ekologiska sortement. Jättefina och exlusiva. Passar svärfars fru perfekt då hon bara använder ekologiska saker.

systerson 12 år: Lagt ihop med andra syrran så han får ett Skylanders till Wii, inköpt på Ullared;)
    systerson 6år: Lagt ihop med samma igen och han får ett Super mariao kit till Wii, även det från Gekås.

systerson 10år: Lego

mina barn flicka 4år: badskum och ett brädspel,
    mina barn flicka 1½år: badskum och ett golvpussel (vet att våra barn kommer få massor av saker ändå så jag ser ingen anledning att köpa massa själv nu i år när de inte behöver något speciellt) ja just det, jag har ju köpt två dvdfilmer till dem var...

Barnens kusin tjej 1½år: Duplo och en ljudbok

svärmor och man får förmodligen en midag tillsammans med min mans bröder och oss på resturang.

dotterns bästa kompis 4 år: hon ska få en bioupplevelse med min dotter och mig.

Mina barn kommer att önska sig följande av släkten;
    4åring Ridkläder, lego (friends), silverbestik att samla på,  
    1½åring Gunghäst, silverbestik att samla på,

• Pigelinen

Fortsätter att bomba tråden nu när jag väl är igång;)

Min man och jag brkuar köpa något litet till varandra. Jag har nu äntligen skaffat en Iphone 4S, och jag har sett att många har som "dockor" som de ställer den i för att lyssna på musik osv... vad heter de och var köper man sån? Finns det lite billigare men helt ok varianter? Tänkte om det var något man kunde önska sig iår?

• MeraMia
    Pigelinen skrev 2012-10-16 10:06:06 följande:
    Fortsätter att bomba tråden nu när jag väl är igång;)

Min man och jag brkuar köpa något litet till varandra. Jag har nu äntligen skaffat en Iphone 4S, och jag har sett att många har som "dockor" som de ställer den i för att lyssna på musik osv... vad heter de och var köper man sån? Finns det lite billigare men helt ok varianter? Tänkte om det var något man kunde önska sig iår?

Googla på iPhone docka eller dockningsstation så hittar du massa alternativ.

Själv tycker jag det är kul att läsa vad andra ger bort i julklapp så jag har inga problem med ditt "bombande" :)  
  • husbyggemama

Pigelinen: min första tanke när jag läste om dina svågrar var brandvarnare. Gärna seriekopplade. Vet inte vilken summa ni lägger men har sett en superfin brandvarnare som ser ut som en fågel på en gren. Tror den kostade ca 500. Googla på fågel och brandvarnare.

• thisismylife0

Funderar på att skoja lite med sambon. I smyg tittar han länge och väl i legohyllorna och önskar nog att han hade haft anledning att köpa för att få bygga själv. Min tanke är att köpa ett trevligt paket lego som han får på julaftons morgon (typ technic eller vanligt då) som han kan pyssla med i "väntan på tomten",,,hihi. Vi har sagt att vi ska försöka låta bli julklappar till varandra i möjligaste mån då vi gärn vill ha råd att resa nånstans i februari. Men såklart måste man ju ge bara några små saker...;)

*Lev varje dag som om den vore den sista*
  • thisismylife0

Ok, jag erkänner. Älskar att köpa presenter och framförallt då såklart julklappar! Vad ska ni andra ge i klappar till nära och kära?

*Lev varje dag som om den vore den sista*
  • nozpa
    nyfiknaflickan skrev 2012-10-16 11:14:55 följande:
    Ok, jag erkänner. Älskar att köpa presenter och framförallt då såklart julklappar! Vad ska ni andra ge i klappar till nära och kära?

Älskar också julklappar. Både att ge och få. :P Har faktiskt inte en aning om vad jag ska köpa till någon! Maken kommer att få någon fin whiskey. Det får han alltid. Men brukar köpa annat också. Och där är det helt tomt!

Dottern kommer vara 1½, hon behöver egentligen ingenting. Men ska nog köpa ett leksakskök till henne. Har låtit bli att köpa det hitills. Sedan kommer det väl bli dockor, docksäng o sådana saker.

Vi vuxna köper inte julklappar till varandra, utan kör julklappsspel. Så där har jag ingen aning om vad jag ska köpa/göra.

Syskonbarn 1. 1½ år, ingen aning. Kläder förmodligen. Böcker också tror jag. Målarfärg, papper osv.
    Syskonbarn 2. 1½ Kläder, docka kanske.
    Syskonbarn 3. Nästan 4 år. Kanske Lego.

Hmm, låter som att jag har ganska bra koll ändå. :P Då är det väl maken som är den svåra. Hans intressen är typ träning o dyl. Dock har han allt o lite till när det gäller den fronten.    
    Så om någon har bra tips till en 30 årig småbarnspappa med träning som intresse, så shoot! 
    Vi ska ha barn i februari, så vissa presenter går helt bort. Resor o dyl.      
  • nozpa

Såg även att ni pratade om teman till julgranen. Jag älskar min julgran. Har alltid 2st. En uppe, o en nere. Den uppe är min gran. Ingen rör den. Den ska piffas perfekt! Har alltid olika färger varje år. Funderar på gammelros, vitt, silver och genomskinligt i år. Tror att jag ska virka små hjärtan att ha i granen.
    Hum, får se...

Den där nere brukar vara ganska traditionell. Rött och guld, eller svart och guld.   

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!