• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Kramardig

Har ni någon/några som ni inte tycker är så roligt att köpa julklapp åt?

Jag tycker ofta det är svårt åt män men det uppskattas ändå.

Däremot köper vi åt ett syskonbarn som inte alltid blir så nöjd och jag tycker det är såå tråkigt! Hen får ganska många julklappar och när hen håller på att öppna klappen så rivs det upp av spänning men sedan ser man direkt om det är en lyckad klapp eller inte. Kastas snabbt åt sidan och fortsätter med nästa om det inte är något som var högst upp på önskelistan. Syskonbarnet är 7år.

Barn är väl barn men jag tycker ändå det är supertrist. Sonen är ju i den åldern att han helst leker med klappen direkt och öppnar nästa efter ett tag, mycket roligare att se ;)

• fluu

Jag har köpt nya julkulor varje år sen jag var i mellanstadieåldern,oftast olika färger och ofta från samma underbara butik som tyvärr la ner för några år sen :(

Brukade även köpa nytt glitter när jag bodde hemma hos mamma(har haft hand om pyntningen själv sen jag var 3 år),men nu när jag bor med sambon och vi har riktig gran känns det inte som om det går på lika mycket glitter.

Tycker egentligen bättre om plastgran som jag haft hela barndomen,men för sambon är det ingen jul utan granlukt och barr på golvet.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MamaPapa

Kramardig - men vad säger syskonbarnets föräldrar om det? Jag hade skämts ögonen ur mig om mitt barn betett sig så otacksamt! När gammelmormor levde kunde hon ge jättekonstiga saker i present - reklam ballonger, en gammal lampa, en hink från Folkpartiet - ja det kunde bli vadsomhelst Jag har pratat flera gånger med mitt barn från det han var 5-6 år om att man behöver inte tycka om det man får men man ska vara glad att givaren tänkt på en och tänk vad de skulle bli ledsna om man inte gillade det de tänkt ut osv. Som sjuåring tycker jag de borde förstå det..,
    Sorry för utlägget men otacksamhet gör mig irriterad
    Kollar ni med barnets föräldrar innan om vad ni ska köpa förresten?

• Kramardig

Mamapapa: Föräldrarna säger inte så mycket, ler lite och fortsätter titta när barnet öppnar nästa klapp/paket.

Vi brukar ofta kolla med föräldrarna ellerfråga barnet själv vad hen önskar sig. Ibland har det blivit dubletter, eller inte exakt likadant men nästan. Ibland har vi bara köpt något som det pratats om tidigare av barnet. Men hen verkar byta önskningar rätt snabbt.

Jag tycker som sagt det är jättetråkigt att se :)

• Koppkaka

Sambons systerson är tråkig att handla till. Han är 4 år och man kan ge sig tusan på att allt man handlar kommer gå sönder, för mer oförsiktig unge får man leta efter. Jag tror inte något vi gett honom har hållit. Böcker har rivits sönder, leksaker har lekts sönder... Så det blir inga dyra grejer dit inte..

• Juniana
    Kramardig skrev 2013-08-19 21:32:34 följande:
    Har ni någon/några som ni inte tycker är så roligt att köpa julklapp åt?
    Jag tycker ofta det är svårt åt män men det uppskattas ändå.

Däremot köper vi åt ett syskonbarn som inte alltid blir så nöjd och jag tycker det är såå tråkigt! Hen får ganska många julklappar och när hen håller på att öppna klappen så rivs det upp av spänning men sedan ser man direkt om det är en lyckad klapp eller inte. Kastas snabbt åt sidan och fortsätter med nästa om det inte är något som var högst upp på önskelistan. Syskonbarnet är 7år.

Barn är väl barn men jag tycker ändå det är supertrist. Sonen är ju i den åldern att han helst leker med klappen direkt och öppnar nästa efter ett tag, mycket roligare att se ;)

Jag har haft svårt att köpa åt min son sedan han slutade med leksaker, för sedan dess har hans önskningar krockat med mina om vad han BORDE önska sig så att säga. Han önskar sig dataprylar och dataspel, och jag tycker att han sitter för mycket vid datorn som det är, så det får han inte av mig. Men i år har han pratat mycket om den där leken vad-den-nu-heter, där man använder en GPS för att hitta en gömd skatt, och sedan tar den och lägger dit något själv. Det är en grej som jag kan uppmuntra eftersom den tar ut honom i naturen, och lär honom om navigation, så han ska faktiskt få en GPS!
  • MiaFia

Hej alla julälskare!

Jag har bläddrat tillbaka och "smygläst" lite i den här tråden, nu är den favoritad och jag ger mig tillkänna ;) Jag älskar julen och det är ungefär nu jag börjar längta, när vardagen drar igång efter sommaren och hösten närmar sig. Såg att många av er älskar vintern, för mig är det tvärtom. Jag är en väldigt frusen person och gillar inte alls vinter och kyla. Just därför, älskar jag julen. Julen är vad som håller mig uppe under hela hösten, det stora målet men också resan under november och adventstid när det blir mer och mer accepterat att prata om och förbereda inför jul. Jag kommer att hänga med lite i den här tråden under hösten och diskutera allas vårt favoritämne; julen! :) 

• Nincompoop

Vi brukar inte ha glitter i vår gran. 
    Jag brukar köpa lite julgranspynt varje år. Jag försöker ha lite olika saker i granen, i olika färger. Det ska vara en rolig och fin gran som man kan titta på länge och hela tiden hitta nya saker i. 

Jag har inte funderat så mycket på hur mina syskonbarn reagerar på julklapparna. De får ju en del så jag förväntar mig ingen toppreaktion direkt. Vi köper alltid något litet eftersom det börjar bli en del barn i släkten. Men förhoppningsvis så är det något de använder och har nytta av i alla fall. Men mest troligt försvinner sakerna i mängden av alla andra klappar. 

Men barn går ju alltid att köpa någonting till i alla fall. Svårare är det med svärföräldrarna. Vill de ha något så köper de ju det helt enkelt. De har allt och det är svårt att hitta på nya bra klappar. Försökte ett år att ge en get till en familj i Afrika i deras namn men det var inte populärt! 

• molly50
    MiaFia skrev 2013-08-20 10:10:27 följande:
    Hej alla julälskare!

Jag har bläddrat tillbaka och "smygläst" lite i den här tråden, nu är den favoritad och jag ger mig tillkänna ;) Jag älskar julen och det är ungefär nu jag börjar längta, när vardagen drar igång efter sommaren och hösten närmar sig. Såg att många av er älskar vintern, för mig är det tvärtom. Jag är en väldigt frusen person och gillar inte alls vinter och kyla. Just därför, älskar jag julen. Julen är vad som håller mig uppe under hela hösten, det stora målet men också resan under november och adventstid när det blir mer och mer accepterat att prata om och förbereda inför jul. Jag kommer att hänga med lite i den här tråden under hösten och diskutera allas vårt favoritämne; julen! :) 

Välkommen i gänget!
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Pigelinen

Hjälp, syrran ska till Ullared nästa vecka och vill ha önskelista till barnen nu!!!! Lilla kommer att vara 3år till jul och stora 5½år... fick hjärnsläpp eftersom jag inte tänkt alls i julklappar än..

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!