Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Är det okej att säga "negerboll"?

Ova skrev 2010-06-29 17:48:59 följande:

För mig är det skillnad på att kalla någon neger eller prata om negerbollar. Fast å andra sidan blir jag heller inte personligt förolämpad av blondinskämt.

Och för dig är ordet neger jämförbart med blondin?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-30 11:48:00 följande:
    Skulle vilja se statistik på hur många Svarta som verkligen bryr sig om att det kallas Negerboll.

En polare till mig (bosnier) stog bakom en byggarbetare på 7-eleven som högt och ljudligt beställde en Kaffe Blatte ;)
    Om vi bara ser runt lite på FL, så märker vi snart att många av de som tar illa upp, eller känner människor som tar illa upp, är de som är mörka, eller är gift med en svart man (och vet hur han uppfattar det).
    De som envist hävdar att ingen tar illa upp, är i stort sett aldrig dessa människor, utan de som skriver "nu bor det inga negrer i min by, men om det gjorde det skulle jag fortsätta säga negerboll".

De som tar illa upp, gör det för att de anser att ordet neger aldrig ska brukas, i något sammanhang. Det spelar ingen roll om man sätter boll framför, bakom eller under.

Jag tror också att man måste ha upplevt stigmat kring ordet personligen för att förstå (och inte tycka att det är löjligt) varför människor tar illa upp.
    Ingen i min familj (och jag vet att många kan skriva under på detta) har någonsin blivit kallad neger i positiv bemärkelse. Tvärtom.

Är man sedan medveten om historien och om varför ordet är så negativt laddat och vad det kommit att betyda under imperialismen och kolonialismen, så är det inte alls så mycket att snacka om.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Kastrull skrev 2010-07-04 16:05:10 följande:
    Dåligt. Jag anser att de som försöker skoja till det och kalla bollen för "nysvensk", "afrikan" osv inte har fattat poängen alls. Det är bara ett annat sätt att framhålla att man _egentligen_ tycker att det heter N-boll men att man låtsas "böja sig för" att det inte bör kallas så.
    Absolut.
    Det givna exemplet visar också tydligt att man anser att afrikaner egentligen är och heter "negrer".
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    ThePointOfItAll skrev 2010-07-05 19:56:08 följande:
    Jag ser inte det lustiga... Det är inte alls kul när små barn använder ord som är kränkande, det är elakt mot barnet då det säkerligen kommer att få skämmas för att mamma/pappa lär dem förlegade uttryck.

Det är inte roligt på något sätt. Inte när det finns barn som får höra dessa ord enbart i syfte att såra och förnedra, för dessa barn finns, mina till exempel.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Ova skrev 2010-07-13 18:42:54 följande:
    OT, men vi ska till high chaparall och jag undrar vad jag ska kalla de som jag tidigare så okunnigt kallade för indianer?
    Jag orkar inte ens förklara var du gick fel...
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    neapea85 skrev 2010-07-13 20:50:15 följande:
    hm...är det ok att säga vitlök då???
    Hur tänker du nu?

Jämför du ordet neger med vit?
    Känns det rätt för dig?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    frigolita skrev 2010-07-13 23:50:21 följande:
    Har inte alls läst i tråden, bara TS....

Klart man får säga negerboll...dom säger ju vitlök! ;)
    Kanske borde läst tråden trots allt.

Hur tänker du egentligen?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Jan H skrev 2010-07-15 10:56:54 följande:
    Afrikaner kallar ofta sig själva för Negrer. 
    Skitsnack.

Det FINNS afrikaner som gör det och detta orsakar i stort sett alltid stora konflikter bland dessa afrikaner och andra afrikaner.
    Detta är inget jag tror eller antar, utan något jag vet.

Sedan är det ju allmänt känt att det är mer ok att en tjockis kallar en annan tjockis för tjockis, än att en smal person gör det. Inget konstigt alls. Men att tro att det är vida accepterat? Skitsnack.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    TheCoopers skrev 2010-07-15 11:11:06 följande:
    Nej det är du som behöver göra det .

Ordet NEGER är kränkande i sig själv . Det behövs inget jävla innan . Om du inte har förstått det så har vi långt kvar på den här diskussionen .

Sen spelar det väl ingen roll om det finns en afrikan som kallar sig för neger ? Den största majoriteten gör det inte och vill inte heller bli kallade det .
    Det finns svarta amerikaner som kallar sina kompisar nigger men det betyder INTE att du kan kalla honom det utan att få en snyting .

Det finns folks som kallar sig tjockis eller fetto men det betyder inte heller att JAG kan kalla dem det .

Dessutom så kan man helt enkelt välja bort att använda ett ord som beskriver en människa som en lägre stående varelse . Ett djur .

Kan ju rimligen inte vara speciellt svårt .
    Ja, just det!
    You had me covered!
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Apelsiner och Kanel skrev 2011-01-22 16:00:39 följande:
    Precis min åsikt. Vad man istället borde lägga energi på är den verkliga diskrimineringen av invandrare i samhället. En person med utländskt namn har till exempel mycket svårare att få jobb eller bostad. Det tycker jag är en VIKTIG fråga! Inte huruvida de kallas neger eller blatte, tycker det bleknar i jämförelse.
    Varför ska det ena utesluta det andra?
    Min man reagerar oerhört negativt på att bli kallad neger. För honom är det minst lika illa som att bli diskriminerad på arbetsmarknaden.
    Så igen, varför ska man jämföra? Tråden handlade inte om diskriminering på arbetets eller bostadsmarknaden, så hur folk tolkar att topic diskuteras, som att ingen energi läggs på andra saker, är helt beyond mitt förstånd.

Alla frågor som handlar om kränkning och diskriminering av människor pga kön, sexuell läggning, trosuppfattning, etnicitet eller hudfärg är lika viktiga.
    Beautifully Human
Svar på tråden Är det okej att säga "negerboll"?