• Bubbis10

Spindelbett? snabba svar tack...:(

Nu e jag mkt fundersam, har fått bett på magen som ser ut som spindelbett då det e ett litet mellanrum mellan 2 ingånshål, mkt små dock. skulle kunna ha vart fr en tveskjärt, men jag misstänker att det är spindelbett?

Nu är jag orolig då jag är gravid, kan det påverka barnet? är svenska giftiga?
    brukar dom bitas?

åh nu e jag orolig....
    snälla svara snabbt.

såg just en jävel i badrummet...hua..

• Svar på tråden Spindelbett? snabba svar tack...:(
  • Michisen

Nej, det kan inte påverka barnet.
    Nej, svenska spindlar är inte tillräckligt giftiga för att påverka en människa.
    Nej, de brukar inte bitas om de inte verkligen blivit provocerade.

Dessutom är svenska spindlars mandibler inte tillräckligt kraftiga för att kunna penetrera mänsklig hud.

• Bubbis10
    Michisen skrev 2010-06-26 22:22:47 följande:

Dessutom är svenska spindlars mandibler inte tillräckligt kraftiga för att kunna penetrera mänsklig hud.
    tack så mkt för svaret, men jag har 3 bett med ingångshål...mkt små, men dom finns där..tror jag just tog boven, skrek högt...uch...mår illa..
    asså jag har fått dessa bett när jag sovit, kanske den krypit på mig å jag klämt den eller nåt?
  • Michisen
    Pregga skrev 2010-06-26 22:24:55 följande:
    tack så mkt för svaret, men jag har 3 bett med ingångshål...mkt små, men dom finns där..tror jag just tog boven, skrek högt...uch...mår illa..
    asså jag har fått dessa bett när jag sovit, kanske den krypit på mig å jag klämt den eller nåt?
    Det är högst osannolikt.
    Vill du tro det så gör du ju det, men att den skulle ha överlevt ditt klämmande på den och lyckats bita dig tre gånger och dessutom överlevt för att "anfalla" dig igen nu är inte riktigt i linje med hur svenska spindlar fungerar.

Hur som helst så finns det fortfarande inte några svenska spindlar som klarar av att ge bett som kan ge dig några som helst symtom eller påverka barnet i magen.

Ha en trevlig kväll i vart fall.
  • Bubbis10
    Michisen skrev 2010-06-26 22:28:13 följande:
    Det är högst osannolikt.
    Vill du tro det så gör du ju det, men att den skulle ha överlevt ditt klämmande på den och lyckats bita dig tre gånger och dessutom överlevt för att "anfalla" dig igen nu är inte riktigt i linje med hur svenska spindlar fungerar.

Hur som helst så finns det fortfarande inte några svenska spindlar som klarar av att ge bett som kan ge dig några som helst symtom eller påverka barnet i magen.

Ha en trevlig kväll i vart fall.
    ok, mja jag e nog lite hysterisk här nu då jag såg den jäveln nyss, fick kraftig ångest då jag har spindelfobi....ok,men du ska ha jätte tack för ditt svar, detta e ett område som jag inte alls kan, asså betten jag har kliar inte å gör inte ont, men små prickar typ...jaja e det inte farligt så e det d viktigaste.. tack så mkt å önskar dig d-samma :)
  • jaghopparhögt
    Michisen skrev 2010-06-26 22:22:47 följande:

Vilka svenska spindlar tänker du på?
    Alla de tre stora svenska spindlarna: korsspindel, kärrspindel och husspindel klarar väl bita genom hud? Och de är väl i internationella mot ganska aggressiva?
  • Bubbis10
    jaghopparhögt skrev 2010-06-30 21:00:23 följande:
    Alla de tre stora svenska spindlarna: korsspindel, kärrspindel och husspindel klarar väl bita genom hud? Och de är väl i internationella mot ganska aggressiva?
    ja asså jag har bett på magen samt ryggen, har kollat upp det på vc å dom sa att det kunde vara spindelbett eller ngn annan insekt,men inte omöjligt spindel...sen hittade jag en stor brun sate dagen efter 1 dag eller 2, urk
  • Dorian Ertymexx
    jaghopparhögt skrev 2010-06-30 21:00:23 följande:
    Jag tvivlar på det. Starkt. Små spindlar har inte kraft nog att penetrera hud. Fan, en av världens farligaste spindlar, svarta änkan, är bara farlig för nyfödda, den kan helt enkelt inte bita igenom hud annat om det är extremt mjuk som hos nyfödda.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • TwistedSister

Åh fy vad hemskt, ryser usch. Men nä det ska inte vara farligt för bebisen men fy vad läskigt! Vågade du fånga den själv?
    Jag har blivit biten av korsspindel, och de kan visst bita igenom!

• jaghopparhögt
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-30 21:07:07 följande:
    Jag tvivlar på det. Starkt. Små spindlar har inte kraft nog att penetrera hud. Fan, en av världens farligaste spindlar, svarta änkan, är bara farlig för nyfödda, den kan helt enkelt inte bita igenom hud annat om det är extremt mjuk som hos nyfödda.
    Har du någon kunskap om spindlar eller sitter du bara och spekulerar nu?
    För du har ganska fel om Svarta änkan.
  • Dorian Ertymexx

För övrigt har jag också två små bett bredvid varandra ibland, men det är inte spindelbett. Det kan vara annat som biter två hål nära varandra, spindlar har inte så stor käft.

Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
Svar på tråden Spindelbett? snabba svar tack...:(