-
knäck och kola håller sig utan problem fram till jul i kylskåp, chokladpraliner kanske kan bli lite "flammiga" men skulle tro att även de klarar sig alldeles utmärkt =)Mallas skrev 2012-11-27 20:18:36 följande:Tror frågan har varit uppe tidigare men minns inte svaret och vet inte när det kom upp så jag ställer den igen. Är det någon som vet hur länge julgodis håller sig? Funderar på om jag ska nyttja helgen till att fixa hemma och baka men vill att godiset ska vara ätbart runt jul. Kommande helger verkar bli uppbokade.
-
jag har ingen iphone =/ men på min xperia så förde jag över en låt till telefonen och sen valde jag att ha den som ringsignal,Esmis skrev 2012-11-28 09:06:43 följande:Skruttarnasmamma- hur fixade du ringsignalen på din iPhone? Jag lyckas då inte.
I morgon ska jag och sambon till stan och inhandla förhoppningsvis alla julklappar. Men det brukar ju sluta med att man får stödshoppa lite iaf.
va mysigt med julklappsshopping =) -
första alternativet låter väldigt bra =)sassus skrev 2012-11-27 23:36:40 följande:Åh, jag kan inte bestämma mig för hur vi ska ha det i köksfönstret till advent. Vårt köksfönster är ganska stort och utan list i mitten. Antingen ska vi ha en stor adventsljusstake i mitten av fönstret, julblommor på sidorna och två julgranskulor som hänger. Eller två lite mindre ljusstakar, ev med julgranskulor också, eller också en ljusstake på ena sidan av fönstret och en stjärna på andra sidan. Vi kommer ha en rutig hissgardin. Vad tycker ni blir finast? Jag och min sambo är totalt oense. Han vill ha en stor stjärna bara, men jag tycker så mycket om just ljusstakar i köksfönster... Bestäm åt mig, snälla
-
vilka frekvenser är det? =Dlittlemisstrouble skrev 2012-11-28 09:49:05 följande:Igår började dom med bjällerklang och klassisk jul på sverigesradio så det är på hos mig nu
-
förvara det i burkar med tättslutande lock bara för det suger åt sig all fukt annars och blir kladdiga och äckliga =/skruttarnas mamma skrev 2012-11-27 20:57:49 följande:knäck och kola håller sig utan problem fram till jul i kylskåp, chokladpraliner kanske kan bli lite "flammiga" men skulle tro att även de klarar sig alldeles utmärkt =)
-
svågern om han sk a bygga staketet själv så köp skruvar och plåster =)Pigelinen skrev 2012-11-28 16:24:47 följande:
Läges rapport;)
Köpt klart julklappar till gubben, han får en ny kontorstol och en regnmätare;)
Hans bror 23år ensam, får en jättefin stekpanna som jag snubblade över på Coop, medlemspris 149kr (ord 399?)... ser ut att vara en ordentligt. var sugen att köpa en till mig själv också men jag köpte en ny förra månaden;)
Sen har svärfars fru bestämt att vi inte ska köpa till varandra så det jag köpte till dom får istället svärmor o man;) Smidigt;)
Kvar har jag nu min mans andra bror 33år, sambo o en liten dotter. De önskar sig BARA pengar till ett staket. Jag VET att de kommer få pengar från både min mans mamma, hennes föräldrar och även min mans mormor... vi brukar köpa för ca 300kr så det känns ju inte så kul att ge 300kr i ett kuvert, går ju inte så stor skillnad. Vad sjutton ska vi köpa till dem istället? I fjol fick de en brandsläkare och det var de jätteglada över.
Sen har jag min systerson på 20år, bor hemma och har det mesta. jag brukar variera mellan att ge pengar el presentkort på kläder. Funderar på något annat iår.. vet bara inte vad;) Ev någon parfym el liknande...
Till vår dotter som blir 2år i februari köpte jag en yberfin gungko www.jollyroom.se/kampanjer/kampanj/lucia/joll... Jollyroom hade någon kampanj på fb igår varje timme så jag köpte den för 299kr, har tittat på den ett tag så jag belv jätteglad!
Problemet är vad jag ska säga till släkten som undrar vad hon önskar sig... hon har ju massor efter storasyster o är man 2år så behöver man ju inte så mycket... några tips???
systersonen - ikea startset med porslin eller annat som är bra när man snart ska flytta
dottern - förbrukningsleksaker typ pennor, pärlor, målarstaffli och färg, playdo lera osv
-
jag har ingen förmåga alls att göra egna adventsljusstakar, jag har en gammal mässingsstake med vanliga ljus i, det tycker jag är mysigt =)GossipGirl skrev 2012-11-28 18:56:57 följande:Testar lite olika varianter på adventsljusstakar. Har svårt att bestämma mig och har verkligen ingen tanke hur jag vill ha det. Har ni förberett era? Visa mig alla bilder ni har! Eller fjolårets.
Jag har precis tänt ett jul-ljus från Yankee Candle och sitter här och donar vid köksbordet. Mys.
yankee candle är ju underbara, jag har köpt på mig massa småljus med kaneldoft =D -
vilken lyx! =)Pudel skrev 2012-11-29 10:41:50 följande:Har Rut-storstädning här hemma idag, mycket skönt att gosa med spädbarn istället för att fara runt i lägenheten som en furie och tokstäda.
jag ska stryka dukar och ta fram tomtar i morgon när äldsta sonen kommer hem till oss (vv boende) ska bli himla mysigt =) på söndag har vi adventsmys med några vänner så då ska allt vara klart hoppas jag =) -
borås har fått några cm snö idag =D och de har lovat minusgrader under helgen så vi får en fin advent!
-
hahaha läste fros- trosor och tänkte är inte det en lite privat blogg för att prata om i denna trådenAnn Lee skrev 2012-12-02 18:57:16 följande:Japp, jag är Frostrosor!
Kul med en läsare här!
igår hade vi några vänner här och spelade kort och åt jansson, knäckte nötter och favoriterna ur aladinasken, på kvällen tog vi fram tomtarna och nu är det väl bara dukar och granen kvar men det får vänta någon vecka till.
snök vräker ner idag och det är några minusgrader så det är ljuvligt att titta ut =) -
-
har tre pojkar och jag tycker det är väldigt fint med skjorta och ärmlös slipover,Eena skrev 2012-12-12 11:09:19 följande:Åh, inser plötsligt att jag inte vet vad barnen ska ha på sig på julafton. Vill ha något matchande, gärna lite gammaldags stil. Har en pojke på 4,5 och en flicka som precis ska fylla 2. Någon som har bra tips?
hade jag haft en flicka så hade jag haft en fin klänning i rött med såna där fina vita strumpbyxor med mönster i -
granen är klädd, godiset är nästan klart (knäcken tog slut så där får jag göra mer!) pyntat och fint överallt, fattas dukar men med massa barn känns det som onödigt jobb... julbordet är färdigplanerat och jag ska skriva inköpslista i helgen så jag har tid om jag glömt nåt =)
barnen har kläder
jeans + skjorta till de stora sönerna, jeans med pikébody och gubbig kofta till den lille bebisen =)
jag kommer ha svarta byxor och en svart tunika med glitter i, maken mörkgråa byxor med grå skjorta,
julklapparna är klara
son 1 tre tavlor med "the avengers"
son 2 räddningstjänstleksaker, polis tshirt,
son 3 instrumenpanel med ratt, babykeyboard
3 brorrsöner som får varsin saccosäck med clone wars motiv =)
maken vet jag inte vad jag ska ge, tar gärna emot förslag, får inte kosta över 300kr =(
känns som att läget är under kontroll =D
-
rör du så dör du ger verkligen den där mysiga varma känslan vid julGrimbartStrike skrev 2012-12-13 23:49:32 följande:Går det inte att få tag i en tjockare papp på rulle och rulla runt innan du drar över en säck då?
Fast visst var du gravid? Du kanske inte är sugen på att leta efter sån papp om du inte redan vet vart det kan finnas? Vill minnas att orken inte alltid är på topp som gravid
Annars kan du säkert göra något liknande (men pilligare) om du tar hela tidningar eller kartonger och drar ihop med typ gaffatejp till en "tub" att ha runt stolen?
Eller så skiter du helt enkelt i att krångla till det och kör bara sopsäck (eventuellt kompanjerad av en "rör du dör du"-skylt)
ikväll ska vi på jobbet gå på den här showen, vad ska jag ha på mig??? lilla svarta? eller en tunika med leggins??
www.ahaga.se/index.php/artiklar/53-julbordsshow-2012 -
vi har ett slags julklappslotteri mellan oss vuxna, vi lägger allas namnlappar i en skål och så drar vi en lapp och den köper vi till, men man vill ju ändå ge mamma och svärmor något litet och igår fick jag tips av en vän om den perfekta lilla presenten där det mest är tanken som räknas men gåvan är ju även den väldigt fin =)
www.barncancerfonden.se/14127 -
vaniljglass är väl godast till tycker jag nog, saffran låter iofs också gott men kan bli lite för tungt efter all julmat?sassus skrev 2012-12-19 14:47:01 följande:Funderar på att göra en fruktsallad till efterrätt på julafton. Känns som en fräsch avslutning efter all mat och innan all okynnesätande av chokladaskar
Är det nån som har en god fruktsallad att dela med sig av, gärna lite julig. Jag har toltal idétorka. Och vad ska man ha till? Grädde? Med saffran i kanske? Eller rom? Eller ska jag göra en hemgjord saffarnsglass till? Det sistnämnda låter ju kanske godast, men kräver också lite mer tid (som man inte alltid har...)
-
sonen skulle älska denna tråden om han kunde läsa, han såg på polarexpressen häromdagen (kan välja film själv från vår mediespelare...)
jag älskar också jul, men nu vill jag ha sommarlov först =) i slutet på september börjar jag förbereda och köpa de första julklapparna -
behöver lite tips och ideér!
varje år "invaderar" min familj vårt hem på julafton, det är ett härligt kaos hela dagen med tre egna barn och tre syskonbarn, jag, maken, mina tre bröder, min svägerska, svärmor och min mamma + sambo... alltså 10 vuxna som alla köper julklappar till alla barn =/
vi har ett lotteri så vi köper enbart till en vuxen som tur är men att mina barn ska få minst 12 julklappar var varje år är ju egentligen helt galet!! Förra året grät mina två yngsta för det blev helt kaosartat med alla julklappar som tomten gav dom som välmenande släktingar ville att de skulle öppna och glädjas över...det är ju verkligen inte så man vill ha det.. några förslag på hur man kan lägga upp firandet så att allt går så lugnt som möjligt och att barnen får glädjas åt några få presenter istället för att få ett helt gäng där några falls i glömska redan från start? -
bara 11 månader kvar till jul =D