• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Starbaby
    Koppkaka skrev 2012-12-12 22:06:15 följande:
    Smakar de ungefär som vitkål?
    Brysselkål är sådana pyttesmå kålhuvuden som smakar lite som enblandning av kål och broccoli. Tycker jag.
  • MeraMia
    GossipGirl skrev 2012-12-12 10:37:03 följande:
    Åh, är den bra? :) Kanske måste kolla senare idag...

Jag blev för trött så nu ser jag färdigt på den... fast det känns som att jag kan räkna ut hur den slutar :)

Det finns massa såna där filmer på Youtube. Sök på Hallmark Christmas movie eller nåt!  
  • tahira

Älskar brysselkål! Och det gör resten av familjen också, som tur är!

MamaPapa - Har du något tips på hur man kan tillaga det lite roligare än att koka, men utan bacon (sonen är vegetarian)?

Jag har äntligen kommit på vad jag skall köpa till min man! En ny kontorsstol! Frågan är bara hur jag skall slå in den

Hoppas att ni alla har en fin Lucia Hjärta 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • MeraMia
    tahira skrev 2012-12-13 13:38:00 följande:

MamaPapa - Har du något tips på hur man kan tillaga det lite roligare än att koka, men utan bacon (sonen är vegetarian)?

Jag har äntligen kommit på vad jag skall köpa till min man! En ny kontorsstol! Frågan är bara hur jag skall slå in den

Om du får stolen omonterad kan du kanske slå in ett armstöd i ett paket, och gömma resten av stolen nånstans där han inte kan hitta den innan jul? :)
  • Starbaby
    tahira skrev 2012-12-13 13:38:00 följande:

En stor soppåse bara med en jätterosett runt. Det blir fint tycker jag. Har slagit in en snowracer på det viset och köpte en gigantisk presentrosett och det blev ett fint paket.....ja allt är ju relativt men det såg väldigt fint ut iaf.
  • tahira
    MeraMia skrev 2012-12-13 14:03:06 följande:

Om du får stolen omonterad kan du kanske slå in ett armstöd i ett paket, och gömma resten av stolen nånstans där han inte kan hitta den innan jul? :)
    Smart, men jag tror att den kommer vara monterad!
    Starbaby skrev 2012-12-13 18:42:06 följande:
    En stor soppåse bara med en jätterosett runt. Det blir fint tycker jag. Har slagit in en snowracer på det viset och köpte en gigantisk presentrosett och det blev ett fint paket.....ja allt är ju relativt men det såg väldigt fint ut iaf.
    Det låter fint, kanske får det bli något sådant.

Det är nog lätt att lista ut vad det är bara om man klämmer lite på paketet :/. Helst hade jag velat ha en stor låda, men de är alla på vinden och jag kan inte ta mig upp dit själv med min mage och mitt blodtryck tyvärr.

Fantastiskt problem  
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • elinaehn

nu hoppas jag att de börjat sälja julgranar här till helgen för på söndag är det vår tur att bära hem LÄNGTAR!!!
    idag har jag bakat två sorter lussebullar, med och utan mandelmassa, kokat knäck och gjort chokladgodis.
    julkorten är skickade
    Pyntat har vi förstås gjort!
    julklapparna inslagna
    julkläder kirrade (nåja jag får välja nåt ur min garderob...)
    men vad ska jag nu hitta på?

• Stella Polaris
    elinaehn skrev 2012-12-13 19:19:00 följande:
    nu hoppas jag att de börjat sälja julgranar här till helgen för på söndag är det vår tur att bära hem LÄNGTAR!!! idag har jag bakat två sorter lussebullar, med och utan mandelmassa, kokat knäck och gjort chokladgodis. julkorten är skickade Pyntat har vi förstås gjort! julklapparna inslagna julkläder kirrade (nåja jag får välja nåt ur min garderob...) men vad ska jag nu hitta på?

Vad du ska hitta på?? Jo, nu ska du äta bullar, knäck och chokladgodis. Ta lite glögg. Mysa lite. Och när godiset är slut gör du en ny omgång
  • tahira
    Starbaby skrev 2012-12-13 20:42:37 följande:

Mina två yngsta i pepparkakskläder :)
    Vilka underbara bilder!

Har ni fått komma hem nu? 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!