• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • GrimbartStrike
    GrimbartStrike skrev 2012-11-23 15:10:42 följande:
    Enligt klart.se ska vi få 50 mm snö torsdag till söndag nästa vecka! Förvånad

Med snö räknar man väl ca 1mm nederbörd = 1 cm snö!
    Och räknar jag ännu flera dagar så ska det komma EN METER snö mellan nästa onsdag och torsdagen därpå, det ska typ snöa 8 dagar i rad!
    Undrar om den prognosen håller i sig? 
  • molly50
    GrimbartStrike skrev 2012-11-23 17:04:06 följande:
    Och räknar jag ännu flera dagar så ska det komma EN METER snö mellan nästa onsdag och torsdagen därpå, det ska typ snöa 8 dagar i rad!
    Undrar om den prognosen håller i sig? 

Det återstår att se om det där stämmer. Men jag har hört sedan tidigare att det ska komma snö i december som kommer att liga kvar. Men det vill jag nog se innan jag tror det. De ändrar ju den där prognosen emellanåt.

Vart i Dalarna bor du? Jag bor i Smedjebacken men är född och uppväxt i Borlänge.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Koppkaka

Och jag har hört (SMHI) att det blir den varmaste vintern på länge... Jag vet inte jag.

• Carolaj83

wohooo har haft "julafton" med mig sj idag...först hämtat jultidningar jag köpt bla julbok, sen fick jag hem ett stort paket med julsaker jag beställt från www.zbh.se ni MÅSTE bara titta på deras saker

Rasmus 061219*Nora 081209* Trean januari 2012
  • Eliin80

Visste väl att det var för bra för att vara sant. Nu har SMHI ändrat till 5 grader och sol...

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • ugglan

Har köpt lite julpyssel på ica maxi idag som vi kan göra julkort av. Ska försöka rigga upp ungarna nu i helgen å ta nåt juligt foto till julkorten. Bl a hade dom jättesmarta och ganska billiga stansar med olika mönster av julstjärnor, hjärtan och texten god jul.. Sen riktigt fina frostigt glittriga papper i olika färger å olika dekorband och tejp.. Hittade även billiga batteridrivna ljusslingor som jag har en idé om hur jag ska använda i grabbarnas julgåvor till sin skol/dagispersonal..
    Ser fram emot pysslet. Ska nog ut å leta lite granris å kanske åka till bror å hämta liite grön mossa i hans skog med.. så jag kan ställa iordning adventsstaken.
    Annars har jag nog lyckats hålla mig i kragen å julpyntet i lådorna ännu så länge.. Däremot har jag julpyntat lite i min blogg som jag kanske kan hitta lite inspiration att skriva i lite mer framöver.

Vill också passa på och tipsa om en ny heelt underbar julfilm. Arthur och julklappsrushen. Den är så mysig och t om äldste sonen (snart 8 år) får glitter i ögonen och låter inte alls lika bombsäker nu längre när han hävdar att "tomten bara är ett påhitt"..    

Ev ska vi åka till Taxinge julmarknad  http://www.taxingeslott.se/?show=kalender&ID=114 på söndag också, det ligger alldeles i närheten.

Så jag kan nog säga att för mig börjar julen denna helgen (vilket kanske är sent i sällskapet här i tråden)..

Tjohoo!   

• Fluffig
    Neelah skrev 2012-11-23 15:39:31 följande:
    Min adventskalender är klar! Anledningen till att det inte är nån gran på första bilden är att den bilden av framsidan blev bättre än den jag tog när jag satt på granen.  

En sån adventskalender har jag gjort till mig och maken. Hur gjorde du granen?
  • Pigelinen
    lalasmama skrev 2012-11-24 08:15:02 följande:
    Nån som vet vart man köper glögg med chokladsmak? Om det finns?

Saturnus gör reklam för det i Coop med mera så de flesta coop bör ju ha den. Sen har Duvekroken haft tidigare. Vill du ha starkare såg jag på systemet att det fanns någon sort där.

Idag ska jag och 8 tjejer iväg på hemlig resa, jag och en till vet vart;) Vi ska samlas nu kl 9 och då bär det av till en julmarknad/mässa vid ett lokalt slott därefter ska vi till en hästgård och bo där ett dygn. Där ska vi rida islandshäst, bada tunna och äta god mat. Skönt med lite avkoppling och bara tjejtid.

På måndag ska jag plocka fram advents grejorna på jobbet, jobbar bara tre dagar så jag tänkte plocka fram lite varje dag och så på torsdagen tänder jag stakarna;)

Här hemma ska jag tvätta lite fönster, hade hoppats att slippa men man ser ju inte ut, så jag måste ta tag i det i veckan. Så sett är det tur att vi har pulusgrader;) Sen har jag fått tips ang adventsstake. Vi har Erikshjälpen i stan och de sälger begagnade stakar i olika material o färg. Jag ska se om jag kan hitta någon fin i trä och om den inte är vit så ska jag spraya den vit. Har massa sprayfärg efter jag var på Ullis i sommras. Hoppas verkligen nu att jag hittar någon jag gillar. Dottern ska få en rosa är tänkt, ev köper jag en o sprayar rosa. El någon som sett någon fin (7 ljus) så att den inte blir för låg...
  • Delphin80

Idag ska jag och mina bästa kompisar dra till julmarknad på Lisarberg . Hoppas att vi 3 Stockholm flickor hittar massor av julstämmning där. Längtarð???

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!