• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • litengunnarolle
    Gelis skrev 2012-10-15 16:32:41 följande:
    Behöver hjälp att komma på en julklapp till en nioårig kille! Några förslag?!
    Vad har han för intressen? :)
  • thisismylife0

Har precis underlättat morgonväckningarna av min extremt trötta dotter för december månad. Paketkalender kitad och klar!

*Lev varje dag som om den vore den sista*
  • RandaPanda
    Gelis skrev 2012-10-15 18:19:14 följande:
    Han gillar ninjago lego, star wars lite sånt...
    Star Wars-Lego, light saber, darth vader mask, radiostyrd bil (alla gillar väl det? :) ). Men egentligen allt med lego är ju kul.

Star Wars-Lego är rätt dyrt men det är sjukt roligt.  :)
    Men sedan beror inköpet nog lite på om han gillar Clone Wars (den animerade Star Wars) eller om det är ny-gamla Star Wars han gillar eller den riktigt old school Star-Wars han gillar. :)  
    (Är själv ett SW-fan) Alla SW-frågor gällande julklappar är välkomna :D

En Tie-Fighter eller en X-wing går nog alltid hem (det är gamla old school Star Wars): www.storochliten.se/produkt/lego-star-wars-tie-fighter/25053036
    www.storochliten.se/produkt/lego-star-wars-x-wing-starfigther/25053037

• MissFrost

Ni i den här tråden som bor utomlands( minns ej om någon gör det)och älskar Apotekarens julmust. Jag gillar Apotekarens julmust på Facebook. Dom skrev ett inlägg: Om man ansöker om hedersmedborgarskap i Landet får man 20 flaskor Apotekarens julmust skickad till landet du bor i. Var ju såklart tvungen att dela denna info med er min kära med-julälskare(hm är det ett ord ens månntro). Kopierade även länken dit man ansöker

http://bit.ly/Wi0RJr

• MissFrost
    MissFrost skrev 2012-10-15 19:29:27 följande:
    Ni i den här tråden som bor utomlands( minns ej om någon gör det)och älskar Apotekarens julmust. Jag gillar Apotekarens julmust på Facebook. Dom skrev ett inlägg: Om man ansöker om hedersmedborgarskap i Landet får man 20 flaskor Apotekarens julmust skickad till landet du bor i. Var ju såklart tvungen att dela denna info med er min kära med-julälskare(hm är det ett ord ens månntro). Kopierade även länken dit man ansöker

bit.ly/Wi0RJr
    Äsch då det ska ju stå :hedersmedborgarskap i Landet Julmust
  • litengunnarolle
    Gelis skrev 2012-10-15 18:19:14 följande:
    Han gillar ninjago lego, star wars lite sånt...
    http://www.coolstuff.se/Yoda-Morgonrock-for-barn En sån här kanske? :) Eller något spel kanske, det måste ju finnas med både lego- och star wars-tema (och många fler roliga spel finns det ju naturligtvis)
  • Pigelinen

nu har jag valt vad jag ska ge min mamma o man i julklapp... el mamma fyller ju år i november, plus att jag vill uppmuntra henne då hon varit rökfri nu sen i våras och att hon ställer upp och hjälper oss med barnen.
    Jag ska köpa ett presentkort på ett närliggande spa så får hon ta med gubben dit. Min tanke från början var at tköpa dagspapaketet (195kr per person) då ingår att de får bada o basta och så tänkte jag köpa till en behandling till mamma, men fick då veta att dagspat ingår om man köper valfri behandling. Så nu köper jag ett presentkort till dem så får de göra som de vill, om båda ska få varsin behandling el mamma en dyrare och gubben bara bada ;) Har alltid tänkt att spa är dyrt, men det beror ju på hur man gör och vilken veckodag man bokar. Många badhus har ju numera lite spaavdelningar.

Då har jag istället bara mina två svågrar kvar...
    Svåger nr 1 typ 24år ensamstående kille, jobbar mycket.

Svåger nr 2 med sambo, 32 år och ett barn. Lägger all ledig tid på sina egna hästar. Har det mesta i huset. Är inte roade av bio el sånna saker. Vad sjutton köper man till dem? I fjol var de nyinflyttade till sitt hus och då fick de en brandsläckare vilket de blev jätteglada över, men kan ju inte köpa en iår igen;)
    Någon som har något bra förslag????

Sen är det min systerson på 20 år kvar också, bor hemma och är idrottsintresserad, lutar åt pengar... det ända han alltid önskar sig...

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!