4wd vs Antisladd
Vad är er åsikt angående vad som är säkrast om man måste välja mellan en bil som har4wd eller en bil med antisladdsystem.
Vad är er åsikt angående vad som är säkrast om man måste välja mellan en bil som har4wd eller en bil med antisladdsystem.
Beror på, bor ni så att det är igensnöat emellanåt så är 4wd kalasbra! Antisladd hjälper inte till att ta dig igenom en snödriva.... Men om det bara är vintervägar så kan nog antisladd vara bättre.... Jag har bara kört 4wd och älskade det!
Dock en liten varning.
Om man ska ha en 4wd ska man kunna köra en 4wd också, veta vad man ska göra om rumpan kommer dansande i en kurva, tyvärr vet kanske 1% av förarna av stora fyrhjulsdrivna bilar hur man handskas med dom. Ut på en frusen sjö eller en stooooor parkering och sladda i vinter, lär dig bilen.
Många tror ju att en 4wd är kanon och den kan man minsann köra hur fort som helst med i snömodden på landet, jorråsåatt... välkommen till diket.
Bakhjulsdrift - sladdande bakvagn - koppla ur - styr upp (automat, släpp gasen)
Framhjulsdrift - sladdande bakvagn - lätt gas, styr upp (koppla EJ UR)
Fyrhjulsdrift - sladdande bakvagn - Gasa och styr upp (koppla ej ur)
Fyrhjulssladd med 4wd, askul, hoppas du kan köra bil a´la rally, jag har kört 6 varv i en rondell en gång, mycket underhållande, om man vet vad man sysslar med, polisen blir arga dock ;)
Framhjulssläpp i kurva, alla lägen, minska farten, bromsa lätt eller nita om du har ABS, styr samtidigt.
Allt som Bullkungen säger ovan är rätt. Lyssna inte på något annat.
Vimspellarnas favoritkommentar när de rättfärdigar för frugan, kollegorna (och sig själva) varför de valde "AWD" på nya Volvon är alltid "...vi bor ju ändå i Sverige" (syftandes på vinterväglaget).
Klyschigt, för få, jag skulle säga mycket få av 4WD-förarna vet att behärska fordonet när det väl börjar släppa. Symptomatiskt för framförallt förarna i Mälardalen (jag är själv 08'a) är att det skall vara så mycket elektroniska hängslen o skärp det bara går på bilen, så man kan leva i villfarelsen att man kan fortsätta köra som ett svin oavsett väglag/väder.
Har kört 4WD i 11-12 säsonger nu och skulle väl inte titulera mig en duktig 4WD-förare för den sakens skull, men man har hunnit testa på för att veta vad som gäller. När tjock-snön väl fallit brukar folk tro att jag fyllt 18 år igen, för då ska det sladdas på parkeringar - visst, det är kul, men jag har ett underliggande syfte med det - att inte glömma bort för mig själv hur kombin faktiskt beter sig när allt släpper.
Jag brukar experimentera med antispinn (eller vad det nu heter) i både på- och avslaget läge för att testa skillnader. Man ska ha väldigt klart för sig hur 1800 kilo bil med släpp på alla fyra känns och fungerar. Tror inte det är många som funderar på det under kontrollerade former, utan blir kanske tyvärr varse det i trafiken. Som sagt, hej o välkommen till diket.
En sak är i alla fall klar, jag kommer aldrig vilja byta till bil med enbart fram- eller bakhjulsdrift. Jag kör hellre 4WD oavsett om det finns flera elektroniska hjälpmedel till detta, eller inga alls. Tycker det är oöverträffat.
/Puppa
Kritik om att superbilen kan vara för svårkörd håller han inte heller med om.
Klart intressant diskussion. Lade medvetet ut frågan väldigt öppet, baserat på en sen diskussion kring sillen och nubben på midsommar (ni vet hur de kan vara) och kan bara hålla med tidigare inlägg.
Oavsett bilval så skall man veta hur man skall bete sig i en skarp situation och vad bättre sätt att göra det än att leka på en parkering. Oavsett hur mycket elektronik bilen har är det fortfarande det som sitter bakom ratten som avgör om det blir dikeskörning eller inte