• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • MTG

Har smygläst ett tag i gruppen nu, bara för att stilla min jullängtan =) Nu ger jag mig tillkänna; I´m back! Har dock inte gjort så mycket juligt än så länge, dels för att jag vill spara lite på det (och inte alls för att jag inte har haft tid, haha..) 

• husbyggemama

Godmorgon alla glada! Nu ska jag ge mig ikast med min träningsmaskin. Brukar lyssna på spotify när jag står på den men idag tänkte jag köra julmusik. Hoppas jag ska vilja stå kvar längre

• Mama Mia

Min jullängtan kom av sig ett tag. Kan bero på stressen över att jag knappt hunnit börja med tomteverkstan än. Lägger till min fasa märke till att det dyker upp adventsstakar i fönstren och icke-julgalna lägger upp statusar på fb om att dom dricker glögg o lyssnar på julmusik, långt innan mig.

Ser folk ovanligt mycket fram emot jul i år eller går tiden alldeles för fort?

Igår kväll tog jag tag i att slå in paketen till ungarnas kalendrar medan jag tittade på the holiday och drack en mugg glögg. Och nu börjar hoppet om julen återvända för mig. Får väl inse att jag återigen inte kommer hinna allt jag skulle vilja och slappna av lite.

• nozpa
    Mama Mia skrev 2012-11-13 07:52:39 följande:
    Min jullängtan kom av sig ett tag. Kan bero på stressen över att jag knappt hunnit börja med tomteverkstan än. Lägger till min fasa märke till att det dyker upp adventsstakar i fönstren och icke-julgalna lägger upp statusar på fb om att dom dricker glögg o lyssnar på julmusik, långt innan mig.
    Ser folk ovanligt mycket fram emot jul i år eller går tiden alldeles för fort?

Igår kväll tog jag tag i att slå in paketen till ungarnas kalendrar medan jag tittade på the holiday och drack en mugg glögg. Och nu börjar hoppet om julen återvända för mig. Får väl inse att jag återigen inte kommer hinna allt jag skulle vilja och slappna av lite.
    Tiden går superkvickt i år. Känner redan nu att näe, detta hinns ju inte med. Och så plockas vissa saker bort ifrån listan.

Ska också inse att jag inte kommer hinna allt och slappna av lite. :) 
  • Fidelis ad urnam

Har någon här inne några bra tips på hur man pyntar huset på utsidan och hur man pyntar samt hänger upp julstrumpor på en öppen spis?

• Janniiike

Det är så mkt man vill hinna innan jul för att man ska få den "perfekta julen". Men med en 1 åring kommer de inte bli alls som planerat. Man måste nog försöka slappna av o ta de som de kommer. Iaf om man har små barn hemma. Denna julen blir inte det viktigaste att baka en massa och ge bort julkorgar m.m som jag har tänkt. Utan jag får hitta julkänslan i det lilla. Julmusiken, pyntet, myset, glöggen, filmer, jullampor och levande ljus. :D

Www.MittMysigaHem.blogg.se

• Janniiike

Jag älskar lampor! Det har jag börjat samla på mig för att få så mkt som möjligt utomhus, men även inomhus. ÖB har mycket olika och billiga lampslingor. Annars kan du gå ut o plocka granris o lägga nedanför trappan, i blomkrukor, balkonlådor m.m. Lägg ochså gärna lite lampslingor i granriset. Det ser sååå mysigt ut...

• Janniiike

Du kan ochså klippa ut stjärnor eller liknande i nått plastigt material, fästa snören på och sen knyta fast dom ute i träd, på staketet eller längs takrännan m.m. :D det kan ochså va kottar man hänger upp.

Www.MittMysigaHem.blogg.se

• GossipGirl
    tahira skrev 2012-11-11 11:38:25 följande:
    Igår frågade min man "men när ska vi till Ikea och köpa julsaker? Börjar det inte bli dags nu"

Han som annars verkligen inte är intresserad av jul-förberedelser! Ni har nog rätt i att det smittar ^^ 
    Igår satte min sambo självmant på julmusik(!) - vilket han aldrig gör innan advent annars! 
    Och på affären hittade han Polkagris-tvål, vilken han ställde fram i köket och började använda direkt. Haha! Det är smittsamt! 
  • GossipGirl
    Janniiike skrev 2012-11-13 09:27:39 följande:
    Jag älskar lampor! Det har jag börjat samla på mig för att få så mkt som möjligt utomhus, men även inomhus. ÖB har mycket olika och billiga lampslingor. Annars kan du gå ut o plocka granris o lägga nedanför trappan, i blomkrukor, balkonlådor m.m. Lägg ochså gärna lite lampslingor i granriset. Det ser sååå mysigt ut...
    Bästa tipset! Granris!
    Jag älskar verkligen granris. Förra året hade jag granris hela trappen utomhus, kvistar inomhus (det barrade som tusan men var otroligt fint!).

Jag ska fota min trapp... Vänta.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!