• Signatur

Går ni till akuten med en stukad fot? Och blir ni arga på att andra får gå före?

Var på barnakuten idag.
    Där satt en pappa med sin son på ca 10 år. Sonen hade stukat foten men kunde gå på den. Pappan var jättearg för att de suttit i fyra timmar och andra fick gå före (bl a ett brännskadat barn och min 5 månaders son som inte kunde kissa).

Alltså, för det första går ni till akuten med en stukad fot?
    För det andra blir ni arga om barn med mer allvarliga åkommor får gå före?

(Tilläggas bör att vi också fick vänta, men inte lika länge).

• Svar på tråden Går ni till akuten med en stukad fot? Och blir ni arga på att andra får gå före?
  • elinina

JennyS: jag skulle tro att de lindar foten å skickar hem gössen. anser de sig behöva, så röntgar de... annars görs inget.

fipa: ställer frågan i omvänd ordning då?
    om det suttit en pappa med sin 10årige son med en stukad fot. du komme rin med ditt barn med värsta gradens brännskada....skulle du då bara vifta lite med handen och säga till pappan att, -nej gå du fört, du har ju vart här så länge.... *KNAPPAST*

det finns tom lappar på akuten där de förklarar varför man kan få vänta.... är man bara läskunnig så.

• fipa2

värsta gradens brännskada är livshotande, och som jag skrev, i DE fallen är det naturligtvis okej att de går före. men jag skulle ändå vara jäkligt egoistisk om mitt barn hade väldigt ont, då skulle jag skita i allt annat bara han/hon fick vård direkt

• Morbid Mistress

fipa2

urinförgiftning är dödligt det är inte en stukad fot

• Jenny S

Men ändå måste man ju ha den tilltron till att personalen på akuten kan prioritera rätt?!

Visst, det kan vara annat än en stukning men så länge inte någon benpipa sticker ut så är det ingen ko på isen. Det är däremot en ko på isen för den brännskadade och den som inte kan kissa. Den brännskadade kan snabbt få blodförgiftning och dö.
    Den som inte kan kissa kan relativt snabbt också få blodförgiftning eller vara i behov av dialys.
    Detta VET personelen och gör sina prioriteringar efter det.

Naturligtvis ska den stukade foten också ha sin tid med läkaren, men eftersom man inte gör så mkt mer än att linda och ge Panodil så får denne vänta till följd av de som är sjukare.
    Sen ska de inte behöva vänta så pass länge att man ser den andra stukade foten som kom in 3 timmar efter en gå före!

• Morbid Mistress

Hade lite för bråttom. Alltså att urinet samlas i kroppen leder till att man blir urinförgiftat och det är livshotande

• Morbid Mistress

Och för att svara på TS fråga

Jag skulle ringa och rådgöra med sjukvårdsupplysningen och följa deras rekomendationer.

• Jenny S

Nu sticker jag ut hakan lite här angående sjukvårdsupplysningen.....

De har gett mig hysteriskt mkt mer jobb under det senaste halvåret. Why?
    Jo eftersom de blev fällda för en incident för ett tag sedan så väljer många (absolut inte alla) att ta det säkra före det osäkra och råder nästan alla att åka in till sjukhuset.

Suck!!
    Naturligtvis gäller inte detta alla. Många är hemskt vettiga och ringer upp oss och rådgör med oss på de olika specialiterna för att sedan kunna råda patienten till det bästa.

Men idag har många tappat begreppen som egenvård och ansvar.
    Sorligt men sant....

• gummalottan

Hear, hear, Jenny S!

Egenvård, ansvar - får man lägga till tillit och solidaritet?

Akuten är till för de svårt, akut sjuka. Inte för dem som bara vill ha vård just nu, för att det är trist att vänta.

En stukning/ond fotled kan undersökas på andra ställen än på akuten, så nej, jag hade inte åkt dit. Och självklart går sjukast först!

• Signatur

Vet inte om det är intressant, men jag kan tala om vad som hände med pappan och killen med den stukade foten (läkaren tog emot dem precis när vi skulle gå).

De fick inte ens komma in på ett undersökningsrum (tycker det var lite nonchalant, men killen slapp å andra sidan gå på sin onda fot). Läkaren klämde lite på foten, sa att killen inte fick spela bandy eller fotboll på tre veckor och så blev de hemskickade. Killen gick därifrån och verkade betydligt mindre upprörd än pappan.

• millussen

Visst blir man trött nör man sitter själv med ett sjukt barn och väntar och väntar och väntar....men som någon skrev här ovan. Detta är ett lyxproblem, det är ingen som blir utan vård även fast det tar lite tid. sen får man hoppas att personalen prioriterar rätt helt enkelt. Visst skulle jag fara till akuten med en stukad fot om det gjorde väldigt ont men skulle nog knappast bli arg om akutfall gick före.

Svar på tråden Går ni till akuten med en stukad fot? Och blir ni arga på att andra får gå före?