• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Lunah

Skulle vilja ha en tilda-tomte i tyg men mina sykunskaper sträcker sig inte i närheten. :(

• husbyggemama

Pigelinen: Vet inte om Ullared har sånt men mysiga innetofflor brukar vara poppis hos barn. Eller kanske lite kläder som egentligen är onödiga men kul att få i julklapp? Så här tänker jag då: Min son behöver egentligen inga kläder alls då vi ärver massor. Han tycker det är jätteroligt att få en tröja med t. ex. Blixten på. Vet att han skulle uppskatta en sån julklapp. Han är fyra år. Ullared har ju billiga kläder.

En ryggsäck om det inte redan finns? Eller jympapåse om behov finns.

Böcker är ju alltid bra tycker jag precis som Lunah säger. Hoppas du kommer på något bra.

• MissFrost
    Juniana skrev 2013-08-20 09:13:13 följande:

Jag har haft svårt att köpa åt min son sedan han slutade med leksaker, för sedan dess har hans önskningar krockat med mina om vad han BORDE önska sig så att säga. Han önskar sig dataprylar och dataspel, och jag tycker att han sitter för mycket vid datorn som det är, så det får han inte av mig. Men i år har han pratat mycket om den där leken vad-den-nu-heter, där man använder en GPS för att hitta en gömd skatt, och sedan tar den och lägger dit något själv. Det är en grej som jag kan uppmuntra eftersom den tar ut honom i naturen, och lär honom om navigation, så han ska faktiskt få en GPS!

Ah geocaching Glad

Det har min dotter och hennes klass hållt på med i skolan. Det var väldigt kul tyckte hon så det är en bra julklapp till din son, en GPS Glad
  • Lunah

Juniana: Vad häftigt, det önskar jag nästan jag kunde ge till min dotter med. MEN hon har dock aldrig testat geocaching så det vore väl kanske lite onödigt ;). Är det nån speciell gps som passar extra bra till sånt då?

• fluu
    Pigelinen skrev 2013-08-24 06:32:51 följande:
    4 månader idag till julafton!!!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MamaPapa

Åh vad härligt! Jag har laddat ner en app till min iphone som håller reda på presentlistor och har börjat lägga till saker när jag kommer på. Och den har pinkod så maken kan inte snoka!
    Har också tänkt börja en "röja ur skåp o garderober lista". Brukar försöka röja, städa, torka ur dem 1-2 ggr per år och varför inte till jul? Men jag vill ju inte göra alla på en gång för då blir det träligt. Tänkte att om jag skriver upp alla skåp, byråar, garderober på en lista och räknar ut hur många det blir så vet jag hur många jag måste göra per vecka innan jul.

• WifeV

MamaPapa: smart! Vad heter appen?? Låter som något jag ska ladda ner ð???

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!