• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • skruttarnas mamma
    Eena skrev 2012-12-12 11:09:19 följande:
    Åh, inser plötsligt att jag inte vet vad barnen ska ha på sig på julafton. Vill ha något matchande, gärna lite gammaldags stil. Har en pojke på 4,5 och en flicka som precis ska fylla 2. Någon som har bra tips?
    har tre pojkar och jag tycker det är väldigt fint med skjorta och ärmlös slipover, 
    hade jag haft en flicka så hade jag haft en fin klänning i rött med såna där fina vita strumpbyxor med mönster i  
  • Tjolanta

Åå jag är sådär barnsligt förtjust i att slå in julklappar Älskar att göra dem fina med det där lilla extra för att sen se dem ligga under granen och bara vänta på att få rivas upp! Älskar att se hur lyckliga barnen blir ja, även de vuxna med De bästa julklapparna göms längst in under granen närmast foten........... LÄNGTAR verkligen till dagen innan julafton! Hej på er!

• äntligen Vi

Ser att ni pratar om kläder hade tänkt att matcha sonen med pappan... Röda byxor vit skjorta och fluga

I veckan slog jag in julklapparna i papper från lagerhause, lite pastell färger, silver och vitt är jätte nöjd. Sen klädde jag granen ;)

• skruttarnas mamma

granen är klädd, godiset är nästan klart (knäcken tog slut så där får jag göra mer!) pyntat och fint överallt, fattas dukar men med massa barn känns det som onödigt jobb... julbordet är färdigplanerat och jag ska skriva inköpslista i helgen så jag har tid om jag glömt nåt =) 

barnen har kläder 
    jeans + skjorta till de stora sönerna, jeans med pikébody och gubbig kofta till den lille bebisen =)
    jag kommer ha svarta byxor och en svart tunika med glitter i, maken mörkgråa byxor med grå skjorta,
    julklapparna är klara
    son 1 tre tavlor med "the avengers"
    son 2 räddningstjänstleksaker, polis tshirt,
    son 3 instrumenpanel med ratt, babykeyboard

3 brorrsöner som får varsin saccosäck med clone wars motiv =)

maken vet jag inte vad jag ska ge, tar gärna emot förslag, får inte kosta över 300kr =(

känns som att läget är under kontroll =D 

• husbyggemama

Hämtade min sista julklapp på posten idag. Har även hunnit slå in ungefär hälften. Nu ska jag bara hjälpa svärmor med hennes sista till min dotter.
    Gubben och barna köpte julgranen förut, jag handlade inför helgens kalas, dottern fyller hela åtta år på lördag. Här blir kalas både fredag och lördag.
    Känns faktiskt som att jag har det hela under kontroll. Julmaten inhandlas nog det sista nästa torsdag. Köttbullar, tunnbröd och vörtbröd ligger i frysen.

Köpte en pepparkakshusform på coolstuff. Med den skulle man kunna bygga ihop huset utan att limma!! Ska testa den på söndag. Får återkomma om hur den var. Imorgon är det lucia gott folk. Då ska vi lyssna på barnens luciatåg, äta pepparkakor och lussekatter och mysa. Kram

• molly50
    Stella Polaris skrev 2012-12-12 14:19:15 följande:

Har fått flertalet julkort med barn på som är klädda i tomtedräkt, placerade vid lämpligt juligt föremål tex en lykta, kakelugn eller liknande. (Jodå, har även tagit sådana själv). Hur många ler på bilderna? Hahaha.... Fina är de ändå såklart och roligt att få! Men på din bild är de bara så härligt glada. Bra val

Hehe. Ja,det är faktiskt inte så svårt att få mina barn att le. Sonen är en riktig linslus och dottern behöver man nästan bara ropa på och le åt så ler hon med. Sen triggar de ju varandra litegrann också.  
    Imorgon är det lucia så då ska de få hoppa i sina tomtedräkter igen. Det ska bli så roligt att se lucia på dagis.  
    Sen blir det hem och äta frukost och se på lucia på tv och mysa.  
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    skruttarnas mamma skrev 2012-12-12 19:47:11 följande:
    granen är klädd, godiset är nästan klart (knäcken tog slut så där får jag göra mer!) pyntat och fint överallt, fattas dukar men med massa barn känns det som onödigt jobb... julbordet är färdigplanerat och jag ska skriva inköpslista i helgen så jag har tid om jag glömt nåt =) 

barnen har kläder 
    jeans + skjorta till de stora sönerna, jeans med pikébody och gubbig kofta till den lille bebisen =)
    jag kommer ha svarta byxor och en svart tunika med glitter i, maken mörkgråa byxor med grå skjorta,
    julklapparna är klara
    son 1 tre tavlor med "the avengers"
    son 2 räddningstjänstleksaker, polis tshirt,
    son 3 instrumenpanel med ratt, babykeyboard

3 brorrsöner som får varsin saccosäck med clone wars motiv =)

maken vet jag inte vad jag ska ge, tar gärna emot förslag, får inte kosta över 300kr =(

känns som att läget är under kontroll =D 

Åh,vad jag önskar att jag också hade allt klart! Vi ska hämta gran och klä i helgen och sen tänkte jag baka litegrann.Ev försöka hinna med lite julmat. Annars har jag ju nästa vecka på mig att göra det också.

Det som oroar mig mest är julklapparna jag har beställt som ännu inte har kommit. ;-/   Har mailat och inte fått svar. Börjar bli lite smått frustrerad nu.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • MamaPapa

Koppkaka - ja Brysselkål är gott! Här i England är brysselkål, morötter, palsternackor och potatis måsten till kalkonen. Första julen jag bodde här bart jag helt förundrad hur veckan innan jul det stod ENORMA lårar i affärerna med brysselkål... fattade inte vad de skulle med de till

Nu tolv år senare så vet jag bättre

Men det finns massor av olika varianter att tillreda dem på (likaså med morötterna o palsternackorna ska tilläggas). Och kokar man dem bara så debatteras ifall man ska skära ett kryss i botten på dem eller ej ...

Jag tycker det godaste tillagningssättet (men inte nyttigaste!) är att först koka dem typ halvvägs och sedan steka i en panna med bacon skuret i små bitar. En del har valnötsbitar i också till serveringen.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!