• Pixboy

4wd vs Antisladd

Vad är er åsikt angående vad som är säkrast om man måste välja mellan en bil som har4wd eller en bil med antisladdsystem.

• Svar på tråden 4wd vs Antisladd
  • Ulf Harrys Farsa
    Pixboy skrev 2010-06-29 14:29:35 följande:
    Klart intressant diskussion. Lade medvetet ut frågan väldigt öppet, baserat på en sen diskussion kring sillen och nubben på midsommar (ni vet hur de kan vara) och kan bara hålla med tidigare inlägg.

Oavsett bilval så skall man veta hur man skall bete sig i en skarp situation och vad bättre sätt att göra det än att leka på en parkering. Oavsett hur mycket elektronik bilen har är det fortfarande det som sitter bakom ratten som avgör om det blir dikeskörning eller inte
    Jo, antisladdsystemen hjälper ju till, men inte fan klarar dom av att hålla dig på vägen om inte du kan köra bil... hade dom varit så bra hade vi nog redan nu suttit i baksätet och låtit en liten intel-processor köra bilen.
  • Fikabröds Kungen
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-29 15:17:41 följande:
    Jo, antisladdsystemen hjälper ju till, men inte fan klarar dom av att hålla dig på vägen om inte du kan köra bil... hade dom varit så bra hade vi nog redan nu suttit i baksätet och låtit en liten intel-processor köra bilen.
    Ja de hade ju inte varit så roligt precis.

Är ju kör glädjen å komforten jag vill åt iaf när jag är ute å kör,ä ja ute med någon busbil så ä de ren körglädje.
  • Rabarbapuppa
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-29 15:17:41 följande:
    ... hade dom varit så bra hade vi nog redan nu suttit i baksätet och låtit en liten intel-processor köra bilen.
    På vissa bilar i övre lyxklassen känns det nästan som att det redan är så. De bromsar ju t.o.m åt dig om du missar det, och farthållarna är ju numera "intelligenta". Ett pekfinger på ratten verkar vara vad som behövs...
  • Ulf Harrys Farsa
    Rabarbapuppa skrev 2010-06-30 08:56:41 följande:
    På vissa bilar i övre lyxklassen känns det nästan som att det redan är så. De bromsar ju t.o.m åt dig om du missar det, och farthållarna är ju numera "intelligenta". Ett pekfinger på ratten verkar vara vad som behövs...
    jo en massa onödiga saker...

Min gamla häck har ju break-assist, alltså om jag flyttar foten från gaspedalen till bromsen "panik fort" nyper bilen till extra typ för att hjälpa till *instant pannan i ratten* ;)
  • Rabarbapuppa
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-30 09:03:27 följande:
    Min gamla häck har ju break-assist, alltså om jag flyttar foten från gaspedalen till bromsen "panik fort" nyper bilen till extra typ för att hjälpa till *instant pannan i ratten* ;)

Okej, intressant feature. Är det Merca?

Förra sommaren körde jag min 80-talsGolf utan ABS på både bana och gata, och jag ska sannerligen säga att det var befriande. Men visste EXAKT var man hade kärran och hur den betedde sig. Om jag bara hade sluppit styrservot också så vore kontrollen fullkomlig!

/Pupp

• ericlofberg

Som frågan är ställd: Säkraste valet är bilen med antisladdsystem.

Förutsatt att det är trafiksäkerhet som åsyftas. Ska det vara framkomlighet som ska säkerställas är fyrhjulsdrift givetvis att föredra framför en enhjulsdriven (bak- eller framhjulsdriven) bil.

• Ulf Harrys Farsa
    ericlofberg skrev 2010-06-30 11:27:01 följande:
    Som frågan är ställd: Säkraste valet är bilen med antisladdsystem.

Förutsatt att det är trafiksäkerhet som åsyftas. Ska det vara framkomlighet som ska säkerställas är fyrhjulsdrift givetvis att föredra framför en enhjulsdriven (bak- eller framhjulsdriven) bil.

Jag skulle säha en Fyrhjulsdriven med antisladd system, och några timmar lekandes på frusen sjö.
  • Fikabröds Kungen
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-30 11:43:28 följande:
    Jag skulle säha en Fyrhjulsdriven med antisladd system, och några timmar lekandes på frusen sjö.
    Glöm inte riktiga dubbade vinter däck
    Fast några timmar räcker verkligen det ?
    Beronde på föreliggande kör kunskaper
  • Ulf Harrys Farsa
    Fikabröds Kungen skrev 2010-06-30 11:45:43 följande:
    Glöm inte riktiga dubbade vinter däck
    Fast några timmar räcker verkligen det ?
    Beronde på föreliggande kör kunskaper
    ja dubb e bra
  • Topps

Antisladdsystemen har ingenting med framkomlighet att göra. Antisspinn har det däremot.
    Det finns inget bättre än en riktig 4hjulsdrifat på vintern med ett bra antisladdsystem.  På 4hjulsdrivna bilar
    behövs inget antispinn för det sitter i högerfoten på föraren, 
    som det sagts tidigare i tråden så är det inte många som kan hantera sin 4hjulsdrivna på halt underlag.
    4hjulsdrift eller inte så beter sig bilen på samma sätt när det ska stannas.

Svar på tråden 4wd vs Antisladd