• Gräddis

    Hur far mitt barn dubbelt medborgarskap (brittiskt/svenskt)?

    Hoppas pa att nagon har erfarenhet av detta da det ar hogst omojligt att hitta info nagonstans och Forsakringskassan kan ju inte formulera sig pa forstaelig svenska.

    Jag ar svensk och foder mitt och min brittiska mans barn i England. Vilket medborgarskap far bebisen automatiskt? Hur ansoker jag om det ena och/eller det andra sa att barnet far dubbelt medborgarskap?

    Tack pa forhand!

  • Svar på tråden Hur far mitt barn dubbelt medborgarskap (brittiskt/svenskt)?
  • Swedish down under

    FAr man ha dubbelt medborgarksap om det galler 2 eu-lander? tror de har tagit bort sa att man bara far valja ett...?

  • Londonvibes
    Swedish down under skrev 2010-07-02 15:28:51 följande:
    FAr man ha dubbelt medborgarksap om det galler 2 eu-lander? tror de har tagit bort sa att man bara far valja ett...?
    Var har du fått det ifrån? Vilka 'de' skulle ha tagit bort det? Regler kring medborgarskap bestäms av varje nation, har inget med EU att göra.
  • Darla
    Swedish down under skrev 2010-07-02 15:28:51 följande:
    FAr man ha dubbelt medborgarksap om det galler 2 eu-lander? tror de har tagit bort sa att man bara far valja ett...?
    Ja det får man
    Men individuella länder har ju egna lagar, men som sagt, mellan Sverige och Storbritannien så får man ha dubbelt.

    Min son är både engelsk och svensk.
  • Swedish down under

    va bra!

    minkompis fick inte ha franskt/svenskt. hon sa att det var pga eu, men maste val ha fattat det fel. 

  • evaoregon
    Swedish down under skrev 2010-07-02 17:13:25 följande:
    va bra!

    minkompis fick inte ha franskt/svenskt. hon sa att det var pga eu, men maste val ha fattat det fel. 
    Det måste nog ha varit något missförstånd för jag känner flera som har både franskt och svenskt medborgarskap.
  • Swedish down under
    evaoregon skrev 2010-07-02 17:18:39 följande:
    Det måste nog ha varit något missförstånd för jag känner flera som har både franskt och svenskt medborgarskap.
    Ho har bada, men hennes barn far inte det.
  • julmusten

    Nu vet jag inte hur mycket det kostar att skaffa svenskt pass i andra lander utanfor Sverige, men har ar det sjukt dyrt. Det gar pa 200 dollar per pass, och eftersom det ar nagot som maste goras var femte ar sa vantar jag nagra ar tills mina barn far sina svenska pass, och da fixar vi det i Sverige.

    Eftersom mina barn aven ar amerikaner sa ar det jattebra att de ar svenska medborgare ocksa, (samordningsnummer har de), da det oppnar dorrarna till EU, men sen sa kan jag aven tanka mig att det kan vara smidigt att ha svenskt pass i stallet for amerikanskt i vissa delar av varlden. Sa de skall fa det, men jag vantar som sagt ett tag till. Jag maste fornya mitt egna 2013, sa da kanske jag gor nagot da??

  • Darla
    julmusten skrev 2010-07-04 03:26:31 följande:

    Nu vet jag inte hur mycket det kostar att skaffa svenskt pass i andra lander utanfor Sverige, men har ar det sjukt dyrt. Det gar pa 200 dollar per pass, och eftersom det ar nagot som maste goras var femte ar sa vantar jag nagra ar tills mina barn far sina svenska pass, och da fixar vi det i Sverige.

    Eftersom mina barn aven ar amerikaner sa ar det jattebra att de ar svenska medborgare ocksa, (samordningsnummer har de), da det oppnar dorrarna till EU, men sen sa kan jag aven tanka mig att det kan vara smidigt att ha svenskt pass i stallet for amerikanskt i vissa delar av varlden. Sa de skall fa det, men jag vantar som sagt ett tag till. Jag maste fornya mitt egna 2013, sa da kanske jag gor nagot da??


    Vad lustigt att du säger det, jag ska förnya mitt pass snart och ska passa på att skaffa svenskt åt sonen samtidigt.
  • evaoregon
    Swedish down under skrev 2010-07-04 03:13:32 följande:
    Ho har bada, men hennes barn far inte det.
    Hon får ta och kolla det igen.  Jag vet även flera barn med dubbla medborgarskap (franskt och svenskt) där mamman är svensk medborgare och pappan fransk.  Men hon kanske blev fransk medborgare då Sverige ännu inte tillät två (före 1 juli 2001)?  I så fall får hon inte behålla det svenska och barnen kan inte heller bli svenska medborgare.
  • evaoregon
    julmusten skrev 2010-07-04 03:26:31 följande:

    Nu vet jag inte hur mycket det kostar att skaffa svenskt pass i andra lander utanfor Sverige, men har ar det sjukt dyrt. Det gar pa 200 dollar per pass, och eftersom det ar nagot som maste goras var femte ar sa vantar jag nagra ar tills mina barn far sina svenska pass, och da fixar vi det i Sverige.


    Det är motsvarande 1400 kr som gäller för alla som skaffar svenskt pass utomlands.  Priset gick upp i juli förra året.  Visst kan man förstå att det kostar en del extra, men inte 3,5 ggr så mycket som att skaffa pass i Sverige!  I Sverige kostar det 400 kr att skaffa pass!

    Länk

    www.sweden.gov.se/sb/d/2362/a/50008
  • julmusten
    evaoregon skrev 2010-07-04 16:41:34 följande:
    Det är motsvarande 1400 kr som gäller för alla som skaffar svenskt pass utomlands.  Priset gick upp i juli förra året.  Visst kan man förstå att det kostar en del extra, men inte 3,5 ggr så mycket som att skaffa pass i Sverige!  I Sverige kostar det 400 kr att skaffa pass!

    Länk

    www.sweden.gov.se/sb/d/2362/a/50008
    Precis. Det ar ju billigare for mig att skaffa tre pass i Sverige an att skaffa ett pass har!!
  • evaoregon
    julmusten skrev 2010-07-04 17:05:46 följande:
    Precis. Det ar ju billigare for mig att skaffa tre pass i Sverige an att skaffa ett pass har!!
    Det är verkligen sjukt med såååå stora prisskillnader...  Rynkar på näsan
  • Aardy

    För att man ska kunna ha dubbelt medborgarskap så gäller det att båda länderna godkänner dubbelt medborgarskap. Det är ju inga problem i det här fallet, men ändå. Själv funderar jag på hur vår son ska få sitt brittiska medborgarskap.. engelsk pappa, kommer att födas i sverige så det blir lite tvärtom.

  • Siamüsen
    Swedish down under skrev 2010-07-04 03:13:32 följande:
    Ho har bada, men hennes barn far inte det.
    När är barnen födda?
  • Darla
    Aardy skrev 2010-07-04 23:31:16 följande:
    För att man ska kunna ha dubbelt medborgarskap så gäller det att båda länderna godkänner dubbelt medborgarskap. Det är ju inga problem i det här fallet, men ändå. Själv funderar jag på hur vår son ska få sitt brittiska medborgarskap.. engelsk pappa, kommer att födas i sverige så det blir lite tvärtom.
    Du ansöker via brittiska ambassaden, och styrker faderns medborgarskap med pass till exempel. Men det kostar som sagt rätt mycket.
  • Aardy

    Ja jag såg det sen, att ni hade diskuterat det redan :)

    Vi får väl se när det blir av att vi gör det, min man vill säkert att han ska vara engelsk på en gång men blir det för dyrt så får det vänta helt enkelt. Det är ju inte direkt några problem att hälsa på släkten i England ändå.

    Tack :) 

  • FOA
    Aardy skrev 2010-07-05 20:38:43 följande:
    Ja jag såg det sen, att ni hade diskuterat det redan :)

    Vi får väl se när det blir av att vi gör det, min man vill säkert att han ska vara engelsk på en gång men blir det för dyrt så får det vänta helt enkelt. Det är ju inte direkt några problem att hälsa på släkten i England ändå.

    Tack :) 
    Gor som vi gor fast tvart om - ansok om ett pass da ni ar i Englans och halsar pa.
  • Aardy

    Ja, vi funderade på att testa det istället. Ambassaden ska ha £100 för att registrera födseln och då blir han väl automatiskt brittisk, men de pengarna kan man ju ha roligare för.

  • Brittiska svensken

    Hej!

    Då jag har varit just i den situationen. Jag föddes i England -91 och bodde där mina yngsta år, med halva familjen britter. Sedan dess har jag bott i Sverige med min andra hälft av familjen som är svensk. Jag folkbokfördes då i Sverige och fick då svenskt medborgarskap. Eftersom Sverige innan 2001 bara tillät 1 medborgarskap försvann min brittiska nationalitet, formellt sett. Känns synd då jag är stolt över mitt brittiska arv.
    Om man som barn ej varit bosatt i England på hela 5 år(bosatt! inte besökare) innan myndig ålder behålls inte brittiskt medborgarskap. 

    Om du vill söka brittiskt medborgarskap behöver du:
    * Vara bosatt i England i en period på minst 5 år, där du varit utomlands max 460 dagar
    * Visa upp en examen inom engelska på avancerad nivå
    * Klara ett test gällande allmänkunskap om Storbritannien, görs via brittiska ambassaden.
    (Även extra krav kan tillkomma)

    Som tur är så är i alla fall både Sverige och Storbritannien väldigt välkomnande länder, enda jobbiga är väl om man ska studera...

Svar på tråden Hur far mitt barn dubbelt medborgarskap (brittiskt/svenskt)?