Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-30 11:48:00 följande:
Skulle vilja se statistik på hur många Svarta som verkligen bryr sig om att det kallas Negerboll.
En polare till mig (bosnier) stog bakom en byggarbetare på 7-eleven som högt och ljudligt beställde en Kaffe Blatte ;)
Om vi bara ser runt lite på FL, så märker vi snart att många av de som tar illa upp, eller känner människor som tar illa upp, är de som är mörka, eller är gift med en svart man (och vet hur han uppfattar det).
De som envist hävdar att ingen tar illa upp, är i stort sett aldrig dessa människor, utan de som skriver "nu bor det inga negrer i min by, men om det gjorde det skulle jag fortsätta säga negerboll".
De som tar illa upp, gör det för att de anser att ordet neger aldrig ska brukas, i något sammanhang. Det spelar ingen roll om man sätter boll framför, bakom eller under.
Jag tror också att man måste ha upplevt stigmat kring ordet personligen för att förstå (och inte tycka att det är löjligt) varför människor tar illa upp.
Ingen i min familj (och jag vet att många kan skriva under på detta) har
någonsin blivit kallad neger i positiv bemärkelse. Tvärtom.
Är man sedan medveten om historien och om varför ordet är så negativt laddat och vad det kommit att betyda under imperialismen och kolonialismen, så är det inte alls så mycket att snacka om.