4wd vs Antisladd
Vad är er åsikt angående vad som är säkrast om man måste välja mellan en bil som har4wd eller en bil med antisladdsystem.
Vad är er åsikt angående vad som är säkrast om man måste välja mellan en bil som har4wd eller en bil med antisladdsystem.
Okej, intressant feature. Är det Merca?
Förra sommaren körde jag min 80-talsGolf utan ABS på både bana och gata, och jag ska sannerligen säga att det var befriande. Men visste EXAKT var man hade kärran och hur den betedde sig. Om jag bara hade sluppit styrservot också så vore kontrollen fullkomlig! ![]()
/Pupp
Som frågan är ställd: Säkraste valet är bilen med antisladdsystem.
Förutsatt att det är trafiksäkerhet som åsyftas. Ska det vara framkomlighet som ska säkerställas är fyrhjulsdrift givetvis att föredra framför en enhjulsdriven (bak- eller framhjulsdriven) bil.
Antisladdsystemen har ingenting med framkomlighet att göra. Antisspinn har det däremot.
Det finns inget bättre än en riktig 4hjulsdrifat på vintern med ett bra antisladdsystem. På 4hjulsdrivna bilar
behövs inget antispinn för det sitter i högerfoten på föraren,
som det sagts tidigare i tråden så är det inte många som kan hantera sin 4hjulsdrivna på halt underlag.
4hjulsdrift eller inte så beter sig bilen på samma sätt när det ska stannas.