• Pixboy

4wd vs Antisladd

Vad är er åsikt angående vad som är säkrast om man måste välja mellan en bil som har4wd eller en bil med antisladdsystem.

• Svar på tråden 4wd vs Antisladd
  • Ulf Harrys Farsa
    Topps skrev 2010-07-11 22:47:21 följande:
    Antisladdsystemen har ingenting med framkomlighet att göra. Antisspinn har det däremot.
    Det finns inget bättre än en riktig 4hjulsdrifat på vintern med ett bra antisladdsystem.  På 4hjulsdrivna bilar
    behövs inget antispinn för det sitter i högerfoten på föraren, 
    som det sagts tidigare i tråden så är det inte många som kan hantera sin 4hjulsdrivna på halt underlag.
    4hjulsdrift eller inte så beter sig bilen på samma sätt när det ska stannas.
    Helt sant, är det blank-is så är det blank-is
  • f1carbon
    Topps skrev 2010-07-11 22:47:21 följande:
    Antisladdsystemen har ingenting med framkomlighet att göra. Antisspinn har det däremot.
    Det finns inget bättre än en riktig 4hjulsdrifat på vintern med ett bra antisladdsystem.  På 4hjulsdrivna bilar
    behövs inget antispinn för det sitter i högerfoten på föraren, 
    som det sagts tidigare i tråden så är det inte många som kan hantera sin 4hjulsdrivna på halt underlag.
    4hjulsdrift eller inte så beter sig bilen på samma sätt när det ska stannas.
    Valet är enkelt,Köp bil med antisladd.

Skillnaden är att få trädet i fronten i stället för i dörren,när man har kört for fort i en kurva eller 
    vejt för ett rådjur.

Har bilen antisladd så har den antispinn.(systemen är ihopbyggda)

Men 4hjulsdrift är alltid trevligt.
  • Alces

Föredrar 4wd.. Inte sådan där nippon-drive som är framhjulsdriven tills du sitter fast för att sedan gräva ner bakhjulen också utan "riktig" fulltime 4wd eller manuellt i och urkoplingsbar,. Kör mycket vintertid på snö isväg och tycker inte om fordon som ändrar beteende mitt i en kurva... Kommer inte riktigt överens med antisladd alla gånger även om det är ett mycket bra hjälpmedel.. Men då är jag ju kanske lite speciell eftersom jag verkar vara rätt ensam om att anse att bakhjulsdrift är att föredra framför sniksorkdrift( framhjulsdr.)

• Ulf Harrys Farsa

Min Merca är bakhjulsdriver tills framhjulen behövs, 4matiken är äldre på min så det tar kanske 2 sek för den att hoppa i, så man kan sladda lite, om man nu tycker att det är skoj ;)

åsså slipper jag göra bromsprov på Bilprovningen ;)

• Alces

Känns faktiskt mindre överaskande med först bakdrift innan fyr än först fram sedan fyr av ngn konstig anledning..

• Topps
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-07-21 12:03:20 följande:
    Min Merca är bakhjulsdriver tills framhjulen behövs, 4matiken är äldre på min så det tar kanske 2 sek för den att hoppa i, så man kan sladda lite, om man nu tycker att det är skoj ;)

åsså slipper jag göra bromsprov på Bilprovningen ;)
    Har inte du en spak under huven på din bil för att koppla bort 4hjulsdriften?
    Vad har du för Merca?

Den bästa 4hjulsdriften som finns just är Haldex. Fast det är min åsikt.
    Framhjuldriven tills kraften behövs bak blixtsnabbt (elektronisk).
    Bättre bränsleekonomi.
  • Ulf Harrys Farsa
    Topps skrev 2010-07-29 21:05:42 följande:
    Har inte du en spak under huven på din bil för att koppla bort 4hjulsdriften?
    Vad har du för Merca?

Den bästa 4hjulsdriften som finns just är Haldex. Fast det är min åsikt.
    Framhjuldriven tills kraften behövs bak blixtsnabbt (elektronisk).
    Bättre bränsleekonomi.
    Jodå, men den ska man inte använda om man inte måste (typ bromsprov på bilprovningen känns overkill), jag tänker inte röra den och dom vill inte chansa, blir ju dyrt om den inte hoppar ur ;)

Haldex är kungar, men 4matic systemet i mercedes (österrikiskt) är i samma liga, däremot det tragiska syncro/visko som vissa VW och volvo har... fyfan vilket skrääääp
  • Topps

Dom på bilprovningen ska använda den spaken och koppla bort 4hjulsdriften vid besiktningen.
    För går det att köra bilen i bromsprovaren så ska dom göra det men det finns dom som inte "orkar"
    koppla bort 4hjulsdriften. Det gäller samtliga 4hjulsdrivna bilar.
    Bilprovningen har en lista på vilka bilar som får köras och hur man ska gå tillväga när man utför provet.
    Listan kommer från generalagenterna.

• Ulf Harrys Farsa
    Topps skrev 2010-07-30 18:16:10 följande:
    Dom på bilprovningen ska använda den spaken och koppla bort 4hjulsdriften vid besiktningen.
    För går det att köra bilen i bromsprovaren så ska dom göra det men det finns dom som inte "orkar"
    Bilprovningen har en lista på vilka bilar som får köras och hur man ska gå tillväga när man utför provet.
    Jo jag vet, men ingen "orkar" och det är inte mitt jobb att koppla ur den.
  • Fikabröds Kungen
    Topps skrev 2010-07-30 18:16:10 följande:
    Men när dom testar på alternativt sätt "bromsning" på landsväg dvs alternativ metod så är den ju lika godtagbar,ur laglig synvinkel så besiktnings mannnen i sig gör väl inget fel när han inte "orkar" koppla ur den.
    I mercan så sitter det lilla röda handtaget i närheten av säkrings dosan om de är en 124 häck du har
  • Ulf Harrys Farsa
    Fikabröds Kungen skrev 2010-08-01 11:50:47 följande:
    Men när dom testar på alternativt sätt "bromsning" på landsväg dvs alternativ metod så är den ju lika godtagbar,ur laglig synvinkel så besiktnings mannnen i sig gör väl inget fel när han inte "orkar" koppla ur den.
    I mercan så sitter det lilla röda handtaget i närheten av säkrings dosan om de är en 124 häck du har
    När en 210, men jag tror spaken sitter ungefär på samma ställe.
  • Topps
    Fikabröds Kungen skrev 2010-08-01 11:50:47 följande:
    Visst är det så men det är en sak många inte tänker på är att det kan finnas problem med bakbromsarna
    som inte känns vid bromsprov på vägen som upptacks i rullarna. Ojämnhet och lågbromsverkan är några.
  • Faber

Klarar man inte att köra i snö eller regn utan datorassistans kanske man ska ta bussen?

Svar på tråden 4wd vs Antisladd