Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Är det okej att säga "negerboll"?

Tassdjuret skrev 2010-06-25 13:17:30 följande:
    Jag tycker det är okej. :P och de flesta mörka jag träffat tycker det också är ok. Negro betyder ju svart på spanska, och nog är de mörka alltid, bollarna. Men pepparkakor borde inte få heta pepparkakor, för det är ingen peppar i.
    Men det är "neger" i negerbollar?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Tassdjuret skrev 2010-06-25 13:51:00 följande:
    Nej, de är mörka. :P och jag skojade ju.
    Mmmm...men negro på spanska betydde ju svart sa du.
    Inte mörk.
    Negerbollar är inte svarta. Så jag saknar logiken.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place

Sedan väntar jag på att någon ska komma med de roliga jämförelserna med "vitlök", "finska pinnar" och allt annat idiotiskt.

För att förstå varför många inte gillar ordet negerboll, måste man nog förstå ordet neger.
    Gör man inte det, så är man ursäktad.
    Gör man det och fortfarande (fast det numer står chokladbollar i kokböcker) säger negerbollar, så tycker jag att man är lite knäpp.

Sedan tänker jag visst göra den allmänt ogillade jämförelsen och säga att jag inte känner någon mörk som uppskattar ordet. Inte i min familj eller utanför den.

Lämnar tråden med det.

Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    HonSomHarDetLångaStörigaNicket skrev 2010-06-25 14:07:51 följande:
    Jag slutade ganska nydligen med att säga negerboll. Har alltid tyckt att negernollsdebatten är urfånig och jävligt onödig men så började jag tänka till lite tack vara fl.

Satt och kollade i nån av alla dessa negerbollkrigstrådarna och det slog mig hur otroligt fåniga och ofta korkade negerbollsförespråkarna framstod.
    Började må lite illa över att plötsligt befinna mig på om inte samma men ett liknande plan av ignorans och idioti som puckon på fl.

Det slog mig att jag inte vill höra eller låta någon annan höra min dotter säga negerbollar. Fruktansvärt knepigt att vissa känner sig så manade att försvara ordets vara.
    hehehe...
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Elavela87 skrev 2010-06-26 21:43:58 följande:
    spelar en jäkla roll när folk förväxlar orden!

Nigger har jag full förståelse för att folk som använder det ordet i syfte att kränka och nervärdera är helst blåsta.

Neger är ju precis vad dom är!!!

Hade vart urdumt om jag tog illa vid mig när någon säger "Arier" eller "Kaukasier" till mig! Jag ÄR ju det!
    "Så här skrev till exempel svensken Olof Bergius i en reseskildring från 1819:

”Sådan står Negern på nedersta trappsteget av den menskliga odlingen. […] Emellan hans förnufts högsta ståndpunkt och den förståndsgrad hvarifrån vi redan som barn börja uppstiga till vetenskapernas regioner ligger ett svalg, som hittills ingen har öfverstigit, hvilken ej ärft en stråle af de hvitas färg på sin hud och på sin själ. […] att försöka civilisera denna undermänniska vore i strid med sjelfva naturen.” (Catomeris, Det ohyggliga arvet)

Negern är alltså en stereotyp, den bild av den svarte som vita fabricerat genom århundradena, och så här efter kolonialismen är det bara passande att svarta definierar sig själva genom att måla motbilder till ”negern”. Omdefinieringen av svarta är ett viktigt och nödvändigt projekt. Svarta är därför vaksamma inte bara på ordet neger utan även på diskurser som anspelar på svartas lathet, dumhet, libido eller andra nedvärderande föreställningar."

http://www.aftonbladet.se/debatt/article310052.ab

Och nej, dom är inte negrer.
    http://www.blackcommentator.com/145/145_guest_samad_difference.html

Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    camillaoadde skrev 2010-06-26 21:58:18 följande:
    Fast det står på wikipedia att Nigger kan man jämföra med svenska ordet Svarting. Står ingenting om det du säger..

Alltså: Nigger är skällsord och härstammar från USA, dock inte ordet Neger.

Kopierat från wikipedias hemsida:

Neger, femininum: negress (tidigare även negrinna), är en beteckning för personer från vissa svarta folkgrupper från framför allt Afrika och i viss mån Oceanien. Ordet härstammar från spanskans och, portugisiskans[1] negro (svart), som i sin tur kommer från latinets niger. Användning av ordet kan av vissa uppfattas som nedsättande och kränkande.[2]

Negrer var från början en allmän benämning på alla folkslag med svart hudfärg, men en indelning baserad på andra kännetecken än hudfärgen ledde på 1800-talet till att man från begreppet neger skilde inte bara dravidfolken i Deccan och alla malajer utan även aboriginer (Australiens urbefolkning) och papuaner (på Nya Guinea).

Inte heller i Afrika ansågs vid denna tid alla mörkhyade folk höra till negrerna. De semitiska och hamitiska folken i Sahara, Abessinien och egyptiska Sudan liksom khoikhoi och sanfolket i Kaplandet skildes från negrerna. Semiter och hamiter ansågs tillhöra den europida rasen medan alla de svarta folken ansågs höra till den negroida rasen.

Fram till och med 1970-talet var neger den dominerande termen för svarta personer men idag anses det av en del vara ett föråldrat, förolämpande och negativt laddat begrepp och används även av somliga som ett invektiv. Andra använder det dock fortfarande utifrån uppfattningen att det är ett värdeneutralt ord. Jämför exempelvis mulatt.

Ordet blandas ibland ihop med det ursprungligen anglosaxiska skällsordet nigger.

Ett äldre svenskt begrepp var blåman.[3]

"Inte heller i Afrika ansågs vid denna tid alla mörkhyade folk höra till negrerna. De semitiska och hamitiska folken i Sahara, Abessinien och egyptiska Sudan liksom khoikhoi och sanfolket i Kaplandet skildes från negrerna. Semiter och hamiter ansågs tillhöra den europida rasen medan alla de svarta folken ansågs höra till den negroida rasen."'

Så vad det står, är att alla afrikaner utan de i norra afrika ansågs vara negrer.

Och så kan vi ju slå hål på myten om mänskliga raser på en gång, så kan vi sluta säga att neger är en ras.

"En majoritet av genetikerna och antropologerna går inte ens med på att det skulle finnas en ras (underförstått att det tidigare funnits flera)"

"Oavsett vilken av modellerna som accepteras så är alla nu levande människor oavsett vilken världsdel de lever i så nära släkt genetiskt sätt att det inte är meningsfullt att tala om vare sig "underarter" eller "raser" på någon slags lägre nivå.[14] Genetiska skillnader mellan populationer av organismer kan bestämmas med hjälp av ett särskilt genetiskt-statistiskt index – FST, utvecklat av Sewall Wright i slutet av 1970-talet. Här handlar det om att definiera skillnader mellan underarter. Den statistik som FST-indexet resulterat i visar att skillnaderna mellan två populationer – oavsett vilka folkslag i världen som jämförs – inte överstiger 0,15. Detta innebär att ca 85 procent av de genetiska variationer som uppmäts finns inom var och en av dessa folkgrupper, medan den variation som skiljer de två folkgrupperna åt är 15 procent.[6],[5] Inom forskningen har den standarden utvecklats att ett FST-värde på 0,25 – 0,30 är det som gäller för att man ska tala om underarter till en art. Inga människor, oavsett hur isolerade de har levt, har sådana höga FST-värden [15] Vargen är nästan det enda däggdjur som har nästan lika låga FST-värden som mänskligheten (0,17), och det finns ingen indelning i "raser" när det gäller vargar. För tre långvarigt från varandra isolerade populationer av schimpanser har man fått ett FST på 0,09 – 0,32. Sewall Wright har utifrån sin omfattande kartläggning kommit fram till följande kriterier:

FST 0 – 0,05: Avsaknad av genetisk differentiering FST 0,05 – 0,15: Måttlig genetisk differentiering FST 0,15 – 0,25: Påtaglig genetisk differentiering FST 0,25 – : Mycket stor genetisk differentiering

I flertalet fall har jämförelser mellan olika folk gett ett FST på 0,023 –0,051 [16] Det finns således inget stöd i vetenskapen för att indela mänskligheten i vare sig underarter eller raser."

http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskoraser

Så eftersom den "negroida rasen" inte finns (texten ovan och i länken visar att genetiska skillnader kan vara större mellan 2 vita svenskar, än en afrikan och en norsk), så är det ju idag helt onödigt att kalla någon människa neger.

I alla sådana här trådar, är det just de som har en svart man, eller mörka barn, som alltid reagerar starkt på ordet, medan alla andra menar att "det är ju ingen som tar illa upp".
    Det om något, måste ju väga tungt.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Anna o Leia skrev 2010-06-28 12:41:01 följande:
    Nej, vet att det inte har nåt med negerbollar o göra...Min poäng var mest att man snart inte kan göra något utan att göra nån ledsen eller kränka nån..
    Det var ju din lärare som antog att någon skulle bli ledsen, eller hur?

Har du någon gång, stött på en icke svensk som blivit ledsen av den svenska flaggan, när den inte varit tryck på ryggen av en nasses bombarjacka?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    jelena2 skrev 2010-06-28 13:09:49 följande:
    Ni som har koll, varför är ordet neger numera ett skällsord? På vilket sätt är det fult?
    Hade en färgad kille på mitt jobb som tydligen blev skitförbannad om man sa neger, men negress var helt ok.
    Att nigger är ett fult skällsord, det vet jag. Men neger för mig är inget fult, utan bara en benämning på en svart person. När jag var liten var det inget konstigt, men på vägen har det förändrats och jag har aldrig fått veta varför.
    Det var en nedlåtande term redan på 1800 talet, vad som förändrats, är folks bildning, inte ordets betydelse.
    Beautifully Human
Svar på tråden Är det okej att säga "negerboll"?