• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Neelah

Nu ligger min kalender uppe i bloggen.

Följ dina drömmar var de än leder
  • Starbaby
    skruttarnas mamma skrev 2012-11-24 13:05:33 följande:
    funderar på att baka men vet inte vad...

vet någon föresten något julgodis med kondenserad mjölk och/eller jordnötssmör?? 
    Koka burken med mjölk så det blir en kolasås och gör en rocky road med klickar av jordnötssmör och kolasås kanske?
  • kickan89

Har precis kommit in efter en heldag i stan med mina shoppingtokiga mostrar och mamma, har fått en hel del julklappar köpta passade ju perfekt att vi allihop hade massor av rabattkuponger och de flesta butiker hade någon form av julklappserbjudande :) ska bli kul att komma hem och slå in paket sen men nu väntar middag med hela tjocka släkten först

• Solstråle0001

MeraMia: tack för tipset! Köpte inga julklappar men kläder till mig själv. Fick 800 i rabatt!!! Hoppas bara de passar!

• Mama Mia

Den här helgen är Lilleman och jag ensamma hemma. Ägnar den till att storstäda, i den mån han tillåter, så lägenheten är redo att pyntas till nästa helg.

Nu tror jag att han har somnat, så då tänkte jag ta sovrummet innan jag gör kväll. Borde gå fort. Alla fönster putsades förra helgen.

Ljusslinga med granris har kommit upp på balkongen. Och på maxi köpte jag en julbricka idag, lika bra att den får stå framme.

Och så håller jag på och provbakar LCHF-bountys. Blir dom bra så får det bli en omgång såna till jul sen. Min första LCHF-jul, så det ska bli spännande och se vad jag kan få till som godtagbara alternativ till det traditionella, även om jag nog kommer tillåta mig att fuska lite. Men förhoppningen är ju att jag ska känna mig nöjd ändå.

• nozpa

Har varit i ullared idag. Julutbudet var sådär måste jag säga. Inte billigare egentligen än i någon annan affär. Och kändes inte så superlyxigt precis.

Men leksakerna. Ojoj. Köpte massa lego, dockor, docktillbehör, spel, pussel, böcker och filmer. Blev så förvånad att det inte kostade mer. Så vi gick in en runda till bara för att slösa.

Så nu har vi 5 fulla ullaredskassar med julklappar, 95% till dottern. (Hon som bara skulle få några i år, 1½ år gammal). Men ja. Det var ju så billigt!   

• nozpa
    Starbaby skrev 2012-11-24 19:23:17 följande:

Första julklapparna inslagna :)

Åh, vart har du köpt pappret med paketen på?
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!