• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • fluu

www.jollyroom.se/leksaker-1/leksaker/adventskalendrar/disney-cars-adventskalender-build-play.html  Carskalender, bygg din egen bilbana

www.jollyroom.se/leksaker-1/leksaker/adventskalendrar/ecoiffier-adventskalender-ridskola.html&ttype=click  Bygg din ridskola.

www.jollyroom.se/leksaker-1/leksaker/adventskalendrar/karnan-adventskalender-bamse.html&ttype=click  Bamse

www.jollyroom.se/leksaker-1/leksaker/adventskalendrar/playmobil-adventskalender-ponnyfarm-med-overraskningar.html&ttype=click  Playmobil

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Spana

Hej Alla!

Igår satt jag lite halvrisig i soffan. Satte på "driving home for christmas"  och njööööööt!!!

Mina barndomsjular har alltid varit fulla av spänning och framförallt stämning. Mina föräldrar var (är fortfarande) väldigt mycket för att den rätta känslan ska infinna sig.

Jag vill ge mina barn samma uppväxt och känsla för saker, då det är underbart!

Så igår kväll satt vi med släckta lampor och kikade ut genom fönstret för att se om vi kunde se någon tomtenisse smyga runt. De är svåra att upptäcka! ;) 

Jag älskar julen och nu är det snart dags att förbereda sig inför den!!!!            

• Lena

Jag slog in paket till paketkalendern igår. Bara 13 kvar att köpa av 48. Slog även in julkläderna de ska få i strumpan på morgonen. I helgen på höstmarknaden ska resten till kalendern köpas och nästa vecka ska vi göra önskelistan.

• wildlife

Jag ska göra 7 paketkalendrar och har bara börjat planera lite smått. Hittade kalenderpåsar i Ullared så slipper slå in i paket, men det lär ta sin lilla tid ändå...

• lalasmama

Ska vi tipsa varann om saker till paketkalendern?

Mina tips: om barnen gillar Lego kan man köpa en byggsats och dela upp den i flera delar och slå in!
    Kolla i boken hur det ska byggas och ta 1-2 sidor i taget!

Sudd, pennvässare, pennor.
    Reflex, nyckelring, reflexväst.
    Tuschpennor, målar/pysselbok.
    Fingervantar, strumpor.
    På lördagar och söndagar kommer våra barn få klubba, kinderägg, tablettask eller tuggummi.
    Funderar på att vissa dagar skriva en lapp (våra barn är 6 och 8 år) där de får (typ 1 gång i veckan var) välja film, mellis eller ett spel som vi tittar på/spelar ihop på eftermiddagen.
    Och på julafton blir det en av julklapparna i kalendern!
    Ska hänga upp klapparna i trappan som de tar på vägen ner på morgonen, blir lättare att få dem att gå upp, hehe

• flm

Nu har vi börjat välja pass inför julen på jobbet. Eftersom det är första julen på mitt nya jobb kan det bli så att jag får jobba julafton! Det vore så trist! Har lagt in mig på pass nyårsafton och nyårsdagen, allt för att slippa jobba julafton! Men vi får väl se hur det blir... Blir det jobb så blir det, då får man göra det bästa av det! Jobbar jag i år får jag ju förmodligen ledigt nästa jul. Älskar mitt jobb, men blir lite avis på alla andra som kan lägga in några semesterdagar och ha tre veckors ledigt i rad! Så är det att jobba inom vården. Det får bli mer ledigt i framtiden när man börjat skaffa barn (åh så jag längtar)!  Förberedelserna inför julen blir i alla fall desamma! Jag tänker hålla fast vid samma julstämning, julen är den bästa tiden på året och jobbet kan inte ändra på det! Glad

• lalasmama

Jag hittade Jättefina pysselböcker på Ica Maxi, med jultema! Det ska barnen få i paketkalendern
    De hade rätt mkt julsaker uppe men höll på att packa upp..
    Julkulor i olika färger verkar modernt i år..

• Lena

Studsbollar, badleksaker, leksaksdjur, lösmustacher, pärlor, faketatueringar, kakformar, modellera innehåller paketen hittills.

• lalasmama

Åh vart köper man lösmustacher??
    Skulle behöva en till min pappa när han ska på maskerad som Super Mario, han ska låna makens dräkt hihi

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!