Inlägg från: Mayjel |Visa alla inlägg
  • Mayjel

Jag längtar till jul!!!

molly50 skrev 2025-11-20 13:53:03 följande:
    Ja,det förstår jag. Julmarknaden här har blivit så trist på något sätt. Några knallar i en gammal smedja ungefär.
    Jag tänkte försöka hitta någon annan i år. I grannkommunerna t ex.

Ja,det var längesen jag var där också. Liseberg har jag faktiskt aldrig varit på.
    Hoppas du hittar nåt fint julställe Tomte Rekommenderar verkligen Liseberg om du skulle ha vägarna förbi här nån gång. Det känns som ett smärre paradis, inklämt i en annars smått stökig stadsmiljö. Vackert året om är det också men kanske som finast under julen med alla ljus och övrigt pynt. 
    Aniiee skrev 2025-11-20 15:51:50 följande:
    Grönan brukar ha adventsöppet och jullovsöppet, men jag vet inte så mycket om det då jag verkligen avskyr Grönan.
    Får man fråga om orsaken till din aversion? Jag googlade lite bilder förut och tyckte det såg sååå mysigt ut på Gröna Lund, det är ju beläget precis vid vattnet också och det verkar så lugnt och trivsamt där.

Kanske trött på nöjesfält överlag?

• Mayjel
    Aniiee skrev 2025-11-20 22:54:35 följande:
    Jag har aldrig gillat sånt. För mycket intryck för min autistiska hjärna. Jag har alltid föredragit lite stillsammare nöjen.

Det är säkert bättre på vintern när alla bergodalbanor inte går.
    Aha, ja, då är kanske inte nöjesparker de bästa av områden att vistas i. På Liseberg tänds i juletider ca 5 miljoner ljuslampor i parkens alla träd och byggnader. Där kan man snacka om intryck Solig
  • Mayjel

Var på torget förut och inhandlade en liten flaska pepparmyntsolja, på apoteket av alla ställen. Äkta vara iallafall och ingen futtig essens. Sitter här och funderar på hur man ska använda denna olja. Mint är ju en typisk julsmak. Tänkte lite på mintchokladtryfflar eller mintknäck. Kanske vore nåt.

• Mayjel
    molly50 skrev 2025-11-21 00:43:50 följande:
    Kanske detta kan vara nå´t?

www.ica.se/recept/enkla-mintkyssar-647863/
    Aniiee skrev 2025-11-21 15:23:48 följande:
    Pepparmyntsolja, senap och saffran var sånt de förr i tiden bara hade på apotek. 

Du kan göra mintkyssar, mintkola, polkagrisar, droppa i te, kaffe och choklad.

Du kan även använda den i doftljus och massageolja.

Tackar så hjärtligt för era tips! Och nu när ni båda nämnt mintkyssar så måste jag ju såklart prova att göra såna snart Skrattande

Lite varm mintchokladdryck skulle också sitta fint på en vintrig adventsmorgon.
  • Mayjel
    Nandez skrev 2025-11-21 17:52:07 följande:
    MysigtGlad
    Ja, det enda man kan klaga på i sammanhanget är väl priserna då kanske. Är ju ganska dyrt att handla på Liseberg. Men värt det, om man väljer sina besök och inte går dit så ofta. 
  • Mayjel

Har kollat på några Youtubevideor med Jocke och Jonna idag, alla de avsnitt när de ska bygga pepparkakshus tillsammans. Bjuder på både julstämning och en del sköna skratt, hehe! 

• Mayjel
    RaYzLeR skrev 2025-11-30 19:41:23 följande:

Ska ni följa årets julkalender på SVT, "Tidstjuven"? Jag tycker att förra årets julkalender "Snödrömmar" var riktigt bra. Glad

Jag tror att många föräldrar följer julkalendern tillsammans med sina barn men vi som bor själva struntar nog i detta, de flesta iaf. 

Hela min familj har iallafall köpt/fått chokladkalender för i år, alla utom jag då. Ser inte riktigt poängen med en chokladkalender, det känns så futtigt att bara få äta en enda chokladbit per dag Solig  så jag skippar den. 

Var på ett trevligt adventsfika förut med tända ljus, gott sällskap och så läste modern min upp första versen i adventsdikten. Alltid lika trevligt. 
  • Mayjel
    molly50 skrev 2025-11-30 17:45:55 följande:
     Tack detsamma! Har tänt första ljuset och dottern har bakat pepparkaksbollar doppade i choklad. Så det blev lite gofika också. Glad
    Vad gott det lät. Är det mandelmassa i dessa pepparkaksbollar då eller kanske mjuk pepparkaka? Blir lite nyfiken på själva fyllningen. Ska kolla upp recept, tack för tips Skrattande
  • Mayjel
    molly50 skrev 2025-11-30 20:29:36 följande:
    Det var jättegott. Glad

Hon gjorde det faktiskt bara lite på måfå. Krossade vanliga pepparkakor i morteln och blandade med lite vatten och mjöl så att hon kunde forma bollar. Sen lät hon dem stå och stelna en stund ute på balkongen innan hon smälte choklad att doppa dem i. Det ska vi göra fler gånger innan jul. Glad
    Gottgott Tungan ute Ska kolla upp!
  • Mayjel
    Aniiee skrev 2025-12-05 00:01:25 följande:

Början till en dålig juldikt:

Det klappar på dörren en vinternatt
    Gåvorna kastas i hallen
    Runt la'gorden stryker en vinterkatt
    Hästarna sover i stallen

Och korn aoch fåren mumsar på hö
    och klöver från sommarängen
    Hönorna kacklar om nyfallen snö
    Och gårdshunden sover i sängen

Tyckte om din dikt, läste den högt för mig själv. Det gäller att hitta rätt rytm bara Glad
  • Mayjel

Jag kan inte skriva dikter men är duktig på att beställa saker från nätet Tungan ute

Hämtade förut en ny vit bomullsklänning som man tänkt bära till Lucialunchen.

Väldigt lik en vanlig luciasärk, bara lite kortare och med ett vitt skärp. Funderar på att färga detta rött. Eller inte, kanske blir det lite för övertydligt då. 

• Mayjel
    Anonym (Julkul) skrev 2025-12-03 16:24:09 följande:

Vart kan man hitta fina toppstjärnor som inte kostar skjortan? Gillar inte de hos Clas Olson och vill inte ha någon med belysning. Max 500kr.

Du bor inte händelsevis i gbg? Ta en runda på Lisebergs julmarknad isåfall. De har en speciell bod borta vid Farfarsbilarna som säljer pynt till granen.

Nu har de även fått in toppstjärnor, utöver alla spiror som de tidigare skyltat med. Hur vackra som helst. Är dock osäker på priser eftersom de inte skyltar med sånt. Men 500 kr? Finns det så dyra julgransstjärnor? 
  • Mayjel

Undrar just om många grundskolor firar Lucia redan idag, med tanke på att högtidsdagen är imorgon, en lördag.

Längtar i varje fall till morgondagen. Då blir det tända ljus hos mamsingen, lite luciasång samt fika i form av saffranssemlor och varm pepparmyntschoklad.

Hoppas man inte spiller nåt på den nya helvita lusseklänningen. Det vore förargligt. 

• Mayjel

Fick just svar på min egen fråga, iallafall delvis. Såg nyss  från bussen några små tomtenissar som sprang omkring på skolgården i Kungsstensområdet. Lite gulligt faktiskt. 

• Mayjel
    Aniiee skrev 2025-12-13 11:08:10 följande:

Tänkte på en sak så här på luciadagen.

Det finns ett smärre antal både luciasånger och Staffansvisor.

Så måste fråga, vilka versioner är era favorier?

Själv föredrar jag Sankt Staffans visa från Norrland, vilken Luciasång jag föredrar vet jag inte. Sankta Lucia, förmodligen. Särskilt som de flesta verkar ha glömt vers 3 och 4.

Den klassiska versionen från Italien. Jag och modern tittade på Luciakonsert från Gotland idag och vi kände bara igen denna. Resten var obekant. Trevlig dag i övrigt. 

Staffansångerna gillar jag inte alls, inte någon av dem. Tål inte det namnet. 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!