• silvergirl

Reservhjulet på bilen! Hjälp hjälp!

Lyckades krångla på reservhjulet efter att helt överraskande drabbats av punka idag. Men är lite konfunderad, hur ser ett reservhjul ut egentligen? Det här ser nämligen ut precis som ett vanligt hjul, ingen större skillnad. Ett riktigt reservhjul skall väl vara smalare, inte lika platt och med rött på fälgen? Misstänker att detta är ett helt vanligt hjul som någon klämt in där bak på bilen, den är begagnad så har ingen att fråga. Då får jag alltså köra med det hjulet och behöver inte skaffa något nytt alltså? Någon som vet?

• Svar på tråden Reservhjulet på bilen! Hjälp hjälp!
  • Fikabröds Kungen
    Joico skrev 2010-06-23 23:23:13 följande:
    80km/h sa jag ju? eller vadå...
    80km/h står det väl en liten lapp på fälgen om eller ?
    För på däcket i sig så ska det stå en bokstav/bokstavskombination som talar om hur snabbt du får åka med däcket tänkte på eftersom det var lika som övriga sa du.
    så leta på den är den lika som övriga så är det med största säkerhet minst 160km/h tilllåten och inte 80 Tungan ute
  • Joico
    Fikabröds Kungen skrev 2010-06-23 23:31:00 följande:
    80km/h står det väl en liten lapp på fälgen om eller ?
    För på däcket i sig så ska det stå en bokstav/bokstavskombination som talar om hur snabbt du får åka med däcket tänkte på eftersom det var lika som övriga sa du.
    så leta på den är den lika som övriga så är det med största säkerhet minst 160km/h tilllåten och inte 80 Tungan ute
    Ah du menade på däcket. Inte hjulet
    Men så länge däcket sitter på den fälgen så är det ju 80km/h som gäller. Däremot om jag sätter däcket på en annan fälg så är det säkert "vanlig" hastighet
  • Rabarbapuppa

Beror lite på vad man har för bil också, fyrhjulsdrivna bilar har ofta ett fullstort reservhjul där bak. Då tänker jag på t.ex. Audi med quattro-system. Man får inte köra dessa med motsvarande "nödhjul" som beskrivs ovan, eftersom rullomkrets måste vara samma i alla fyra hörn så att säga. Annars tar drivlinan stryk.

Tänkte tipsa Silvergirl ovan också om att du bör kolla lufttrycket i ditt reservhjul, så att det är korrekt. Det har ju legat därbak sannolikt sen... ja, 1997 kanske, så det är väl idé som sagt att kolla att du har okej tryck.

I min värld används reservhjul för att ta sig till däcksverkstaden med, inte att fortsätta köra på när ett får punka. Ofta gammalt gummi i dessa som sagt, och nästa gång man får punka så står man ju där utan..

• Joico
    Rabarbapuppa skrev 2010-06-24 00:06:26 följande:
    I min värld används reservhjul för att ta sig till däcksverkstaden med, inte att fortsätta köra på när ett får punka. Ofta gammalt gummi i dessa som sagt, och nästa gång man får punka så står man ju där utan..
    I agree.

Oavsett om det är ett "vanligt" hjul (dvs inte ett litet, med annan färg på fälgen osv) eller inte så använder jag det bara tills jag kan byta till mitt vanliga, lagade hjul. Och det är samma dag.
  • a mor
    Joico skrev 2010-06-24 00:14:52 följande:
    I agree.

Oavsett om det är ett "vanligt" hjul (dvs inte ett litet, med annan färg på fälgen osv) eller inte så använder jag det bara tills jag kan byta till mitt vanliga, lagade hjul. Och det är samma dag.
    Så gör inte jag. 

Är reservdäcket ett vanligt däck med godkännt mönster och inte hårt som en hockeypuck kan jag gott och väl köra på det tills jag har råd eller lust att skaffa nya däck, alternativt nytt däck.
  • NEOPLAN
    Joico skrev 2010-06-24 00:14:52 följande:
    I agree.

Samma här. 
    Använder dock inte nödreservhjulet i första hand, har ett gammalt  vinterdäck med nästan samma dimension som sommardäcken liggande i skuffen. Mina vinterdäck är visserligen från 1993, men har inga sprickor, bra mönster och duger därmed som reservhjul.

Samma gäller vinterbilen, ligger alltid ett sommardäck i bagageutrymmet när vinterdäcken är monterade.

• silvergirl

Om gummit är torrt så syns det naturligtvis, och det ser helt prima ut. Idag gick jag igenom besiktningen utan anmärkning, detknsek han hade sagt något om åtminstonde om det inte varit bra. men visst, jag behöver ju köpa ett nytt ändå åtminstonde som nödhjul.. Tyvärr kan jag inte fixa det gamla, fälgen blev helt skadad, mina fina fälgarRynkar på näsan Körde på en kant, smartass, jag skulle böja mig över bebisen. Nu funderar jag allvarligt på att sätta henne bak, skriker hon, ja då får jag stanna och kolla helt enkelt..

• Fikabröds Kungen
    NEOPLAN skrev 2010-06-24 22:20:58 följande:

Samma här. 
    Använder dock inte nödreservhjulet i första hand, har ett gammalt  vinterdäck med nästan samma dimension som sommardäcken liggande i skuffen. Mina vinterdäck är visserligen från 1993, men har inga sprickor, bra mönster och duger därmed som reservhjul.

Samma gäller vinterbilen, ligger alltid ett sommardäck i bagageutrymmet när vinterdäcken är monterade.

Det är ju rent ut sagt farligt att åka med 3 vinterdäck och ett sommar däck.
    Även förbjudet man måste ha däck av samma typ samt samma mönster på på varje axel.
    ex de får inte skilja på höger bak samt vänster bak däck däremot får du ha olika däck på främmre axeln mot bakre axeln 
  • Rabarbapuppa
    silvergirl skrev 2010-06-24 23:05:47 följande:
    Körde på en kant, smartass, jag skulle böja mig över bebisen. Nu funderar jag allvarligt på att sätta henne bak, skriker hon, ja då får jag stanna och kolla helt enkelt..
    Det finns drivor av "Vad kostar det att koppla ur airbagen"-trådar här på FL/Motor.
    Åtminstone jag brukar konsekvent avråda från att ha barnet fram då det tar fokus från föraren.
    Att barnet eventuellt skriker är i sig sekundärt. Att framföra fordonet på ett säkert sätt, göra ett välavvägt stopp (för att kunna gå bak o kontrollera barnet) är primärt.

Synd på fälgen, med glad att inget allvarligare hände.

/Puppa

• silvergirl
    Fikabröds Kungen skrev 2010-06-26 12:37:30 följande:
    Det är ju rent ut sagt farligt att åka med 3 vinterdäck och ett sommar däck.
    Även förbjudet man måste ha däck av samma typ samt samma mönster på på varje axel.
    ex de får inte skilja på höger bak samt vänster bak däck däremot får du ha olika däck på främmre axeln mot bakre axeln 
    Då menar du samma mönsterdjup eller? För annars vet jag inte vad det spelar för roll.. Jag gick ju ingenom den obokade efterkontrollen nu på besiktiningen, det var efter att jag hade bytt däcket.. Kollar dom bara upp dom gamla felen då ? Dom måste väl reagera om något är åt helskotta fel? På första bes hade jag ju samma däck på alla fyra, men jg hadej u en massa andra fel då..
  • Rabarbapuppa

Vad Bullkungen menar är rimligen det faktum att vinterdäck och sommardäck har helt olika karaktäristik. Det är olika gummiblandningar, olika mönster, olika förmåga att tränga undan vatten resp. snö/slask etc. Det är olika typer av däck och ur framförallt bromssynpunkt är det olämpligt (som sjutton) att segla runt på olika typer av däck.

Vad lagen säger känner jag inte till, så det låter jag vara osagt, men jag vet att det är åt helsike att köra med så olika typer av däck.

/Puppa

• silvergirl
    Rabarbapuppa skrev 2010-07-02 11:11:45 följande:

Vad Bullkungen menar är rimligen det faktum att vinterdäck och sommardäck har helt olika karaktäristik. Det är olika gummiblandningar, olika mönster, olika förmåga att tränga undan vatten resp. snö/slask etc. Det är olika typer av däck och ur framförallt bromssynpunkt är det olämpligt (som sjutton) att segla runt på olika typer av däck.

Vad lagen säger känner jag inte till, så det låter jag vara osagt, men jag vet att det är åt helsike att köra med så olika typer av däck.

/Puppa

Ja men då är det ju rimligtvis inte tillåtetet. jag utgår från att det är ett sommardäck eller året-runtdäck jag har nu..
  • Fikabröds Kungen
    silvergirl skrev 2010-07-02 11:23:42 följande:
    Ja men då är det ju rimligtvis inte tillåtetet. jag utgår från att det är ett sommardäck eller året-runtdäck jag har nu..
    "året runt" däck får användas tillsammans med vinterdäck under förutsättning att dom är MS märkta.
    Lagen säger att det skall vara däck med samma typ godkännande på varje axel..
    Gällande besiktningen så missade väll besiktnings mannen att du hade olika däck på samma axel.
    då dom har sin fulla rätt att utfärda "nya" 2:or på en ombesiktning.
  • Topps

Det finns inga året runt däck. Dom så kallade året runt däcken är dubbfria vinterdäck.
    Som på sommaren har sämre vägengenskaper, bromsträcka, högre slittage ja det mesta
    är emot dom förutom ljudnivån då.

Om man ska hård dra reglerna så är det inte godkänt att åka med sånna däck på sommaren
    pga av Load Index och Hastighetsidex.
    Här står det mesta.
    http://www.köpadäck.se/regler-for-dack 

Det är ok att åka med olika mönster på bilen om man vill bara man har samma typ av däck. Man får inte blanda
    dubbat med dubbfritt. Hos bilprovningen får man ha dubbat på sommaren och sommar på vintern bara mönstret överstiger 1,6mm.  Tänk på att lagen säger 3mm på vinterdäck.

Svar på tråden Reservhjulet på bilen! Hjälp hjälp!