Inlägg från: Klickerträna |Visa alla inlägg
  • Klickerträna

Jag längtar till jul!!!

Snart December
    Tre dagar kvar tills premiären av julkalendern. Jag känner mig som ett barn som inte kan vänta på att få öppna första luckan

• Klickerträna

Alltså. Va?
    Börjar julkalendern IDAG?
    Är det alltid så, eller har jag missförstått något? Är det.... genrep, eller vad?
    Förste December är ju imorgon!

• Klickerträna

Hmm. Det finns inte i SVT1's tablå idag.
    Men vad dillar Aftonbladet om? De skriver "premiär idag i svt1 och barnkanalen". Jag blev ju alldeles nervös. Fick kolla dagens datum flera gånger och nypa mig i armen. Trodde jag hade tappat det helt.

Imorgon på SVT1 visas i alla fall S1E1 av Selmas saga enligt tablån klockan 07:15 och 18:45

• Klickerträna
    Aniiee skrev 2016-11-30 20:15:08 följande:
    Tidningsanka. Eller kanske morgondagen förstasida.... Men det är ju inte som att aftonho.... bladet... är superpålitlig de bästa av dagar.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
    Nej, man ska bevisligen inte lita blint på Aftonbladet.
    Jobbigt för dem att det publicerades kl 18 och ingen märkt det än.
    Skönt att jag i alla fall inte hade missat premiären!
  • Klickerträna
    Aniiee skrev 2016-11-30 20:16:40 följande:

MEN vill jag tillägga, att om det hade varit lite annorlunda så hade kalendern börjat redan i söndags. I något årtionde från första kalendern började den alltid på första advent ist för första december.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
    Intressant.
    Hade man fler/färre(?) avsnitt då? För att anpassa antalet dagar? Eller det kunde sluta innan julafton då?
  • Klickerträna

Vad kul att ni är positiva till kalendern. Jag kommer se den ikväll Tror att jag kommer gilla den med.

Snart är det andra advent! Helt plötsligt gick tiden jättefort känns det som. Men det är kanske för att advent ligger tidigt i år.

Och snön lyser med sin frånvaro här...

• Klickerträna

Julbord! Är galet sugen på julmat nu pga den dör tråden om vad man vill ha på julbordet.

Och jag får minsann snällt vänta till julafton. Alla andra äter julbord på andra håll så ingen vill äta ännu ett julbord med mig Men lite julskinka kommer jag nog griljera tidigare! Det ska bli mumsigt!

Och kalendern verkar ju lovande! Den är nog i min smak. Lite gammeldags känsla. JULkänsla.

• Klickerträna
    Aniiee skrev 2016-12-01 21:34:43 följande:

Jag är också galet sugen på julbord, så jag gjorde julkyckling med rostad brysselkål, rödlök och småpotatis till middag idag och avrundade med tiger-chokladmousse med julmarinerad apelsinsallad. Mums.

På lördag ska jag koka knäck.

Åhh vad gott det låter!

När kan man få tag i julskinka? Har det börjat säljas?

Jag skulle vilja baka lussekatter till helgen, det blir mysigt inför advent. Kanske hinner jag imorgon Men för att få dem extra saftiga ska man ha något extra i. Vad är det? Typ kesella eller något, tror jag att jag läst? Har du något bra recept Aniiee? Du brukar ha koll på allt i matväg
  • Klickerträna

Det är ju bara lite mer än en vecka!
    Så himla snabbt tiden gått.
    Har tyvärr helt förlorat julkänslan, så till helgen ska jag griljera julskinka, lägga in sill och baka pepparkaka för att komma i stämning!
    Hade snön tittat fram hade jag jublat. Wink wink, väderguden.

• Klickerträna
    fluu skrev 2017-04-03 18:36:15 följande:

Vi har blivit med hus och under husvisningen var inte typ planlösning och andra normala grejer det jag först kollade efter utan var vi skulle ha julgranen Större bostad är också lika med mer julpynt!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
    Haha. Grattis! Vad jag blir avundsjuk!
    Jag kan SÅ relatera till detta, haha.

Här om veckan höll jag föreläsning för min sambo om vad som krävs av (bla) framtida hus för att julen ska bli perfekt, och hur det ska se ut med julfirandet för att jag ska bli nöjd;
    - bo på en plats där det sannolikt blir snö till jul (detta blir den svåraste biten att uppfylla)
    - ett stort och luftigt vardagsrum så att gästerna inte behöver trängas om det är gående bord, och ett rejält långbord och stolar med mysiga plädar
    -...och kök i anslutning så att maten är på lagom avstånd, gärna en praktisk köks-ö
    - en braskamin så att gästerna kan sitta och mysa kvällen innan
    - ...och självklart extra gästrum så att släkten kan sova över och verkligen bli överösta med julstämning i minst två dagar
    - en stor backe i närheten så att vi kan åka pulka på julaftonsmorgon/en av dagarna
    - en trädgård med plats för massor av snö och stämningsfull julbelysning
    - möjlighet att kolla på Kalle allihop samtidigt
    - plats till en maffig gran, dvs högt i tak och gott om plats i vardagsrummet

Ja... så, ungefär. Jag nämnde även hur pass viktigt det var att hyra en professionell tomte. Helst med tillhörande ren/släde. Så autentiskt som möjligt. Och så kräver spektaklet givetvis exakt rätt julpynt överallt. Inte för mycket, inte osmakligt, utan precis rätt mängd och stil. Neutralt, autentiskt, snöigt, mörkt och hur magiskt som helst.

Mm, jag vill typ leva i en film-idyllisk julvärld som ni förstår. Detta är mitt life mission. Jag ska bli känd som släktens (traktens?) jul-ansvarige, dit alla vallfärdar två dagar innan jul, och det med basta!
  • Klickerträna
    AniieeHär skrev 2017-04-03 19:40:38 följande:
    Jag vet en jättefin gård som skulle passa dig som handen i handsken =) Tyvärr är den nog inte till salu =P
    Det blir nog billigare så.....
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!