• Martina 76

BVC tycker jag ska lära min son att göra huvudfotingar!

Var på 4-årskontroll på BVC idag och är irriterad... Min son fick göra div. moment bla att rita en gubbe. Gubben han gjorde var inte en huvudfoting, men han berättade när han ritade att han gjorde en näsa, mun, ögon osv. BVC var tydligen inte nöjda med detta utan nu ska jag lära min son att göra huvudfotingar och de vill följa upp detta i augusti. Skojar de eller?!?!?! Menar de på fullt allvar att alla barn MÅSTE kunna göra huvudfotingar när de är 4 år?! Och ska jag verkligen LÄRA honom det? Ska inte det komma naturligt från barnet själv? Blir så trött på ett BVC som lever efter en fyrkantig mall som alla barn ska passa in i. Nästan så att jag vill gömma kritorna tills i augusti och se hur de reagerar när han fortfarande inte kan göra en huvudfoting. Blir så makalöst irriterad!

• Svar på tråden BVC tycker jag ska lära min son att göra huvudfotingar!
  • 071001

Låter löjligt ts, håller med. På det goda 70-talet fick man inte heller sticka ut och rita annat än mallen. Min kompis ritade en polisbil istället och det var nästan så att bvc ville idiotförklara honom.

• Veladis

Låter löjligt. Om han ritar saker och kan berätta vad han ritar, så är väl det gott nog? Han kanske inte har lust att måla en gubbe?

Båda mina barn har i princip hoppat över huvudfotingar, dottern ritade cirklar och började sedan göra gubbar med kropp direkt redan vid 2½ års ålder. Sonen är nyss fyllda fyra och han vill inte göra huvudfotingar eller gubbar över huvudtaget. Han ritar helst bara rallybanor, dvs runt runt i ett virrvarr.. Men han har gjort en apa en gång för några veckor sedan, med huvud, ögon, mun, öron, kropp, armar, ben, fingrar, tår och svans, och en fågel som bestod av en kropp med två stora vingar.
    Frågar sköterksna på 4-årskontrollen om han kan rita en gubbe säger han säkert "nej, jag vill inte!"

• Suri

Jag förstår dig!

Jag arbetar som förskollärare och får ofta lugna oroade föräldrar som varit på BVC och fått knäppa påståenden/kommentarer om deras barns utveckling.
    BVC-tanter är distriktsköterskor som inte sällan saknar särskild utbildning om barn. De har sina mallar och papper som de går efter. En del är bra och en del är mindre bra...

Har man ett barn som utfvecklats fullt normalt så behöver man självklart inte oroa sig om barnet inte kan rita en huvudfoting bara för att det står i deras formulär att de bör kunna det. Det har med intresse hos barnet att göra. Han kanske inte ritar så ofta helt enkelt.

Vad är det de vill kolla med detta "rit-test?" Barnets förståelse? Finmotorik? öga-hand kordination? Kroppsupfattning? Det finns många andra sett att kolla detta på utan att göra ett ritagubbetest!!!

Skulle nog strunta i att gå på deras uppföljning om jag var du. OM du inte själv är oroad över något som gäller pojkens utveckling?
    Jag skulle ringa och avboka, säga att vi tycker det känns onödigt. Vi är inte oroade, han ritar som han ritar!!

• Veladis
    oOMayaOo skrev 2010-06-28 12:34:08 följande:
    Vad är ens en huvudfoting?
    Runt huvud med fötter på.
  • lövet2

Ja, herregud vad det finns inkompetenta BVC-sköterskor!
    Min yngsta ritade en gurkbomb (fråga inte mig bara vad det är för något!) på sin 4-årskontroll, och sköterskan slet sitt hår. Hon var inte nöjd!
    Min äldste son däremot hade en annan BVC-sköterska. Jag berättade för henne att min son inte ritade överhuvudtaget utan bara skrev bokstäver, och hon tyckte att han var väldigt försigkommen och duktig. Inga grubblerier om huvudfotingar där inte!

• JAG är BÄST

Vart är problemet?
    Det går väl snabbt från din sida att sitta med honom några få minuter per dag och visa honom hur man ritar sånna gubbar.

Fattar inte vad du är irriterad på på att du blev tillsagd av bvc? var det så att du kände att dom egentligen har rätt???

Vissa saker måste man sätta sig ner och lära barn,,ALLT kommer inte naturligt hos alla barn.
    Mitt troll var lite sen i utvecklingen i vissa saker,,men vi sitter med honom då å då.
    Han kan alla siffror,,han kan räkna till 10 utan problem själv,,,å med hjälp på traven upp till 20 + att han kan nästan hela alfabetet &  han lägger pussel från 3+ upp till 6åringar(med lite hjälp då dom är på 4-6år) fyller 3år nästa månad.

Så sånna saker är han lite före,,dock vägrar han släppa sin pipmugg och det fick vi påbackning hos tandläkaren,,men inte blev jag "smaklöst irriterad" för det,,,utan jag frågade om hon=tandläkaren hade något tips på hur jag kan få honom att sluta med pipmuggen.
    Hon sa bara ge han lite till tid pga att han är adopterad,,han har så mycket ändå han ska ta in,,,så pipmuggen är väl en sorts trygghet. Men jag ska ändå köra stenhårt här nästa månad med vanlig mugg då det blir lite varmare ute så han kan spilla ner sig hur mycket han vill.

• Modgun
    Veladis skrev 2010-06-28 12:35:18 följande:
    Runt huvud med fötter på.
    Men varför skulle barn kunna göra sånt då?

Tycker att det är löjligt hur vissa bvc ssk inte kan tänka utanför ramen så att säga.
  • lövet2
    JAG är BÄST skrev 2010-06-28 12:39:55 följande:
    Vart är problemet?
    Det går väl snabbt från din sida att sitta med honom några få minuter per dag och visa honom hur man ritar sånna gubbar.

Fattar inte vad du är irriterad på på att du blev tillsagd av bvc? var det så att du kände att dom egentligen har rätt???

Vissa saker måste man sätta sig ner och lära barn,,ALLT kommer inte naturligt hos alla barn.
    Ett barn måste inte kunna rita huvudfotingar. En huvudfoting är ett steg på vägen till att rita människor, men det är inget nödvändigt steg. Många barn hoppar faktiskt över det! Om BVC kunde ge ett enda vettigt skäl till att man måste lära sina 4-åringar att rita huvudfotingar, så skulle det vara en helt annan sak. Men det finns inget annat skäl än inkompetens och maktfullkomlighet, så varför ska då föräldrarna krypa för sköterskan och lyda hennes order?

Svar på tråden BVC tycker jag ska lära min son att göra huvudfotingar!