• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • fluu

Dotra går runt och leker med sin bjällra och jag får stämning direkt Tomte

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MiaFia
    molly50 skrev 2013-08-20 11:52:41 följande:

Välkommen i gänget!

Åh, tack! :)
  • Kramardig
    Pigelinen skrev 2013-08-20 15:35:29 följande:
    Hjälp, syrran ska till Ullared nästa vecka och vill ha önskelista till barnen nu!!!! Lilla kommer att vara 3år till jul och stora 5½år... fick hjärnsläpp eftersom jag inte tänkt alls i julklappar än..

Vår son kommer vara nästan 3år och än så länge har jag skrivit ned:

Bob/rattkälke/snowracer

Play do-deg

Lilla barnkammarboken (den är med dans och sång)

Doktorväska

Leksakskök

Maxipärlor med pärlplatta

Traktorer och grävmaskiner

Nu kommer vi nog inte köpa allt men det där är något jag kommit på idag :)
  • molly50
    MiaFia skrev 2013-08-20 18:42:56 följande:

Åh, tack! :)

Så lite så.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Mallas

Jag premiärar tråden för detta år och smyger in lite försiktigt. Än så länge vill jag njuta av det sista av sommaren men det känns som höst och jullängtan inte är så långt borta. Vi kommer definitivt ses igen inom kort!

• Lunah

Vet ni när jultidningsförlagen brukar skicka ut kataloger till barnen? Har en dotter som sålt några år. Men om sanningen ska fram tycker jag nog det är lika mysigt och roligt som hon ;)

• lollsanT
    Lunah skrev 2013-08-20 21:25:44 följande:
    Vet ni när jultidningsförlagen brukar skicka ut kataloger till barnen? Har en dotter som sålt några år. Men om sanningen ska fram tycker jag nog det är lika mysigt och roligt som hon ;)
    Brukar det inte vara typ slutet på augusti?
  • Min lycka
    Pigelinen skrev 2013-08-20 15:35:29 följande:
    Hjälp, syrran ska till Ullared nästa vecka och vill ha önskelista till barnen nu!!!! Lilla kommer att vara 3år till jul och stora 5½år... fick hjärnsläpp eftersom jag inte tänkt alls i julklappar än..
    www.familjeliv.se/Forum-19-88/m50894523.html

En ullaredstråd. Kanske du kan hitta inspiration från dem som varit där nyss.
  • Lunah

Pigelinen: Vad leker dina barn med för typ av leksaker? På Gekås har de ju det mesta och de flesta märken på leksaker (iaf de vanligaste). Är det pyssel som går hem hos 5-åringen finns mängder med roliga pennor, pysselblock, fina ritblock, kit med pyssel, pärlor mm. De har mycket från Fisher price, om det kanske är nåt som passar 3-åringen. Sen finns böcker, cd-sagor, filmer. Lego och duplo finns i mängder. De har en del utklädningskläder. En egen cd-spelare kanske? :D 

• Pigelinen
    Lunah skrev 2013-08-20 22:55:31 följande:
    Pigelinen: Vad leker dina barn med för typ av leksaker? På Gekås har de ju det mesta och de flesta märken på leksaker (iaf de vanligaste). Är det pyssel som går hem hos 5-åringen finns mängder med roliga pennor, pysselblock, fina ritblock, kit med pyssel, pärlor mm. De har mycket från Fisher price, om det kanske är nåt som passar 3-åringen. Sen finns böcker, cd-sagor, filmer. Lego och duplo finns i mängder. De har en del utklädningskläder. En egen cd-spelare kanske? :D 

Jag är inte jättemycket för leksaker, tycker att de har det som de behöver;) Lilla ärver efter stora tjejen.. Men lilla ska nu få önska sig en dockvagn. Stora en roligare pulka el bob om det kan finnas.... 
    Dock kostar ju dessa saker lite mera, så svårt med klappar som inte ska kosta för mycket. Vill inte ha "skräp" men inte vara oförskämd ;)  
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!