• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Mallas

Tack för tipsen om hinkar! Måste styra upp julbelysning och annat i helgen. Det blir andra julen i vårt boende och det saknas fortfarande mängder med julpynt, gardiner julbelysning osv. Ska försöka hinna med att sy gardiner till två fönster och ev något kuddfodral också innan advent.

• GrimbartStrike
    Pustaf skrev 2012-11-13 22:55:56 följande:
    Någon som vet ungefär hur länge gran/tallris håller sig inomhus i en vas med vatten? =)
    Tall är att föredra om du vill att det ska hålla, det håller hur länge som helst och barrar inget

Jag blev också inspirerad av den här tråden och släpade med barnen ut i skogen på samling idag.
    Kottinsamling var en succé för en tvååring  
    En superfin granrismatta ligger nu nedanför trappan, en kruka med mossa, granris och några kottar mitt i trappen och sen en ljuslykta med lingonris runt på en bricka fylld med kottar. Supermysigt  

Undrar om man ska våga sätta upp ljusslingan ute snart? 
  • Janniiike

Ja de tycker jag absolut att du vågar. Jag pyntar på som bara den här hemma. Iofs så bor vi mitt ute i skogen, med en granne och en väg utanför där de kör lite bilar. Men
    Tittar dom hit så får dom skylla sig själv! Jag älskar julen o tänker va i de så länge som bara möjligt. Haha. Och här hemma är det bara jag som har hand om inredning och pynt så jag får göra som jag vill. Sambon tycker alltid det blir fint och bryr sig inte. :D

• GossipGirl
    GrimbartStrike skrev 2012-11-13 23:53:23 följande:
    Tall är att föredra om du vill att det ska hålla, det håller hur länge som helst och barrar inget

Jag blev också inspirerad av den här tråden och släpade med barnen ut i skogen på samling idag.
    En superfin granrismatta ligger nu nedanför trappan, en kruka med mossa, granris och några kottar mitt i trappen och sen en ljuslykta med lingonris runt på en bricka fylld med kottar. Supermysigt  

Dela gärna med dig av ett foto! Låter ju verkligen jättefint :)
  • GossipGirl
    tahira skrev 2012-11-13 22:05:38 följande:
    Pigelinen - Nja, frågar och frågar, jag försöker känna av lite så att han tycker att det är en lämplig tid. Jag vill ju att alla i familjen skall tycka att det är mysigt och rätt och bra och sådär
    Precis samma här. Det är inte så att vi ber varandra om lov men beslut vad gäller typ hem och traditioner känner vi av lite. Vi är ju ändå två om att bo här och min kille gillar också hela julgrejen. Han älskar att pynta, baka, lyssna på julmusik och dricka glögg - bara inte för tidigt. Han tycker att stämningen "urvattnas" om man börjar för tidigt med allt och jag vill ju inte förstöra tjusningen med hans julfix- och donande. :)
  • molly50
    GrimbartStrike skrev 2012-11-13 23:53:23 följande:

Låter jättefint!

Jag funderar också på att sätta upp ljusslungorna ute snart. Jag har sett flera här som redan har gjort det. Även julbelysningen nere på stan har kommit upp,utom julgranarna.
    Jag måste kolla så slingorna fungerar bara. En ny ska vi i alla fall köpa,det vet jag.   
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Esmis

Jag hoppas att vi hinner julfixa på tre dagar, det är så lång tid vi har på oss från att flyttlasset går till julafton...men gäster. Love it! Får förbereda så mycket som möjligt innan, typ bakningen! Men gardiner, ljusslingor och ris kan vi nog glömma:)

Guuud så jag längtar. Måste ta ner lite julmusik till nallen:)

• Mama Mia

Så! Första "jul"pyntet på plats. Ungarna o jag var på rusta nu på fm och köpte en ljusslinga med granris till balkongen. När Lilleman sov middag åkte den upp!

Får man göra så på såna här hus? Undrade 4-åringen lite oroligt. Vi flyttade till hyreslägenhet (från hus) i våras och har väl fått höra lite då o då att man inte få göra så eller så, för gården är inte vår egen trädgård osv.

• sassus

Sambo och dottern satt upp granris och ljusslinga på räcket utanför för några dagar sen. Det är såå fint när man står i köket och tittar ut. Bara myser. Tilläggas bör att han gick och köpte det själv, för "egna" pengar. Det fortsätter vara smittsamt med andra ord

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!