• silvergirl

Reservhjulet på bilen! Hjälp hjälp!

Lyckades krångla på reservhjulet efter att helt överraskande drabbats av punka idag. Men är lite konfunderad, hur ser ett reservhjul ut egentligen? Det här ser nämligen ut precis som ett vanligt hjul, ingen större skillnad. Ett riktigt reservhjul skall väl vara smalare, inte lika platt och med rött på fälgen? Misstänker att detta är ett helt vanligt hjul som någon klämt in där bak på bilen, den är begagnad så har ingen att fråga. Då får jag alltså köra med det hjulet och behöver inte skaffa något nytt alltså? Någon som vet?

• Svar på tråden Reservhjulet på bilen! Hjälp hjälp!
  • a mor

Är det ett vanligt däck med godkänt mönsterdjup så är det bara att tuta å köra.  Skrattande

• silvergirl
    a mor skrev 2010-06-23 20:16:40 följande:
    Är det ett vanligt däck med godkänt mönsterdjup så är det bara att tuta å köra.  Skrattande
    Ja, det är ju ett bra däck, aldrig kört med, bättre mönsterdjup än dom andra. Gött, slipper köpa hjul! Tack för svar!
  • silvergirl
    Nenne 71 skrev 2010-06-23 20:02:07 följande:
    På gamla bilar kan det vara ett vanligt däck.
    Fast den är från 97.. Men det kanske är gammalt det med..
  • Cia o krabaten
    silvergirl skrev 2010-06-23 20:40:42 följande:
    Ja, det är ju ett bra däck, aldrig kört med, bättre mönsterdjup än dom andra. Gött, slipper köpa hjul! Tack för svar!
    Fast det kan ju vara bra med ett nytt i reserv...
  • silvergirl
    Cia o krabaten skrev 2010-06-23 20:45:59 följande:
    Fast det kan ju vara bra med ett nytt i reserv...
    Ja just, jäklar! det tänkte jag inte på mitt nöt..
  • Fikabröds Kungen
    silvergirl skrev 2010-06-23 20:41:16 följande:
    Fast den är från 97.. Men det kanske är gammalt det med..
    Kolla så att det inte är för torrt gummi ,för då kommer detta däck fast det har bättre mönster ha sämre kör egenskaper.
    ett 13 år gammalt däck känns inte så frächt i gummit.
    Själv så kastar jag alltid ur alla cykel däck till reservdäck å lägger in "riktigt" däck som reservdäck då dom andra har för många begränsningar
  • Joico

Jag har också ett reservhjul som ser ut som övriga hjul på bilen, samma däck men med plåtfälg.
    Det står på hjulet att jag bara får köra i 80km/h och att det är ett reservhjul - men det ser som sagt ut som resten. Min bil är inte gammal, en 2008

• Fikabröds Kungen
    Joico skrev 2010-06-23 23:10:11 följande:
    Jag har också ett reservhjul som ser ut som övriga hjul på bilen, samma däck men med plåtfälg.
    Det står på hjulet att jag bara får köra i 80km/h och att det är ett reservhjul - men det ser som sagt ut som resten. Min bil är inte gammal, en 2008
    Vad har du för hastighets betäckning på reservhjulet då ?
    Är de samma som övriga däck så är det bara att köra som vanligt.
  • Joico
    Fikabröds Kungen skrev 2010-06-23 23:17:55 följande:
    Vad har du för hastighets betäckning på reservhjulet då ?
    Är de samma som övriga däck så är det bara att köra som vanligt.
    80km/h sa jag ju? eller vadå...
Svar på tråden Reservhjulet på bilen! Hjälp hjälp!