Är det okej att säga "negerboll"?
Varför skulle det vara MER ok att säga finska pinnar?
Vilket land kommer människor som är "neger" ifrån?
Negerland? Negeristan?
Jag kallar alltid mörkhyade personer för neger. Jag ser/menar inget nedlåtande med det. För mig är neger och Afrikan samma sak. I närheten av mörkhyade använder jag dock inte ordet neger, för deras skull.
Negerboll, däremot, säger jag oavsett vilka som är i min närhet. Har alltid hetat så för mig så jag tycket inte det är något konstigt. Neger betyder ju ursprungligen tydligen 'lat' så jag förstår inte varför jag inte skulle få kalla mina chokladbollar för latbollar när jag känner för att ta det lugnt.
Den dagen vi slutar säga Finska Pinnar och amerikanarna slutar använda ordet kålrot (swede) för svensk (swede), vilket jag tycket är mycket nedlåtande (hrm, hrm...) kan vi börja diskutera om vi ska gå ifrån negerboll.
Jag vill veta hur ni TÄNKER när ni jämförnegerboll med finskapinnar!?
Jag är hur nyfiken som helst.
Rent spontant så tänker iaf jag att finsk är en nationalitet. Ok?
En finsk individ, är någon från Finland, som vid förfrågan själv skulle benämna sig själv finsk. Liksom jag skulle kalla mig själv svensk, någon annan tysk en tredje kines osv. Min man skulle däremot inte kalla sig neger vid förfrågan vad han var, inte heller min dotter. Negerland finns inte och således heller ingen negernationalitet, (jämför gärna med finsk).
Finsk är inget invektiv, utan en nationalitet.
Det lämnar oss med 10 000 kronors frågan, vad är "neger" för er? En person från negerland? Om ni skulle trägga en kvinna från säg...Kongo, tror ni då att hon skulle presentera sig som "neger" eller kongoles?
Om ni säger negerboll eller inte skiter jag lite i.
Men att jämföra med vitlök, finska pinnar osv, är ju så otroligt korkat, en enorm tankevurpa, eller kanske värderingsvurpa, who knows.