• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Eleonor01

Skruttarnas mamma

Tack för tipset m alvas änglar. Har precis skänkt en slant :) bästa julklappen jag ger bort iår!!

• Eliin80

Idag har jag gjort hallonganache som jag ska ha som fyllning till praliner. Hoppas bara att det funkar att frysa för jag tänkte inte gjuta pralinskalen förrän till helgen.

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • molly50
    kickan89 skrev 2012-12-17 14:44:54 följande:
    Åh vilka fina knäckisar!

Molly50, jag blir alldeles avis här, har varit sugen på julmat och älgkött denna graviditet så köttbullar på älgfärs låter ju bara FÖR gott!

Ja,det är jättegott! Man får bara tänka på att tillsätta lite extra vatten så de inte blir så torra.

Du får lura din man att börja jaga om han inte redan gör det.
    husbyggemama skrev 2012-12-17 20:37:22 följande:
    Jaha, nu är julen i fara. Stora tjejen kräktes på vägen hem från fritids. Nu spydde hon för sjätte gången på tre timmar. Stackars liten. Ska den igenom hela familjen så kanske vi får fira jul ensamma här hemma istället. Jaja vi får se. Hade ju tänkt att fixa lite julgodis och julmat imorgon men det får vi hoppa över. Hoppas ni andra har en
    Mysig kväll.
    Usch,fy då! Håller alla tummar och tår för att ni ska klara er!

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • husbyggemama

Tack för era tankar.
    Jaha här sitter man med en frisk unge och en som spydde fram till elva igårkväll. Försöker hålla isär dem så gott det går. Vi pratade med bonussonens mamma igår. Pojken var här över helgen och tydligen så spydde han natten till måndagen. Så vi får se om vi klara oss.
    Vi har i vilket fall haft lite mysigt nu på morgonen med julgranen tänd och tittat på julkalendern, två avsnitt då vi missade igår.

• molly50
    husbyggemama skrev 2012-12-18 09:30:08 följande:
    Tack för era tankar.
    Jaha här sitter man med en frisk unge och en som spydde fram till elva igårkväll. Försöker hålla isär dem så gott det går. Vi pratade med bonussonens mamma igår. Pojken var här över helgen och tydligen så spydde han natten till måndagen. Så vi får se om vi klara oss.
    Vi har i vilket fall haft lite mysigt nu på morgonen med julgranen tänd och tittat på julkalendern, två avsnitt då vi missade igår.

Hoppas verkligen att ni klarar er! Här sitter vi med en envis förkylning som vägrar ge med sig. Gav sonen ledigt från dagis den här sista vewckan före jul för att vi ska få en chans att kurera oss. Annars går det väl bara runt runt hela tiden.
  • Pigelinen

Nu ligger knäckisarna i bloggen.
    Här fortsätter vi att vabba, lilla dottern har feber runt 39.5-40 grader, hoppas att hon piggar på sig och att ingen annan blir sjuk.
    Har släppt alla jobbtankar, tanken är att jag ska till jobbet på torsdag då eleverna och personal går på jullov, lite svårt att få rätta känslan om man inte är med på detta tycker jag. Men jag kommer nog att ha med mina barn, ivarjefall lillan till jobbet om hon inte är sämre, tvecksam att hon orkar härja runt på dagis även om hon skulle vara feberfri.

Idag ska vi baka glöggbollar och ev lite pepparkakor. Man får göra så gott man kan här hemma;)

• molly50
    Pigelinen skrev 2012-12-18 09:58:09 följande:
    Nu ligger knäckisarna i bloggen.
    Här fortsätter vi att vabba, lilla dottern har feber runt 39.5-40 grader, hoppas att hon piggar på sig och att ingen annan blir sjuk.
    Har släppt alla jobbtankar, tanken är att jag ska till jobbet på torsdag då eleverna och personal går på jullov, lite svårt att få rätta känslan om man inte är med på detta tycker jag. Men jag kommer nog att ha med mina barn, ivarjefall lillan till jobbet om hon inte är sämre, tvecksam att hon orkar härja runt på dagis även om hon skulle vara feberfri.

Idag ska vi baka glöggbollar och ev lite pepparkakor. Man får göra så gott man kan här hemma;)
    Hoppas hon blir frisk snart och att ni andra klarar er! Håller tummarna!

Glöggbollar? Det lät intressant!   
  • husbyggemama

Verkar som att många är sjuka. Ska be en bön och skriva ett brev till tomten att alla går vara friska på jul.

Hade tänkt baka lite gott idag (är ledig) men vågar inte med kräksjukan innanför väggarna. Ska släpa ut lillebror en sväng för friskluft. Ha det gott.

• kickan89

Håll tummarna för att vi får hem vår egenhuggna gran idag! ;) jag är sååå ivrig att få upp granen haha, hade velat ha den tidigare egentligen så man hinner njuta lite innan jul också men såhär en vecka innan kan väl vara godkänt det med :P

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!