• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • ibelieveimworthyoflove

Julafton är kul. Glad 
    Läsa och lyssna på julevangeliet, 
    doften av stearinljus..
    Smaka på potatisgratäng..

och som vi gjorde förra året..
    att vi bara önskade oss ''intyg att olika barn i Indien fått en slant''.
    Och krama om varann för vi vet att någon hade fått det lite bättre..

• Aniiee
    lollsanT skrev 2013-08-14 19:55:26 följande:
    Igår beställde jag en whisky till maken. Det blev en Bowmore Liquid Sun 15 years
    Den är god!
    ibelieveimworthyoflove skrev 2013-08-14 20:12:48 följande:
    Julafton är kul. Glad 
    Läsa och lyssna på julevangeliet, 
    doften av stearinljus..
    Smaka på potatisgratäng..

och som vi gjorde förra året..
    att vi bara önskade oss ''intyg att olika barn i Indien fått en slant''.
    Och krama om varann för vi vet att någon hade fått det lite bättre..
    Skippar gärna julevangeliet, annars låter det spermysigt. Jag läser A Christmas Carol istället =)

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • lollsanT
    Aniiee skrev 2013-08-14 20:31:06 följande:
    Den är god!

Skippar gärna julevangeliet, annars låter det spermysigt. Jag läser A Christmas Carol istället =)

ah vad skönt Själv tycker jag att det smakar rävgift men vet att maken blir glad Nästa år fyller han 30 så då tänkte jag satsa på en lite dyrare variant.
  • xSpinell
    längtar till jul ,
    Ja , det gör jag väll
    Då ska jag resa över o hälsa på min dotter och fira jul i Chicago Guld i mun
    Hon flyttade dit (till america) för 6år sedan  ,  så det är en tradition nu
    Hoppas att hon hon stannar där ,  så kan jag få resa dit många år framöver 
  • novsep

UNDERBART att tråden vaknat till liv igen!!

Jag börjar också så smått längta till jul, gifte oss för 2 v sen så det har varit mycket planering till det. Men nu har jag ju en massa tid att planera julen❤

• Kramardig

Jag har heller aldrig ägt ett sådant ljus, tror inte ens att jag luktat på ett. Kanske ett måste i år? ;)

Vår lilla kille kommer vara 2år och 9månader kring jul så jag hoppas på minst ett julpyssel från förskolan hehe. När han är äldre ska jag göra julpyssel till en tradition. Smällkarameller (heter det så?) ska han få göra iaf. När vi var små hängde vi våra i granen men jag villnog följa svärmor och lägga dom på golvet runt granen, det är jättefint!!

• Bebislängtan01
    Aniiee skrev 2013-08-14 15:51:34 följande:
    Akta dig vad gott de luktar! Och de har en JULAVDELNING!!!!! Har en kompis som har deras Sparkling Cinnamon-ljus tänt stup i kvarten. Luktar underbart. Jag ska köpa deras Cherries on snow och Red Apple  Wreath till jul. Funderar på Christmas cookie också, somde har extrapris på i December.
    Låter ju inte helt fel du! Ska kika runt lite och se om jag hittar nåt intressant!! :)
  • Lunah

I just love julgrans-fiskarna de ska sälja på rusta. När brukar Rusta börja sälja sina julsaker?

Så skoj med den här tråden, äntligen börjar den ta fart. Det blir fler olästa svar för varje dag jag loggar in och tittar.

Brukar ni andra kika på pinterest.com? En sida med all allsköns pyssel och inspiration till bak, pynt, heminredning mm. Där finns det massor av julinspiration att inhämta.     

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!