Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Är det okej att säga "negerboll"?

Modgun skrev 2011-01-31 13:59:55 följande:
    Ja på riktigt.
    Varför skulle det vara MER ok att säga finska pinnar?
    För att människor från Finland är finska.
    Vilket land kommer människor som är "neger" ifrån?
    Negerland? Negeristan?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Modgun skrev 2011-01-31 14:20:23 följande:
    Har jag skrivit det.?
    Det jag menade var att det är inte bara svarta människor som det begåtts orättvisor emot. Men då är det alltså ok att "göra narr" av människo folk som ej varit utsatta för något hemskt?
    Mariohn skrev 2011-01-31 14:17:46 följande:
    Du kan få en irish coffee 
    Tycker inte om sprit. men tack endå.
    Du missar poängen.
    Finländare, irländare osv, är nationaliteter.
    Judar erkänner sig själva som judar. Muslimer som muslimer. Osv i all oändlighet.

Negrer, däremot, är inget folkslag, ingen ras, ingen nationalitet eller trosuppfattning, utan ett namn på vad man under uppkomsten av namnet ansåg var en ras, med utmärkande fysiska drag och en längre intelligens än den ariska rasen.
    Ett ord, bildat av vita. Det var inte kungen i Kongo som bestämde att folket i Finland skulle kallas finländare.
    Men det var vita européer som bestämde att mörkhyade skulle kallas negrer.

Därför kan du inte jämföra ordet finsk med neger. Det är som att snacka tomater och tomtebloss.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Modgun skrev 2011-01-31 14:22:49 följande:
    Jaha och? Så bara för att de är ifrån Finland så får man säga vad man vill då eller?

Jadu det finns en massa länder i Afrika det det kommer svarta människor ifrån t.ex. Somalia.
    Men du tror inte att med ordet neger så menar man svart? Negor betyder väl svart? Tycker du lika illa om det ordet?
    Ja men om du kallar en människa neger, endast för att denne är svart, så vill jag se dig kalla köttbullar neger, min katt neger, du har säkert ett par negerbyxor också.
    Eller, så skaffar du dig relevant kunskap och slutar kalla människor neger.

Vill du veta vad neger betyder?

"De som inte slutar av den anledningen kommer inte att sluta för att de får en lektion i ordets etymologi och historiska användning. Den här artikeln är inte till för dem, jag skriver istället för alla dem som inte använder ordet, men som undrar hur det kommer sig att ett ord kunnat bli så laddat och vara kränkande för så många.
    Ordet neger kommer från spanskans ”negro” som betyder svart och det började användas om afrikaner under slavhandelns dagar. Mycket av vetenskapen och litteraturen om svarta vid den här tiden handlade om att skapa ett försvar för slaveriet och det koloniala projektet. För att rättfärdiga slaveriet var det nödvändigt att kunna tro att svarta var underordnade vita, så svartas underlägsenhet var det återkommande temat i vitas skildringar av afrikaner. Så här skrev till exempel svensken Olof Bergius i en reseskildring från 1819:

”Sådan står Negern på nedersta trappsteget av den menskliga odlingen. […] Emellan hans förnufts högsta ståndpunkt och den förståndsgrad hvarifrån vi redan som barn börja uppstiga till vetenskapernas regioner ligger ett svalg, som hittills ingen har öfverstigit, hvilken ej ärft en stråle af de hvitas färg på sin hud och på sin själ. […] att försöka civilisera denna undermänniska vore i strid med sjelfva naturen.” (Catomeris, Det ohyggliga arvet)
    Negern är alltså en stereotyp, den bild av den svarte som vita fabricerat genom århundradena, och så här efter kolonialismen är det bara passande att svarta definierar sig själva genom att måla motbilder till ”negern”. Omdefinieringen av svarta är ett viktigt och nödvändigt projekt. Svarta är därför vaksamma inte bara på ordet neger utan även på diskurser som anspelar på svartas lathet, dumhet, libido eller andra nedvärderande föreställningar."
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Modgun skrev 2011-01-31 14:37:20 följande:
    Men VAR har jag skrivit att jag säger negrer till människor ifrån Afrika?
    Du drog en parallell mellan ordet neger och finsk.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Modgun skrev 2011-01-31 14:33:26 följande:
    Lilla gumman. Ordet neger är inget ord som JAG kopplar ihop människor ifrån Afrika med. Ordet neger kopplar jag ihop med färgen svart, och människor ifrån Afrika är inte svarta.
    Men då så. Då har du helt lyckats undå världshistorien. Well done. Det är fan en bedrift. Du har tagit ett ord och bestämt meningen alldeles själv.

Jag förstår fortfatande inte parallellen mellan neger och finsk. Än mindre nu.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Mariohn skrev 2011-01-31 14:44:13 följande:
    Modgun skrev 2011-01-31 14:33:26 följande:
    Lilla gumman. Ordet neger är inget ord som JAG kopplar ihop människor ifrån Afrika med. människor ifrån Afrika är inte svarta.
    Modgun skrev 2011-01-31 14:37:20 följande:
    Men VAR har jag skrivit att jag säger negrer till människor ifrån Afrika?

Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    diss skrev 2011-02-20 14:49:58 följande:

Jag kallar alltid mörkhyade personer för neger. Jag ser/menar inget nedlåtande med det. För mig är neger och Afrikan samma sak. I närheten av mörkhyade använder jag dock inte ordet neger, för deras skull.

Negerboll, däremot, säger jag oavsett vilka som är i min närhet. Har alltid hetat så för mig så jag tycket inte det är något konstigt. Neger betyder ju ursprungligen tydligen 'lat' så jag förstår inte varför jag inte skulle få kalla mina chokladbollar för latbollar när jag känner för att ta det lugnt.

Den dagen vi slutar säga Finska Pinnar och amerikanarna slutar använda ordet kålrot (swede) för svensk (swede), vilket jag tycket är mycket nedlåtande (hrm, hrm...) kan vi börja diskutera om vi ska gå ifrån negerboll.

Förstår du inte avsaknaden i logik i vad du säger eller vill du bara reta upp folk?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-02-20 15:49:01 följande:
    Förstår du inte avsaknaden i logik i vad du säger eller vill du bara reta upp folk?
    *av.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place

Jag vill veta hur ni TÄNKER när ni jämförnegerboll med finskapinnar!?
    Jag är hur nyfiken som helst.

Rent spontant så tänker iaf jag att finsk är en nationalitet. Ok?
    En finsk individ, är någon från Finland, som vid förfrågan själv skulle benämna sig själv finsk. Liksom jag skulle kalla mig själv svensk, någon annan tysk en tredje kines osv. Min man skulle däremot inte kalla sig neger vid förfrågan vad han var, inte heller min dotter. Negerland finns inte och således heller ingen negernationalitet, (jämför gärna med finsk).
    Finsk är inget invektiv, utan en nationalitet.

Det lämnar oss med 10 000 kronors frågan, vad är "neger" för er? En person från negerland? Om ni skulle trägga en kvinna från säg...Kongo, tror ni då att hon skulle presentera sig som "neger" eller kongoles?

Om ni säger negerboll eller inte skiter jag lite i.
    Men att jämföra med vitlök, finska pinnar osv, är ju så otroligt korkat, en enorm tankevurpa, eller kanske värderingsvurpa, who knows.

Svar på tråden Är det okej att säga "negerboll"?