• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • fluu

Sambon ska få big bang-spelet.  Dotterns ska få ett litet piano,fler böcker från Sagolikt förlag,en traktor och en motorcykel(och förmodligen mer...:P).
    Mamma ska få ett års prenumeration på ekoboxen.

Svärföräldrarna ska få en uråldrig bok om lokala folkdanser som vi grävt fram ur ett gammalt arkiv på mammas jobb.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • gbgtjej

Min sambo ska oxå få bigbangspelet (vi nördar), mina föräldrar å sambons föräldrar får la en varsin almanacka med första barnbarnet på, sambons mamma en ny micro (som inte är 15 år gammal), min lillasyster några coola hörlurar, storasyrran är svår... Tänkte dra en repa till ullared efter lönen å börja med klapparna :)

• lollsanT

Min lista ser än så länge ut såhär:
    Sonen (fyller i november så jag har inte bestämt vad han får i present/julklapp än) : Brio tågbana, legobox, kläder, böcker + lite mer saker.
    Maken: Whisky
    Mamma: Sjal + något mer
    Lillebror: T-shirt, lite flytta hemifrån saker
    Syster: 1 tallrik till hennes servis, stringhylla
    Systerdotter 1: Kläder
    Systerdotter 2: Kläder
    Systerson: Kläder
    Svärmor: Armband
    Svåger: T-shirt

• Aniiee

JAg avskyr att försöka hitta på julklappar.... enda felet med jul, alla ska ha klappar. Gråter Varför blir jag superstressad i AUGUSTI för JULKLAPPAR? Skrikandes Tetsudau... någon?

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • knightcat

Jag börjar verkligen längta nu. Igår satt jag och googlade julrecept, dekorationer, film och musik! I år kommer det bli en väldigt liten jul. Vi blir bara tre stycken men det är mysigt ändå. Det brukar aldrig bli något stor tjohej utan det blir julbord, fika och sitta i soffan framför tvn med massa julfilmer och program.

• lollsanT
    Aniiee skrev 2013-08-13 09:20:40 följande:
    JAg avskyr att försöka hitta på julklappar.... enda felet med jul, alla ska ha klappar. Gråter Varför blir jag superstressad i AUGUSTI för JULKLAPPAR? Skrikandes Tetsudau... någon?

Känner du sådan stress så kanske det är bättre att begränsa vilka du ger julklappar till?
  • Aniiee
    lollsanT skrev 2013-08-13 11:25:39 följande:

Känner du sådan stress så kanske det är bättre att begränsa vilka du ger julklappar till?
    Ja, jo, alltså "alla" här är 5 personer..... alla mina syskon... blir inte nådigt om jag kommer utan julklappar till något syskon. Syskonbarnen får egenhändigt bakade och pyntade pepparkakor =) Handlar ingenstans om 30-40 pers.... Då skulle jag låta bli helt.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • ems87

Jag vet inte riktigt om jag i år ska köpa nånting till alla vuxna. De har redan gett upp det men jag tycker det ju är roligt att ge så jag köper till dem iaf. Men nu sparar vi till bröllop och jag behöver köpa en hel del grejer till vintern.

Dessutom så ska jag överraska sambon med en weekend till London i julklapp Tomte Så det blir ju en lite dyrare julklapp.
    Men antagligen kommer jag köpa till alla ändå. Vet inte riktigt vad än bara.

• Bebislängtan01

Är det nån här som brukar dekorera/inreda efter årstider, tex. hösten som är på väg.
    När börjar ni i så fall med allt höstligt? Och vad gör ni för något? :) 

Jag bor i Värmland och det är ju ganska varmt än, men man märker på morgonen att hösten faktiskt smyger sig på, myys!!
    När det gäller dekoration/inredning älskar jag att ha löv, rönnbär, höstblommor  m.m. både inne och ute, och göra blomgrupper & så. Det är ju så fint med de varma höstfärgerna!
    Och framförallt att vintern är på gång (: 

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!