Inlägg från: Mayjel |Visa alla inlägg
  • Mayjel

Jag längtar till jul!!!

molly50 skrev 2025-11-13 22:39:16 följande:
    Det kan jag tänka mig. Då vet jag vad jag inte ska testa. Glad
    Lidls julknäckchips är dock väldigt goda, smakar lite som saltad kola, i knaprig potatisform då Glad Både mamma och jag älskar dem. 
  • Mayjel
    MissFrost skrev 2025-11-14 20:19:35 följande:

Då det numera finns väldigt mycket saker man kan köpa med Grinchen så blev jag så sugen på att se den animerade Grinchfilmen. Så det blir till att se ikväll😁

Den gamla kortfilmen om Grinchen är också ganska bra. Lite sämre animerad dock. 
  • Mayjel
    Nandez skrev 2025-11-14 18:20:06 följande:
    Vi har gör det vi tycker är roligt och viktigt, inte måsten bara för att
    De där måstena känns som måsten bara för att "alla andra gör ju så" och man vill inte göra sämre än andra, det är lite så jag resonerat under årens gång.

Men egentligen är det inte bra att tänka så. Allt är ju inte en tävling. Julglädjen försvinner lite med det resonemanget. Det viktigaste är väl att man har en familj att fira med.
  • Mayjel
    Aniiee skrev 2025-11-16 18:34:01 följande:

Jag funderar över årets första adventsfika. Det ser ut som att det kan komma vara både kalt och snöigt.  Så funderar på sockerkaksbakelser med punchgrädde.

Vad gott det lät! Likörer är ju såå gott att smaksätta olika bakverk med.

Själv tänkte jag dricka en kopp varm choklad till varje advent och smaksätta med nåt lite extra varje gång. Cointreau t.ex., är jättegott i choklad.
  • Mayjel
    Aniiee skrev 2025-11-16 18:47:11 följande:

Jag håller på att skriva delar av Astrid Lindgrens julkapitel. Mysigt värre.

Det låter intressant. Hur menar du där? I vilket sammanhang ska du använda dessa texter?
  • Mayjel
    Aniiee skrev 2025-11-17 16:49:09 följande:
    Det är mest för att hålla igång språkhjärnan. Använda dem för att lära mig nya ord på nya språk. 

Eh, ja, jag är knäpp.
    Nej då, det är låter bara fint att du vill lära dig nya saker och nya ord 👍🏻
  • Mayjel

Var på Liseberg i lördags. Ville tipsa om ett par nya grejer ur deras sortiment.

Smakade först på den nya vintervåfflan med saffransgrädde och sköljde sen ner denna med en varm vit chokladdryck med smak av polkagris. Den senare var ganska söt men samtidigt riktigt fräsch och julig.

De har också en bod med bara gräddmunkar i alla möjliga smaker. Smakerna jag köpte med mig var hallon, mocca och champagnefyllning. Goda och krämiga var dem, mums!

Det är så vackert på lisse just nu med alla snövita granar de ställt fram. Detta tillsammans med de röda små handelsbodarna, den vackra julmusiken plus alla miljoner små lampor som lyser upp hela parken hjälper en verkligen att komma i rätt stämning inför julen. F

För att inte tala om alla dofter från de olika bodarna - varm choklad, glögg, glühwein, våfflor, nybakta saffransbullar, brända nötter etc. Ska dit igen nu på lördag, längtar..

• Mayjel
    Aniiee skrev 2025-11-19 21:01:29 följande:
    Jag tänkte gå på Skansen någon advent. Det brukar vara mysigt. Där är bodlängan liten och grå, men det doftar alltid gott av nybakta våfflor, varm glögg, varmt socker...
    Aha, så det är på Skansen sånt finns. Hur är det med Gröna Lund? Brukar det också vara öppet i vintertider, likt Liseberg? 
  • Mayjel
    molly50 skrev 2025-11-19 21:37:02 följande:
    Vad mysigt det låter. Glad
    Ja, det får en på gott humör med alla dessa glada intryck från vintern, samlade på en och samma plats Skrattande

Läste att även Gröna Lund har evenemang till vintern, bl.a. julbord och juliga miljöer som byggts upp därinne. Hade varit trevligt att se faktiskt. Var så längesen man besökte det stället. 
  • Mayjel
    MissFrost skrev 2025-11-20 20:21:08 följande:
    Den har jag missat tror jag😅
    Trevlig liten pärla och tänkvärd med sitt budskap kring detta med jul och materialism. 

Minns att jag var rädd för grinchen som liten (efter att ha sett honom ett par gånger i ett kort klipp ur filmen Ensam Hemma) då han såg så ondsint ut och betedde sig elakt mot andra men nu förstår jag honom lite bättre, efter att ha sett originalfilmen från 60-talet.

Försökte kolla på live actionversionen från 2000 häromdan men det gick inte hela vägen då Jim Carrey och hans tillgjorda sätt retade gallfeber på mig. Den filmen tilltalar nog barn i förskolan betydligt mer än mig som vuxen. 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!