• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50
    az81 skrev 2013-10-23 23:47:48 följande:
    Köpte lite julskum idag. Både original och med knäcksmak.

Knäcksmak. Låter intressant. Det kanske man ska prova.

Såg julskum på Granngården häromdagen. Men köpte inget då.
    Tänkte vänta lite till i alla fall.   
    De hade bara den vanliga smaken.

Vart hittade du julskummet med knäcksmak?    
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • az81
    molly50 skrev 2013-10-24 10:00:59 följande:

Knäcksmak. Låter intressant. Det kanske man ska prova.

Såg julskum på Granngården häromdagen. Men köpte inget då.
    Tänkte vänta lite till i alla fall.   
    De hade bara den vanliga smaken.

Den hittade jag på coop extra i Älvängen.Glad
  • Erfdgt
    molly50 skrev 2013-10-24 10:00:59 följande:

Jag har sett påsarna både på Ica Maxi och Willys :) Dom finns säker i alla (dom flesta åtminstone) mataffärer.
  • lalasmama

Jag testade Loka med pepparkakssmak idag! God! Smakade mest Kanel tycker jag..

Har plockat fram alla mina gamla och nya jultidningar (Amelia, Allers, 101 nya idéer mfl) och sitter å bläddrar i dem när jag har tid
    Min mamma såg dem igår och tyckte det var lite väl tidigt.. Det tycker inte jag! Hihi

Lyssnar på julmusik på Spotify så fort jag har chansen och är såå sugen på att slå in julklappar och börja pyssla! Ska beställa julkort (foton på barnen) i helgen och börja fixa med dem nästa vecka!

Nån som vet hur årets julfrimärken ser ut?

• LCG
    happycookie skrev 2013-10-24 08:25:01 följande:
    Åh, vad jag längtar! Ska slå in resten av julklapparna idag, tror jag.. Känns inte så långt med två månader.. :) speciellt inte när jag även längtar till min födelsedag om en månad och en julshoppingresa till London i början av december :)
    Julshoppingresa till London är alltid nice! Vi brukar åka varje år, och så även i år. Fast i år åker vi så tidigt som redan i morgon bitti. Blir höstlov där nu istället. Så vi missar ju tyvärr all julbelysning, Winter Wonderland osv. Fast det har jag sett så många gånger förut, så jag ska inte klaga alltför mycket... ;)

I år är det jag, dottern, min syster och mamma som åker. Maken får stanna hemma och ta hand om katterna!
  • lalasmama

Vår jul ser ut såhär:
    (jag har man och 3 pojkar )
    Den som vaknar först väcker de andra och vi myser allihop i vår säng en stund, barnen hämtar varsin julklapp till alla i familjen.
    Sen äter vi god frukost (risgrynsgröt, skinkmacka, ägg, köttbullsmacka med rödbetssallad.. )
    Runt 12 åker vi till mina föräldrar som bor ute på landet. Min syster m familj och vår farmor är där med.
    Jullunch, Kalle Anka på tv och sen kommer tomten.
    Vi öppnar paketen i lugn och ro så det tar några timmar!! Många barn, många paket!
    Sen julgröt och köttbullsmacka.
    Julklappslek för de vuxna, barnen leker eller tittar på..
    Glögg, julgodis och tittar lite på tv.
    Pappa kör hem farmor - vi andra sover över.
    Mysigt!! Längtar!!

• lalasmama

Nu ska jag griljera skinka!
    Först gången jag tjuvstartar såhär och längtar såhär mkt till julen!!
    Helt galet, haha

• molly50
    az81 skrev 2013-10-24 11:23:44 följande:

Den hittade jag på coop extra i Älvängen.Glad

Erfdgt skrev 2013-10-24 11:41:30 följande:
    Jag har sett påsarna både på Ica Maxi och Willys :) Dom finns säker i alla (dom flesta åtminstone) mataffärer.

Ok. Ska hålla utkik då. Vi ska väl ut och handla imorgon när lönen kommer.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Erfdgt

Jag tror att jag ska försöka mig på att sy min allra första julstrumpa ikväll.. spännande! haha

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!