Inlägg från: LCG |Visa alla inlägg
  • LCG

Jag längtar till jul!!!

På lördag kommer det hem lite vänner till oss på glöggmingel så idag har jag julgodisverkstad här hemma!
    Hittills har jag gjort tomtefudge och lakritskola. Bountybollar, snöbollar, trillingnötter, brända mandlar, mintkyssar och knäck står på tur
    Och i morgon blir det bakverkstad!

• LCG
    4539 skrev 2013-12-12 11:27:49 följande:
    LCG hur gör du trillingnötter?
    Rosta hasselnötter i ugnen ca 10 min, gnugga av skalen i en kökshandduk.
    Temperera mjölkchoklad och blanda i nötterna.
    Lägg nötterna 3 och 3 att stelna på bakplåtspapper.
    När dom sitter ihop brukar jag temperera lite mer choklad och ringla över så dom blir lite mer chokladiga.

Det funkar att bara smälta all choklad istället för att temperera, men då vill godisarna bo i kylskåpet
  • LCG
    4539 skrev 2013-12-12 11:25:33 följande:
    När skickade/skickar alla sina julkort?
    Jag skickar mina måndagen efter första advent, förutsatt att det har hunnit bli december då, annars blir det första december

Hysteriskt tidigt tycker en del, men jag har så mycket att göra sen hela tiden fram till julafton så jag skulle glömma att skicka korten annars…
  • LCG
    Koppkaka skrev 2013-12-14 11:04:39 följande:
    Mix megapol spelar julmusik dygnet runt fram till den 25
    Nice!
    Hoppas dom kör lite bättre och mer blandat istället för bara samma, samma som sugiga lugna favoriter gör
  • LCG
    Kramardig skrev 2013-12-19 10:16:18 följande:
    Vilka program/filmer brukar gå på julafton och vad kollar ni på?

Kalle anka
    Kan du vissla johanna
    Tomten är far till alla barn? (Visades inte förrförra julen)

Förrförra julen firade vi hos svärföräldrarna och då var det Discovery som gick hela dagen som alla män kollade på, förutom när det var Kalle Anka.
    I år vägrar jag kolla Discovery så jag kommer styra upp tv-tittandet den här julen har jag bestämt. Har sagt åt sambon att det är sista gången jag firar jul där om vi måste kolla Discovery på självaste julafton ;)
    Vi tittar på Kalle Anka och Karl-Bertil Jonsson på tv.
    Sen senare på kvällen brukar vi kolla på Tomten är far till alla barnen och Ett päron till farsa firar jul på DVD
  • LCG
    Lovis111 skrev 2013-12-20 12:34:00 följande:
    Jag har för övrigt funderat lite på det här med efterrätter på julafton. Jag tycker oftast att man är så mätt så funderar på att köra på julgodiset vi bakat och sedan göra mini desserter. En saffranspannacotta i punchglas och en äppeltart i snitt storlek som serveras med vaniljgrädde. Vad tycks? Har något ätit saffranspannacotta? Är det gott?
    Saffranspannacotta är nästan oförskämt gott tycker jag Låter som en mycket bra idé med små desserter!
  • LCG

Apropå ljusslingor ja!
    Här är en bild från vårt poolparty med Hawaiitema som vi hade i somras
    Så jag tycker att man kan ha ljusslingor till mer än bara julen

• LCG

Hej på er allihopa!
    Jag har haft så mycket att pyssla med hela hösten så jag nästan hade glömt bort att det är jul snart... Men nu har jag äntligen hunnit ikapp tiden! =D
    Och nu är det ju inte alls så länge som jag behöver gå och längta. ;)

Nu ska jag läsa ikapp allting ni har skrivit! Lär ta en liten stund då jag inte har vart inne och kikat i tråden sen strax efter nyår ;)

• LCG
    MissFrost skrev 2014-11-13 06:53:51 följande:
    Nämen hej! Oj, ja det är ett antal sidor för dig att läsa ikapp kan jag tro. Välkommen hit igen, jag brukar läsa din blogg och har faktiskt saknat uppdatering därifrån. Solig
    Hej! Och tack!
    Kul att du brukar läsa bloggen :) Nu har jag tagit mig i kragen och börjat uppdatera bloggen igen
  • LCG

Så! Nu har jag läst ikapp!

Längtar massor till julen nu! Om exakt 2 veckor åker julen upp här hemma hos oss. Ska bli så mysigt Glad

Hur har ni det med kyla och snö där ni bor? Här är det konstant typ 8-10 plusgrader ute och regn mest hela tiden, bara grått, lerigt och trist? Med undantag för förra torsdagen då temperaturen låg runt nollan och det snöade! Var så pass att det faktiskt la sig (om än ett tunt,tunt täcke), men på lördagen hade allt smält bort igen? Skrikandes 

• LCG
    Aniiee skrev 2014-11-15 18:30:17 följande:
    Gee, orkade du verkligen det? Wow Solig

Låt mig gissa, du bor söder om huvudstaden? Tungan ute Eller rent av i södra delen av huvudstaden. För precis som du säger är det grått, regnigt och typ 8 plus här på Södertörn. Förutom förra torsdagen (eller, ja, alltså, den 6e nov.)
    Japp! Vill ju inte missa alla bra tips, recept osv som ni delar med er

Jodå, vi bor söder om huvudstaden, Järna i Södertälje kommun närmare bestämt. Tycker minsann att vintern borde lägga sig över hela landet nu! Iallafall senast till första advent!
  • LCG

Hörni! Är det någon som hört när SVT tänker släppa vem som blir årets julvärd förresten? Har googlat runt, men inte hittat några ledtrådar? Kollade i min julblogg och såg att dom avslöjade julvärden 21 november förra året, så det borde väl vara snart kan man tycka! Och jag hävdar bestämt, precis som vanligt, att det borde bli Mark Levengood!

• LCG
    LCG skrev 2014-11-19 14:11:14 följande:

Hörni! Är det någon som hört när SVT tänker släppa vem som blir årets julvärd förresten? Har googlat runt, men inte hittat några ledtrådar? Kollade i min julblogg och såg att dom avslöjade julvärden 21 november förra året, så det borde väl vara snart kan man tycka! Och jag hävdar bestämt, precis som vanligt, att det borde bli Mark Levengood!

Men hallå! Varför blev det ett frågetecken bakom "ledtrådar" när jag i själva verket skrev tre punkter? Måste ju vara dagens i-landsproblem
  • LCG

Jag kände på mig igår att det var dags att avslöja SVT:s julvärd snart, och var ju inte helt ute och cyklade

Själv fick jag precis veta det, då jag ligger och sover från typ 8:00 varje dag eftersom jag enbart jobbar nätter. Men då får man sig en julig överraskning när man vaknar!

Tror det kommer bli bra med Henrik Dorsin. Jag gillar honom mycket  Tomte

• LCG

Måste bara få skryta lite över min dotter! Hon är jätteduktig på att virka, sticka, knyppla osv ( något som är "rena grekiskan" för mig.. ) och nu håller hon på att virka en julkrubba som finns i 101 nya idéers specialjulnummer. Hon har hittills hunnit virka Jesusbarnet, Maria, Josef och dom tre vise männen. Och jag bara står bredvid och ser på och fattar inte alls hur man gör..
    Om ni vill se hur duktig hon är finns det bilder i bloggen, vars adress jag har som sidfot

• LCG

Hörni julvänner!
    Jag har en liten off topic-fråga. Hoppas det är okej då det mest är i den här tråden jag hänger och känner mig hemma

Vet någon hur, eller om, man kan byta användarnamn? LCG är mina initialer och inte särskilt skoj känner jag. Är faktiskt så trist att jag nog kommer att ta bort det här kontot och öppna ett nytt med det användarnamn som jag vill ha, om det nu inte går att byta.

Sökte här på sidan och hittade nåt där man skulle skicka ett sms till 72456 och skriva familj följt av ett gäng siffror och då skulle man få en betalkod så man kunde byta namn sen. Men i svarsmesset jag fick stod det "du har förmodligen skrivit fel. kontrollera beställningsinstruktionerna och försök igen". Försökte igen, men fick samma svar Skrikandes

Så, nu ska jag hålla mig till julen i fortsättningen!

• LCG

Hej på er julvänner!

Nu har jag inte vart här inne på länge igen p.g.a. att vi håller på att renovera huset litegrann och vi vill ju hinna bli klara innan julafton

Så nu har jag 203 olästa inlägg här i tråden som jag ska sätta tänderna i ikväll!

Tänkte bara visa er två olika, superlätta och väldigt uppskattade julgodis först som jag gjorde till dottern och hennes kompisar

Snögubbar och julgranar! 

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!